Az osztrák Reinhard Rietsch és Markus Wagner, avagy a Camo & Krooked néven ismert páros pillanatok alatt lett európa egyik legforróbb produkciója. A zeneírást 2007-ben kezdték, három évvel később pedig már a drum&bass egyik legfontosabb kiadója, a Hospital iratott velük alá exkluzív szerződést. Mióta a Hospital csapatát erősítik a srácok, hallhattunk tőlük olyan lélekmelengető darabokat, mint például a Turn Up The Music, de nyers erővel lecsapó slágerekkel is bombáztak minket, ilyen volt például a Climax.
2011 őszén érkezett el az ideje, hogy egy teljes album terjedelmében mutathassák meg magukat: a tizennégy számos Cross The Line egy igazi érzelmi hullámvasút lett, amiben a tökéletességig csiszolt vokális track-ek mellett könnyedén megfértek azok a mocskos basszusokkal megáldott vadulások is, amiket a mai napig a bulik tetőfokán szokás elsütni. A dubstepet, drumstepet és electro-house-t is körülölelő album hatalmas siker volt, ráadásul három díjat is hozott Camoéknak a Drum & Bass Arena 2011-es ceremóniáján.
Reinhard és Markus következő nagy lépése a Camo & Krooked élő show létrehozása volt. A lenyűgöző élmény eléréséhez egy LED-falakból épített ketrecet, iPad-eket és számos MIDI-kontrollert vontak be, amikkel aztán újraértelmezték korábbi nagy zenéiket. A végeredmény egy totális összhangban dübörgő audiovizuális show volt, amivel 2011-ben körbeturnézták a világot.
A srácok a folytatást rábízták jó barátaikra, ennek eredménye a tavaly megjelent Between The Lines album. Az LP gyakorlatilag egy remix-gyűjtemény, amin a Cross The Line anyagát értelmezte újra többek közt Metrik, Mefjus, Subwave és BCee. Eközben maga Camo és Krooked már lázasan dolgozott a Zeitgeist névre keresztelt második (illetve harmadik) albumon, aminek előhírnökei, az All Night, Move Around és Faith azt mutatják, hogy ezúttal a francia house, diszkó és minimál hatások kerülnek előtérbe. Tehát az osztrák zenészek idén ősszel is egy új oldalukat mutatják meg nekünk, ennek apropóján úgy láttuk, érdemes őket kicsit kikérdezni.
Áruljatok el néhány kulisszatitkot az új albumotokról, a Zeitgest-ről! A két évvel ezelőtti Cross The Line-hoz képest miben volt más elkészíteni ezt az LP-t? Mennyi ideig tartott a zeneírási folyamat? Mely track-ek a legkedvesebbek számotokra és melyekhez fűződnek különleges sztorik?
Másfél éven át dolgoztunk a Zeitgeist-en, igyekeztünk egy sokkal természetesebb és organikusabb hangzású anyagot összehozni. A Cross The Line-ra más elektronikus tánczenei stílusok voltak hatással, a Zeitgeistre viszont inkább az “igazi”, élő hangszeres műfajok, mint például a funk és diszkó. Befolyásolt még minket a francia house és a minimál is, melyeknek jegyeit sikerült összeolvasztanunk a saját drum&bass hangzásunkkal. Az albumról a kedvenceink a minimalista All Night és Ruhepuls, mivel kellemes, hallgatós számok, ugyanakkor jól működnek a tánctéren is.
Ha három szóval, vagy maximum egy mondattal kellene összefoglalni az új albumot, mit mondanátok?
Érett, funky és érzelmes.
Úgy tűnik, hogy az eddigi Camo & Krooked anyagokhoz képest a drum&bass-t egy sokkal szélesebb skálán próbáljátok bejárni. A tánctér robbantó darabok mellett most mintha több lenne a visszafogottabb és kísérletező zene a Zeitgeist-en. Tudatos ez a szelídülés és perspektívatágítás? Szerintetek mit szólnak hozzá a rajongók?
Szerintünk a drum&bass-t nagyszerű hallgatni bármilyen alkalommal, akár a klubokon kívül is, a minimalista zenék pedig igazán kellemes hangulatot képesek magukból árasztani, egyúttal rengeteg új irányt képesek nyitni a stílusban. Ezeket az új irányokat mindenképp igyekszünk tudatosan felfedezni a jövőben, mivel nagyon ráéreztünk az ízükre. Ráadásul a visszajelzések rendkívül pozitívak a szcéna magjától és a rajongóktól is. Szerintünk a drum&bass készen áll új, eddig nem hallott ötletekre!
Az album kakukktojása egyértelműen a diszkós Loving You Is Easy. Mi a története ennek a track-nek?
Mikor már közel jártunk az album befejezéséhez, úgy éreztük, hogy kicsit túl sok benne a “táncos” drum&bass, ezért annak az ellenkezőjét szerettük volna becsempészni, hogy megtörjük a Zeitgeist ívét némileg. A diszkó és a minimál vegyítése eléggé egyedi megoldás, de jól működött a szokatlan recept, és egyúttal jól esett visszakanyarodni kicsit a korábbi Chrome név alatt futó non-dnb projektünkhöz. Nekünk ez az album egyik fénypontja.
Ha már a drum&bass-szen kívül járunk, áruljátok el, hogy más stílusokból kik azok az előadók, akik inspirálnak titeket jelenleg, és miért különlegesek ők számotokra?
A legnagyobb hőseink például Michael Jackson, Daft Punk, Chic, Stephan Bodzin, Trentemöller, Justice és még sokan mások. Azért különlegesek ők számunkra, mert az ötleteik és a tudásuk zeneírásban megelőzik a saját korukat és a jelent, még úgy is, hogy néhány zene több, mint 40 éves!
A Zeitgeistről már három zenéhez, az All Night-hoz, a Faith-hez és a Move Around-hoz is készült klip. Mennyire szóltok bele a klipek képi világába? A sajátjaitok közül melyik a kedvenc?
Leginkább úgy zajlik a klipek készítse, hogy tanácsokat, ötleteket kapunk azzal kapcsolatban, hogy mi legyen a sztori, amire aztán vagy rábólintunk, vagy nem. A Move Around esetében viszont mi gondoltuk úgy, hogy az energikus zenéhez legjobban az extrém sportok passzolnak. Szerencsére a Red Bull megtámogatta az ötletünket néhány elképesztően jó felvétellel.
Alig néhány hete zárult le a fesztiválszezon, amiből alaposan kivettétek a részeteket ti is. Mik a legkellemesebb, legőrültebb emlékek az idei nyárról, hol voltak a legjobb bulik? Hogy éreztétek magatokat itt a szomszédban, a Sziget Fesztiválon?
Bődületes mennyiségű kiváló fesztiválon jártunk ezen a nyáron, de a las vegasi EDC ismét igazán különlegesre sikerült, őrülten jó volt! A Sziget is nagyszerű volt, a masszív budapesti szcéna miatt mindig imádunk itt zenélni!
Rendkívüli tempóban zajlik körülöttetek az élet, ezért felmerül a kérdés, hogy ennyi kiváló megjelenés és fellépés után mik a következő céljaitok, terveitek? Vannak olyan titkolt mérföldkövek a zenei karrieretekben, amit még nem sikerült elérnetek?
Épp most dolgozunk egy új vizuál-koncepción és alig várjuk, hogy belefoghassunk egy újabb nagyszabású projektbe. Azon gondolkodunk, hogy bevonunk egy-két énekest a következő album készítésébe és együttműködünk más művészekkel is, akikkel aztán együtt el is tudnánk menni túrnézni egy élő bandaként. Egyelőre minden a kezdeti fázisban jár, de rendkívül izgulunk!
(Az eredeti cikk a Magyar DJ Magazin októberi számában jelent meg.)