Belgium már eddig is sok remek művészt, óriási fesztiválokat adott a világnak, de nem csak a már jól ismert zenészek tehetségesek itt az elektronikus zene készítésében. Hiraeth neve még viszonylag keveset látható ezekben a körökben, de úgy tűnik, az elmúlt néhány évben lendületesen halad előre, hogy színesítse a drum and bass felhozatalt. Egy ígéretes képviselője a DnB zene finomabb, felemelő, liquid nemzedékének, akivel interjúztunk a műfaj iránti szeretetéről, terveiről, motivációjáról és eddigi útjáról a zenén keresztül. (Click here for the English version)

Letöltés / Download: IPC Mix .86 – Hiraeth

Be tudnád mutatni magad nekünk egy kicsit?

A nevem Lander, Belgium északi részén, Gent-ben élek és drum and bass DJ és producer vagyok, Hiraeth néven. Azt hiszem, a legtöbb számom a DnB spektrum lágyabb, atmoszférikusabb oldalához tartozik, tehát megengedhetem, hogy a liquid producerek közé soroljam magam. Körülbelül 4 éve foglalkozom zenei produkcióval (kb. 2 éve, mint DJ is), és szabadidőmben csinálom, mivel teljes munkaidőben egy brüsszeli cégnél dolgozom. Mielőtt beszippantott ez a zenei világ, elektromos, valamint basszusgitáron játszottam egy rock zenekarban, majd váltottam az elektronikus zenére, pontosabban a dob és basszusok világára.

Ha jól tudom, a művészneved walesi nyelven arra utal, hogy az embernek hiányzik valami, vagy valaki, gyakran használják a honvágy kifejezésére is, bár nehéz pontos fordítást találni rá. Miért pont ezt a nevet választottad? Hogyan kapcsolódik hozzád?

Igen, valóban ezt jelenti. Körülbelül 3 éve váltottam művésznevet, ami akkoriban nem is igazán számított, mivel nagyon kevés zeném jelent meg. Orion név alatt tevékenykedtem, de, mint kiderült, ez már másvalakihez tartozott, véletlenszerűen szintén ebből a műfajból. Perrel fenyegetett (igaz történet), ami azért is vicces, mert igazából csak egyetlen megjelenésem volt abban az időben. Miközben új nevet kerestem, belebotlottam a Hiraeth szóba. Tetszett a megjelenése, de a jelentése is kapcsolódott ahhoz a zenéhez, amit akkor és ma is készítek. A legtöbb dalom elég érzelmes, álomszerű hangzású, és ez az, amire a Hiraeth utal.

Miért drum and bass? És miért épp liquid? Úgy értem, tény, hogy manapság nagy népszerűségnek örvend. Rengeteg nagyszerű DnB producer származik Belgiumból, például Netsky, Nexus & Tight, és természetesen Alix Perez. Ösztönözték ezek az emberek a műfajba kerülésed? Van esetleg zenei háttered, múltad?

19 éves koromban vezettek be a műfajba, ami talán egy kicsit késő ahhoz, hogy valaki közel kerüljön egyfajta zenéhez. Azelőtt elég komolyan vettem a hard rock és a metál zenét, a reggea-t, de úgy általában véve a pop zenét is. Az első találkozásom a drum and bass-szel a Pendulumon keresztül történt. Az energikus előadásmódjuk miatt figyeltem fel rájuk, 2009-ben élőben is megnézhettem őket a brüsszeli AB klubban, amikor a közelgő új albumukat, az Immersion-t promózták, amin a Watercolour című számuk is található. Mondhatjuk, hogy a zenéjük kombinálta, kombinálja a rock és a mély basszusú elektonikus zenét, hasonlóan a The Prodigy-hez. A metált kedvelőknek a Pendulum egy remek lehetőséget adott a drum and bass megismerésére. Ezután, 2010-ben Netsky neve hirtelen óriásira nőtt Belgiumban, mindenütt ott volt és egy hatalmas löketet adott a drum and bass és dubstep stílusoknak. Meghallgattam az első albumát (Netsky 1) és teljesen rákattantam erre a hangzásvilágra, mai napig ez az egyik kedvenc albumom. Itt kezdtem el mélyebbre ásni a műfajban és eljutottam Calbibre, Spectrasoul és Alix Perez zenéihez, csak, hogy néhányat említsek, valamint a Liquicity Youtube csatornájára és rendezvényeire. Figyelembe véve ezeket a hatásokat, nem is véletlen, hogy liquid drum and bass producer lettem, azt hiszem ez az ág, ami felé mindig is húztam. Persze, jó egy ütős számot összerakni, de azt hiszem, azt hamar megunnám. Amikor összerakok egy számot, érzelmek kifejezésére törekszem, egyidejűleg a sajátjaimmal is foglalkozva. Azt hiszem, ez a fajta terápia az, aminek a szerepét a zene tölti be az életemben, akár hallgatom, akár készítem…

A lenyűgöző művészek mellett Belgiumban van a világ leghíresebb elektronikus zenei fesztiválja is, a Tomorrowland, aminek a line up-ján idén Te is szerepeltél. Igaz, ez idén elmarad, hiszen a világ épp egy járvánnyal küzd, de mit terveztél játszani a közönségnek? Izgatott voltál a lehetőség kapcsán?

Belgiumból tényleg sok remek zenész származik, általánosságban véve is, de különösen a drum and bass műfajt tekintve. Netsky neve mellett az undergrund szcéna is büszkélkedhet hírességekkel, mint pl. Phase, Bredren, M-Zine, Scepticz, One87, Cedex & Higher Underground és sokan mások. Mindig is szerencsésnek éreztem magam, hogy ilyen változatos a zenei színtér az országban és még jobb, hogy én is a részese lehetek. Jurgen (One87) volt az, aki meghívott a Tomorrowlandre, ami azért is különleges számomra, mert a klubok világát az ő Star Warz bulijain keresztül ismertem meg. Sajnálatos, hogy a koronavírus-járvány miatt egyetlen rendezvény sem lesz idén nyáron, de legalább a teljes fesztivál-névsor együtt maradt a következő évre, ami jó hír, hiszen nagyon vártam már, hogy ott játszhassak. Shire-el együtt fogok zenélni, aki szintén a liquid területén mozog, így az ott levők rengeteg zenét hallhatnak majd a műfajból, illetve sok megjelenés előtti számot is, mindkettőnktől. Ezen felül mindig szívesen keverjük a keményebb számokat a minimal stílusúakkal, fontos a változatosság, én pedig amúgy is kedvelem a kicsivel sötétebb darabokat is.

Rengeteg támogatást kapsz a holland Liquicity-től is, az idei nyáron is szerepeltél a fesztivál fellépők között, már másodjára. Hogyan kezdődött a közös munkátok?

Igen és ezért nagyon hálás vagyok nekik. A Liquicity iránti rajongásom régebben kezdődött, ahogy azt már említettem az előbb, de akkor még szó sem volt közös munkáról. Emlékszem, hogy 2018 nyarán küldtem nekik néhány demót és nagy meglepetésemre, a Take your soul away és az Ophelia kapcsán (egy Low:r-el közös 2018-as produkció az Atmomatix kiadónál) rengeteg pozitív visszajelzést kaptam. Ezután Boudewijn (A&R) meghívott a fesztiválra még abban az évben, ott találkoztunk először személyesen, ezt követően pedig továbbra is küldtem nekik a zenéket, majd két számot le is foglaltak az első Galacy Identities LP-re, jelenleg pedig egy szóló kislemezen dolgozom nekik, de rengeteg más is készülőfélben van.

Tudnál mesélni erről az EP-ről? Az eddigiek alapján teljesen felismerhető a hangzásvilágod, ami meglepő, mivel sokan a karrierjük elején még nem igazán találják meg a saját hangjukat, így az első anyagok gyakran több stílusba is belekapnak.

Köszönöm. Jólesik ezt hallani, mert sokszor számomra is úgy tűnik, hogy többféle stílusban próbálok alkotni, de sokan mondják, hogy felismerhető a hangzásvilágom, szóval ez már egy jó dolog. Nagyon inspirál a régebbi stílusú liquid generáció, mint Calibre, Tokyo Prose vagy LSB, így feltételezem, ez az az irány, amifelé én is haladok. Sok sample-t használok, próbálom az old school stílusúakat újra hasznosítani, de közben valami eredetit is letenni az asztalra. Nagyon sokáig dolgoztam ezen az EP-n, és nem akartam 4 számot csak úgy, mindenféle történet nélkül egymás mellé rakni. Amíg a The Swift egy kicsit ütősebb, a Nightglow egy nagyon titokzatos, álomszerű liquid track lett. Az I Will tartalmaz egy nagyon szép zongora dallamot, ami remekül passzol Phoebe Freya vokáljához, így ez egy kicsit a klasszikusabb darabok közé sorolható, de a Live & Learn az, ami már igazán a liquidek közé sorolható, La Meduza visszhangzó énekével remekül kiegészítik egymást. Több ilyen számot is készítettem egyidőben, mind hasonló hangulatú lett. Az EP nagyon pozitív visszajelzéseket kapott, így hasonlóra számítok ezekkel a dalokkal kapcsolatban is majd, amikor napvilágot látnak.

Hogyan jellemeznéd a stílusod olyasvalakinek, aki még soha nem hallott rólad? Mi tesz téged Hiraeth-té?

Szerintem a zenémet az érzelmes és felemelő szavak írják le legjobban. Nem az a fajta srác vagyok, aki órákat tölt el a szintik babrálásával vagy a lábdobok EQ-zásával, ehelyett az őszinte érzelmeimet igyekszem kifejezni a számaimban. Általában egy olyan mintával vagy apró dallammal indítok, ami megragad, és a köré próbálok építkezni. Szeretem a régi break-eket és basszusokat használni, ez a két dolog biztosan jellemzi a stílusom. Általában valamilyen, számomra beszédes vokál is bekerül a képbe; szerintem az ének a leggyönyörűbb hangszer, ami létezik.

Kép: shotbyveraa

Melyik a kedvenced a saját számaid közül és miért?

Csakis a Nightglow. Mindig is szerettem volna egy olyan számot készíteni, ami egyszerű, de néhány akkorddal is erős érzelmeket fejez ki, és azt hiszem, ezzel a dallal ezt sikerült is elérnem. Emiatt is nézek fel az olyan művészekre, mint Calibre, LSB, Anile vagy Lenzman. Kevés elemet használnak a sávok kitöltésére, de így lesz minden erőteljesebb és ugyanakkor tisztább. Határozottan arra törekszem, hogy több ilyen számot készítsek.

Jelenleg dolgozol valakivel közös projekten? Ha bárkivel készíthetnél közös számot, ki lenne az?

Igen, Ben-nel (Low:r) több közös projekt is folyamatban van, vele már régóta dolgozunk együtt. Illetve Jay Dubz és Jay Siege kollabok is várhatók, ők nagyon jó barátaim lettek az elmúlt időszakban. Ugyanakkor sok szóló track is folyamatban van. Az egyetlen, amit viszont meg kell tanulnom, az az, hogy be is fejezzem ezeket a számokat, de azt hiszem már kezdek belejönni. Felmerül egy ötlet, majd azt félreteszem egy időre, hogy később új szemszögből tudjam nézni. Ezt leszámítva sok saját kompozíción is dolgozom, próbálok kevesebb mintát használni, azt hiszem producerként ez a következő nagy lépés előre.
Ha választhatnék valakit, akivel együtt dolgozom, Calibre lenne az, nagyon jó producernek és zenésznek tartom. Persze ez csak álom marad, haha!

Mire törekszel, amikor a számaid írod? Egy bizonyos hangulat, vagy érzés az, amit a közönségnek szeretnél adni, vagy csak mész, amerre az ötlet visz?

Azt hiszem, egy kicsit mindkettő, de mindig egy bizonyos érzéssel, hangulattal kezdődik, ami aztán izgatottá tesz, de mint mondtam, ez lehet egy akkord, vagy egy érdekes hangminta.
Az elején nehéz megjósolni, hova tart majd az adott track. Alig néhány órába, de akár hónapokba, évekbe is telhet a befejezés. Számomra azok a számok a legjobbak, amiket rövid idő alatt sikerül befejeznem, azonban mostanában rengeteg olyan régi projektet ástam elő, amiről azt hittem szörnyen hangzik, mivel már túl sokat dolgoztam rajta. Ha pihenteted ezeket a darabokat egy kicsit, később új szemmel nézve sok új ötlettel állhatsz elő a befejezésükhöz.

Mik a céljaid zenészként?

Több és több zenét készíteni és többet játszani élőben is. Az önkifejezés és az alkotás mindig is fontos volt számomra, éppen ezért úgy gondolom, valamilyen módon mindig része lesz a művészet az életemnek. Nemrég végre sikerült új helyre költöznöm és több felszerelést beszereznem, ami nagyban elősegíti a jobb minőségű zeneírást. El tudod hinni, hogy még csak most vettem az első szintetizátorom? Ezelőtt mindent a számítógépem billentyűzetén raktam össze és online kerestem az akkordokat. Így már sokkal több saját kompozíciót állíthatok össze és már nagyon várom ezt a fajta szabadságot, illetve ezzel egyidőben egy kis stúdiót is összerakok a szobámban. Többet szeretnék közönség előtt is játszani, bár még mindig félek, amikor a színpadra kell állni. Szóval emiatt is nagyon remélem, hogy ez a koronavírus hamar lecseng!

Mire számíthatunk tőled a jövőben?

2020-ban több izgalmas dolog is van a listán, júniusban jön egy szintén 4 számos EP-m a Fokuz Recordings gondozásában, és több dalom is megjelenik majd a Galacy-n is, de ezekről többet még sajnos nem mondhatok. Emellett több kollaboráció is folyamatban van, ezek is találtak már helyet maguknak más kiadóknál, de egyelőre erről is csak ennyit mondhatok. Ebben a percben rengeteg új zenén dolgozom és nagyon inspiráltnak érzem magam, így remélem ez majd kifizetődik a következő szóló projektben.

Van számodra egy kihívásom… Nevezd meg minden idők számodra legkedvesebb 5 drum and bass trackjét!

Ez egy nagyon nehéz kérés! Mivel többnyire a hangulatomtól függ, ez mindig változik, de mindent megteszek. Szóval ez az az 5 szám, amit jelenleg a kedvencemnek érzek:

  1. Calibre – Windows
  2. Marcus Intalex & ST Files – Lose Control
  3. Submorphics – Long Gone
  4. LSB – Sketch of My Sweetheart
  5. Netsky – Lost Without You

Mi a legérdekesebb dolog, amit el tudnál magadról mondani nekünk?

Nem igazán tudom, mit mondhatnék, szóval ez valami teljesen random lesz. Régen nagyon érdekeltek a madarak, olyannyira, hogy elmentem az erdőbe és távcsővel figyeltem őket. A mai napig felismerek szinte bármilyen madarat, csak az alapján, ahogy repül. Talán ezzel kellene nyitnom a következő randin, haha!

Készítettél nekünk egy remek mixet is. Szeretnél mondani róla pár szót, mielőtt az olvasók megnyomják a lejátszás gombot?

A mix egy keveréke néhány saját dubomnak, új zenéknek, amiket nagyon bírok és régi klasszikusoknak, amiket rengeteget hallgatok és alakították az ízlésemet az évek során. Remélem tetszeni fog!

Tracklist:

Calibre – Think On
Javano – Love Too Much
LSB & DRS – Could Be
Skeptical – 8am to 1am
Breakage – Elmhurst Dub
Low:r – Get Movin’ (Break Time)
Random Movement – Future Fondler
ID – ID
Hiraeth & MC Siege – ID
Satl – Self Reflection
Hiraeth – Waiting
Monrroe – Horizon (ft. Jinadu)
Edlan – Whatever You Said
Critical Event & Hiraeth – I Wonder
Dawn Wall – Blinded
Hiraeth & Subsequent – ID
Hiraeth – ID
LSB – Tripped
Ed:it – Babylon Step
Simplification & Hiraeth – ID
Technimatic – Sphere
Dustkey – Hidden Love (Hiraeth & Sektor & Subsequent remix)
Technimatic – Holding On (ft. Matt Wilson)
Macca & Loz Contreras – Against The Wall (FD remix)
Silence groove midnight steps
ID – ID

Share.

About Author

Leave A Reply