Tél végén jelent meg az ausztrál Royalston debütáló, OCD című albuma a Hospital-testvérkiadó Med School címkéjével. A sokszínű LP-ről, a készülő következő albumról, Európáról is szívesen beszélt a producer, akinek stúdiója hemzseg az analóg stúdióeszközöktől. Az interjúval “debütál” az IPC hasábjain Szabó Gergő (aka Ger), aki egyenesen Ausztráliából küldte haza a beszélgetést.
Miért választottad a drum and basst a house helyett?
Ez egy jó kérdés. Ha csak pénzt akarnék keresni, akkor persze house-t készítenék. Egyébként is, 17-18 éves korom óta imádom a dnb-t.
Emlékszel, mi volt az első szám, amit hallottál?
Sokat hallottam, de az első, valóban fontos pillanat akkor volt, amikor megszólalt Doc Scott Shadow Boxingja egy partin, és csak annyit tudtam mondani, hogy “Whoa, mi ez?” Egyből feltűnt. Bár már ezelőtt is hallgattam jungle-t, de nem tudtam, hogyan nevezik, és igazából nem is szerettem. Emlékszem, hogy folyamatosan bosszantottak a haverjaim vele, mert azt gondoltam, hogy hülyén szól. Akkoriban több dnb-t hallgattam, mint jungle-t.
Kik a kedvenc producereid?
Igazán kedvelem DJ Die-t, mert a számai mindig súlyosak, ugyanakkor dallamosak és egyediek. Szintén kedvelem Ed Rusht az oldschool időkből, valamint Strayt, mert nagyon eredeti. A Hospital oldaláról hallgatni szoktam Joe Syntax és Etherwood szerzeményeit. Rajtuk kívül még Camo & Krooked-ot tisztelem, mert elképesztő producerek. Bár az ő zenéjük egy kicsit más, mint amit én játszom, de a hangminőségüket nem lehet beérni. Akármennyire felhangosíthatod a dolgaikat, azok továbbra is szépen és tisztán fognak szólni.
Három hónapja jelent meg OCD című albumod, melynek igazán egyedi lett a hangzása. Mely zenék inspiráltak a készítéskor?
Nemcsak ennél az albumnál, hanem úgy általában szeretek hallgatni Consequence-et, Ed Rush & Opticalt. Ezeken kívül rengeteg klasszikus zenét és egy halom különböző dolgot.
Melyik a kedvenc számod az LP-ről?
Talán a Keys. Amikor az albumot készítettem a Med Schoolnak, azt gondoltam, hogy több „ijesztő” dolgot kell írnom, tudod, olyan furcsa számokat, és talán pont ezért is tetszik ez, mert sokkal muzikálisabb.
Amikor befejezted a számokat az albumra, gondoltál arra, hogy „Ezt jobban is meg tudtam volna csinálni”?
A Hospitalnál már mondták, hogy „Ennyi elég lesz, nem kell tovább foglalkoznod velük”, mert én egyre csak csináltam tovább. A Kronosnak szó szerint 45 változata készült el, amiből három végleges verzió lett. Mindegyiket kipróbáltam bulikon, hogy az embereknek melyik hogyan jön be.
Azok a legjobb számok, amiket szinte azonnal befejezek. Ha egy-két napon belül végzek, mint például a Black Clouddal, akkor az biztosan jó lesz. Hihetetlenül gyorsan meglettem vele, azután elküldtem az énekesnek (Victoriának). Ő visszaküldte a vokált és szinte 100%-ig tökéletes volt. Szóval igyekszem gyorsan végezni. Ha nem így teszek, akkor egyszerűen belefáradok. Mostanában készültem el egy új számmal, amit eredetileg az első albumra szántam, de nem tetszett, mert túlságosan durva és ijesztő lett. Mindig jó számokat szeretnék készíteni, ezért az album kiadása előtt újra elővettem. Mielőtt végleg befejeztem volna, 60-70 verziót készítettem és remélem, hogy az egyik rákerül a következő albumra. Elégedett vagyok a végeredménnyel.
Azután, hogy megjelent az LP, több felkérést kaptál?
Egy kicsit többet, főleg Európából, de nagyon nehéz ezt megszerveznem, főleg, hogy ezekkel a promoterekkel soha nem találkoztam. Így elég rizikós nekem.
Pedig itt lenne az ideje egy közép-európai turnénak!
Igen, azt nagyon élvezném és szeretnék eljutni Magyarországra is! B-Complexszel barátságban vagyok. Ő már játszott ott és mesélt róla nekem. Igen, örömmel mennék Magyarországra, főleg ha Chris.SU-val játszhatnék. Egyszer felléptem Szlovákiában, ami nagyon jó volt. A közép-európai drum and bass teljesen más, mint az ausztrál, egy kicsit sötétebb, de ütős!
Mostanában valaki megpróbálta ellopni az egyik számodat. Mi történt?
Először egy orosz srác írt nekem, de mivel anyanyelvén tette, egy szót sem értettem belőle, azután másvalaki írt (már angolul), hogy mi történt. Őrület! Egy tag egyszerűen fogta az én zenémet, megváltoztatta a nevét és kiadta mint a sajátját. Beszéltem a Hospitallal és ők levetették. Megnéztem az elkövető portfólióját és kiderült, hogy ugyanezt tette Noisiával meg egy halom másik producer zenéjével.
Hallottál hasonló esetekről?
Igen, és szerintem sokkal többször fordul elő, mint azt az emberek gondolnák. A Hospitalnél azt mondták, hogy párszor már velük is történt hasonló. A lényeg, hogy sikerült végül megoldaniuk.
Elképesztő… Ha már beszéltünk a Hospitalról: ha jól tudom, az év elején Európában turnéztál velük pár hétig. Milyen gyakran tudsz Európába menni fellépésekre?
Évente vagy kétévente egyszer. Szeretnék többször menni, de nagyon drága. Szeretek elegendő fellépést lefoglalni, ha már odamegyek, de a probléma, hogy még ha csak pénteken és szombaton játszom is, a hét többi részét is Londonban kell töltenem, ami nagyon költséges. Az, amit a hétvégén keresek, hét közben el is megy. Ezért kell pénzt gyűjtenem, és amikor megengedhetem magamnak, akkor megyek.
Phetsta mostanában költözött Londonba. Soha nem gondoltál arra, hogy te is oda tedd át a székhelyed?
Szeretek Ausztráliában lakni. Kellemes az időjárás, továbbá itt van a családom és itt vannak a barátaim is. Másfelől nem igazán tudom, hogy Londonban mennyivel tudnék többet játszani. Ami viszont zavar, hogy Európából sok ember ír és kér meg, hogy menjek és játsszak, de nem fér bele az időmbe. Például Németországból és Lengyelországból rengeteg felkérés érkezik. Szeretnék is menni, de amikor Európában vagyok, igyekszem turnészerűen megoldani, így nem mindenhova tudok eljutni. Szerencsére eléggé elfoglalt vagyok mostanában. Nyilván jó lenne többet fellépni, de úgy vagyok vele, hogy minél többet játszom, annál kevesebb időm jut zeneírásra. Szóval jelen pillanatban nem bánom, hogy kevesebb foglalásom van.
Mikor mész legközelebb Európába?
2015 májusa körül. Általában télen hívnak meg, ami igazán bosszantó. Nagyon szeretnék egyszer már nyáron is eljutni oda, hiszen olyankor gyönyörű arrafelé, de eddig csak akkor mentem, amikor jéghideg volt.
Min dolgozol jelenleg?
Új számokon a második albumhoz.
Úgy tudom, hogy az első három évig készült.
Igen. Már korábban kész volt, csakhogy gond támadt a kiadási dátummal. Ha valamiért elvéted a megadott dátumot, akkor visszakerülsz a sor végére és újra ki kell várnod a megfelelő időpontot. A következő nem fog három évig tartani. Nagyon remélem, hogy egy éven belül meglesz.
Tudnál mondani valamit a hangzásáról?
Fogtam azokat a számokat, amiket szerettem az első albumról (mint például a Keys vagy a Black Cloud) és továbbgondoltam őket. Eddig 4-5 számmal készültem el. Ezeket már játszottam is a szettjeimben, hogy lássam, mi működik és mi nem. Remélem, hogy az albumra is rákerülnek majd.
Milyen gyakran dolgozol MC-kkel vagy énekesekkel?
Igazából sokat. Vicces, ha egyszer elkezdesz egy énekessel dolgozni, utána nagyon nehéz nem dolgozni vele. Néha úgy érzem, hogy egy-egy szám egyszerűen üres vokál nélkül. Azután hozzáadom, és ha minden működik, akkor – Whoa! – ezerszer jobbnak érzem a trekket. Akkor vagyok igazán boldog, ha meghallgatják olyan emberek, akik nincsenek benne a dnb-ben, és tetszik nekik. Amúgy mostanában dolgoztam együtt egy fiatal, angol sráccal, Lyflykkel. Éppen akkor vettünk fel egy számot, mielőtt visszament volna Európába. Az egész dalt egyszerre, egyetlen hiba nélkül reppelte fel, azután, hogy öt perccel korábban megírta. Alig hittem el!
Szoktál segíteni fiatal és tehetséges producereknek?
Igen, szoktam néha tanítani embereket. Általában zenekészítésből adok órákat. Többségük a house-ban érdekelt, túl sok dnb producer nincs a környéken. Meglehetősen sokan akarnak deep house-t készíteni, ami néha igazán érdekes. Sokkal könnyebb, mint a dnb. Egyrészt lassabb, másrészt több szünet van az ütemek között.
Milyen hangmintákat használsz?
Szoktam használni mintákat másoktól, de ezeket mindig feldarabolom és csak egy egészen kicsi részt használok fel, amit aztán összekeverek egy másikkal. Azt gondolom, hogy sok producer csinálja ugyanezt. Épp most készítek egy sample-csomagot a Loopmasternek. Ez körülbelül 400 mintát fog tartalmazni. Szkreccseket használtam, majd ezeket módosítottam és kevertem újra.
Az eszközeid többsége analóg?
Igen, szinte mindegyik, és elég régiek is. Vannak gépeim a ’70-es és ’80-as évekből is. Szeretem ezt a régi hangzást. Olyan nosztalgia-féle.
Az új album mellett mivel foglalkozol még?
Elsősorban a samplerekkel, másodsorban pedig egy remixszel. Igazából éppen most fejeztem be. Ez egy house szám feldolgozása, ami igen érdekes, mert nincs benne ütem, csak egy srác mond el egy történetet.