Command Strange – A drum and bass a véremben van

0

A kazahsztáni producer, Alexey Fuifanov, alias Command Strange igencsak korán, már hétévesen elkötelezte magát a drum and bass mellett, tehát egészen nyugodtan kijelenthetjük: ő egy igazi ’souljah’. Hogy mennyire volt rá hatással a műfaj, valamint merre tart produceri munkássága, arról ő maga számol be pár mondatban. Rövid áttekintésünk több szempontból is aktuális, legfőképpen a szombati magyarországi vendégszereplése, valamint a láthatáron lévő új album miatt is.

commandstrange

Alexey első megjelenése idején, 2008-ban még csak 16 éves volt, ám tehetsége hamar megmutatkozott. Rövidesen élete első bakelitmegjelenése is beérett, majd szerepelhetett két albummal a Fokuzon is. Természetesen az elismerés nem maradt el, ugyanis – számos A-listás DJ és producer támogatását megszerezve – Alexey egyre feljebb araszolt a képzeletbeli ranglétrán.

2012-ben odáig jutott a történet, hogy a Celsius / Fokuz / Integral (csak hogy a legnagyobbakat említsem) mellé a Metalheadz címkéjét is kitehette neve mellé (Artificial Intelligence & Command Strange – Mad One / Broken Grounds), majd nem sokkal később a V Records (valamint a kistestvér Chronic), a Good Looking és a Horizons színeiben is prezentált.

Idén az MC Fats remixalbumra is felkerült (Temperature’s Rising rmx), tavasszal pedig örülhettünk a Dismissed EP-nek, legutóbbi megjelenése október elején látott napvilágot a Director’s Cut kiadónál. Az élet természetesen közel 200 megjelentetett track után sem állhat meg, és hogy mire számíthatunk a jövőben, arról maga Alexey mesélt nekünk. 

Mindketten tudjuk, hogy nem lehet elég korán kezdeni, de mint ismeretes, te kimondottan korán csöppentél bele a dnb világába. Le tudnád írni, milyen érzéseket váltott ki belőled, mikor hét évesen először hallottál drum and bass-t?

A drum and bass a véremben van. Egész nap képes vagyok hallgatni, megállás nélkül. Az érzést leírni már nem tudom, de amikor hét éves voltam, mindez valami egészen különleges volt számomra, valami olyan csodálatos dolog, ami rengeteg örömöt jelentett nekem. Fiatalon mindig is vágytam arra, hogy részévé váljak a rave-kultúrának, de nem igazán tudtam, hogyan kezdjek hozzá. Aztán egyszer csak elkezdtem zenéket írni.

Az első megjelenés után melyik momentum volt az a mérföldkő, amely egyértelművé tette számodra is, hogy nagy dolgokat érhetsz el a dnb világában?

Minden mindig képes inspirálni és ösztökélni arra, hogy még több zenét készítsek el, és új magasságokba jussak a jövőben. A legemlékezetesebb mérföldkő az első vinilmegjelenésem volt kb. 5 évvel ezelőtt, ugyanis azt gondoltam, hogy ha egy zene nem jön ki bakeliten, akkor az már nem olyan jó minőségű, vagyis effektíve nem jó zene. Éppen ezért volt nagy vágyam, hogy valamelyik trekkem megjelenjen bakeliten. Mostanra túl vagyok a 35. bakelitmegjelenésen, de sajnos a vinilpiac helyzete nem túl fényes manapság.

Zenei karrieredből kifolyólag gyakran járod a világot, utazol rengeteg helyre. Melyik volt a legemlékezetesebb fellépésed eddig?

Minden party más és más. Rengeteg emberrel megismerkedem, rengeteget tanulok más kultúrákról, és ez mindet emlékezetessé teszi. Az idén viszont felléphettem a szardíniai Sun & Bass Fesztiválon, és azt kell mondjam, még soha nem tapasztaltam annyi élvezetet és szeretetet a levegőben. Aki ott volt, az pontosan tudta, miért is van ott, ez pedig a drum and bass iránti szeretet volt! Mint egy nagy család: DJ-k, producerek, a közönség, még a helyi emberek is. Az az egy hét olyan volt, mint maga a paradicsom: mindenhol dnb-t pörgettek, és mindenki arról beszélt egész nap, ilyet korábban elképzelni sem tudtam volna.

Kazahsztánban az elektronikus zenei szcéna még jócskán fejlődőben van, ahogy hallottam. Viszont Magyarország jó néhány ismert és elismert producerrel és kiadóval büszkélkedhet. Mi a véleményed a magyar szcénáról, esetleg ismersz-e magyar producereket közelebbről?

Nem követem a kazahsztáni történéseket már vagy három éve, ugyanis az oroszországi Szentpétervár lett a székhelyem egy ideje. De úgy tudom, egyáltalán nincs már olyan dnb szcéna arrafelé, mint mondjuk volt 5-6 éve, amikor több jó bulit is rendeztünk.

Természetesen ismerek néhány magyar producert, mint Chris.SU, Jade és Mindscape. Anno az Incidenttel dolgoztam is együtt, és egy igazán jó kollaboráció született a munkánkból (Hidden Stairs a Celsiuson – flag).

Mostanság rengeteg producer és kiadó főként az albumokra koncentrál (ahogy láthattuk ezt az idei évben), így tőled is meg kell kérdeznem: van-e új album betervezve, egyáltalán mire számíthatunk tőled a közeljövőben?  

Két albumon már túl vagyok (Episode 91 és Soul Booster a Fokuz színeiben – flag), és most készül egy debütáló anyag az Intelligent Mannersszel közösen, amely hamarosan napvilágot lát DJ Marky Innergroundján. Ezen túlmenően persze lesz pár zeném a legendás V család, azaz a V Recordings, a Liquid V és Chronic gondozásában is.

Mint vérbeli dnb-katona, mi a véleményed a dobbasszus jelenéről és jövőjéről?

Tény, hogy jelentős átalakulás zajlik, rengeteg irány fejlődött ki az elmúlt években, néhányat sok esetben már nehezünkre eshet drum and bass-nek nevezni. Én speciel minden irányzatot szeretek a dnb-n belül, legyen az techstep, liquid, darkstep, jump up vagy minimál. Egyvalamit viszont nem igazán kedvelek, ez pedig a dnb populáris oldala, de szerencsére ez is minőségi, ráadásul jót is tesz az üzletnek (nevet).

Ha lehetőséged adódna újragondolni egy igazi klasszikus himnuszt, melyik lenne az?

Huha! Azt hiszem, Adam F – Circles, vagy Aphrodite – Summer Breeze, esetleg a Tribe Of Issachar – Juglist lenne a befutó nálam!

Share.

About Author

Leave A Reply