Legújabb IPC Mixünk egyenesen a Visztula partjáról, Varsóból érkezik. Mortem – amint a mixhez készült interjúban mondja – minden zenéjére egyformán büszke, az IM:Ltd kötelékében lenni pedig nagyszerű érzés. Nem is érdemes többet lelőni a poénból, adjuk át a szót a lengyel producernek, hogy maga meséljen favoritokról, munkáról, rilízekről.
Letöltés / Download:
IPC Mix .69 – Mortem
Mindannyian ismerjük szilárd, mély, progresszív hangzásodat. Honnan ered? Hol kezdődött a zenélés számodra?
Mindig is imádtam a mély és előremutató hangzást. Az egész a deep és progresszív house iránt érzett szerelmemmel kezdődött, amely aztán a prog-breaks felé indult, és végül a drum and bass-ben ért véget. Aztán persze az is hatott rám, hogy DJ-zés közben éreztem, mások zenéinek pörgetése nem elég. Akartam valami sajátot, szóval egyre mélyebben és mélyebben belefolytam a producerkedésbe, mígnem eladtam a DJ-felszerelésemet és a lemezgyűjteményemet, hogy stúdióeszközöket vehessek. Ma már tudom, hogy megérte.
Az IM:Ltd kiadó egyik ikonikus producere vagy. Szeretem ezt a kiadót a változatossága és előremutatása miatt, és gondolom, neked is örömet okoz itt megjelenni. Milyen a label belülről?
Elég közeli kapcsolatban vagyok Bastiennel, a kiadó főnökével, hosszú ideje ismerjük egymást. Néha sokáig nem beszélünk, mert sokszor igencsak híján vagyunk az időnek. Igazából már az IM:Ltd indulása előtt megismerkedtünk, úgy láttuk, hogy hasonló dolgokat szeretünk, szóval természetesen alakult úgy, hogy nála kezdtek el megjelenni a zenéim. Nagyon örülök neki, hogy egy olyan helyen vagyok, ahová mindig is tartottam, és megoszthatom a zenéimet Bastiennel és a többiekkel.
Ha választhatnál egy producert egy közös zene erejéig, ki lenne az és miért?
Alix Perezt mindig is olyan producernek gondoltam, akivel szívesen kollabolnék. Egyszerűen minden egyes darabját szeretem, a produceri képességei pedig nagyon magas szinten vannak. A dnb-n kívül Isaiah Rashaddal zenélnék szívesen.
Melyik megjelenésedre vagy a legbüszkébb?
Mindegyikre, de természetesen a Metalheadz-en kijött zeném a legkülönlegesebb, amellyel szinte egy álmom vált valóra.
Hogyan dolgozol?
Van egy pár munkamódszerem. Néha csak ülök és zenélgetek, valami ötletet keresek, vagy a fejemben lévő elképzelést próbálom zenévé alakítani. Máskor meg csak azzal foglalkozom, hogy új hangokat – bassline-okat, dobokat, lead-eket – fejlesszek ki. Megint máskor pedig csak használható hangmintákat keresgélek, szóval nincs megszokott munkamódszerem.
Egyike vagy a Loopmasters zenészeinek. Sok producer rejtegeti a hangjait és trükkjeit, de nem te!
Nagy megtiszteltetés volt, hogy egy sample-csomagot csinálhattam nekik. Mindig is szerettem volna ilyesmit, és több mint boldog voltam, amikor egy-egy hangmintámat visszahallottam különböző zenékben. Nem akartam rejtegetni őket, sőt, a legjobbakat akartam kiválasztani, amelyeket az emberek fel tudnak használni a trekkjeikhez. Nagyon fontos volt, hogy valami olyat tegyek le az asztalra, amire büszke lehetek. Sok munkát és időt öltem bele, mire elnyerte végleges formáját. A sample-pakk mellett természetesen egy rakat saját hangot is csináltam kedvenc szintimhez, a Massive-hez, úgyhogy nagyon sok egyedi dolgom van még.
Dolgoztál már együtt Loxyval, Genotype-pal és Dabsszal is. Ezek a kollabok változtattak valamit a produceri attitűdjeiden? Egyébként pedig, számíthatunk-e még több együttműködésre?
Ezek a közös zenélések újként hatottak, hiszen előtte mindig egyedül dolgoztam. Mindegyik közös szerzemény különbözik valamiben a szokásos dolgaimtól, szóval nagyon büszke vagyok arra, hogy képes vagyok másmilyen zenéken is dolgozni. Mindegyikükkel nagy öröm volt zenélni, hiszen nagyra becsülöm munkájukat. Ennek ellenére a szokásaim nem igazán változtak meg. Természetesen számíthattok még kollabokra, de a részletek egyelőre maradjanak szigorúan titkosak.
Mit tudhatunk a jövőbeni megjelenéseidről?
A legújabb (Midnight Analogs / Y.O.U.) már itt is van, és a következő single is majdnem kész, szóval nem kell egy újabb évet várni, mire kijön tőlem valami! (Nevet) (A single-t tavaly foglalta le a Demand, de csak idén adja ki – a szerk.)
Ha már a Demand-féle rilíznél tartunk: mit kell tudni róla?
Elég természetes módon jött a dolog, és nagyjából úgy, mint általában. Elkészült a Midnight Analogs, átküldtem Carlosnak (Carlos Lehmann, a Demand kiadó főnöke – a szerk.), és bejött neki. Aztán megcsináltam a Y.O.U.-t. Ezt egy olyasmi zenének akartam, amilyeneket évekkel ezelőtt írtam, de friss produceri tudással és eszközökkel. Ezért lett mély és progresszív. És még több ilyen jön majd. (Nevet)
Ismered a magyar szcénát? Talán van is kedvenced?
Egyszer már játszottam Budapesten, ami egy remek fellépés volt. A klubot Instantnak hívták, és nagyon tetszett a hangulata. Az emberek nagyszerűek, a város csodaszép. Már várom a következő lehetőséget, hogy mehessek. Ja és a kedvenc magyar producerem Chris.SU.
Nem gondoltál még egy saját szerzői albumra?
De, párszor már eszembe jutott, és azt hiszem, lassan el is jön az ideje, hogy nekiüljek!
Lengyelország elég nagy, mégsem ismerünk igazán “híres” dnb producert onnan. Szerinted miért van ez?
Talán mert néha elég nehéz kitörni a megjelenések és producerek sokasákából. Talán mert a zenészek közül néhányan túl lusták, hogy keményebben dolgozzanak. Magam is gondolkoztam már ezen, itt vagyunk nagyjából negyvenmillióan, szóval muszáj lennie legalább egy mega-szuper producernek!