Újoncokat bemutató sorozatunkban ezúttal a walesi Sevint vesszük górcső alá egy interjú keretében. A nemrég feltűnt producer a liquid funk elkötelezettje, zenéiben – köszönhetően akusztikus hangszerekkel szerzett tapasztalatainak – a dallamok és vokálok kiemelt szerepet kapnak. Önkritikus szemléletének eredményeképpen egyre jobb zenék kerülnek ki stúdiójából, melyeket DJ Marky és Bailey is előszeretettel pörget.
A legutóbbi Facebook-posztodban egy régebbi Total Science zenét ajánlottál. Talán abban a korszakban szerezted első tapasztalataidat a drum & bass-ben?
Nem, igazság szerint már a korai évektől hallgatok drum & basst. DJ Rap és kortársai idején csöppentem bele, aztán felfedeztem LTJ Bukemet, Fabiót és a többieket. Azóta többek között az Artifical Intelligence, Marky, Bungle, és Random Movement hangzása hódított meg. Egyébként nem igazán szoktam visszafelé tekintgetni.
Apropó, múlt. Mit szólsz a vinilpiac beszűküléséhez és a digitális formátumok rohamos terjedéséhez?
Mindenekelőtt elmondanám, hogy az emberek természetesen úgy cselekszenek, ahogy nekik az jól esik. Érthető a tendencia, hiszen az mp3 jóval olcsóbb a bakelitlemeznél, ugyanakkor szerintem a végső célja mindenkinek a fekete korongon való megjelenés.
Hogyan kezdődött produceri életed? Megelőzte valamilyen tapasztalat klasszikus hangszerekkel?
Körülbelül 13 évesen kezdtem el drum & bass zenét csinálni. Sosem mutattam meg senkinek a zenéimet, mert nem gondoltam, hogy elég jók lennének hozzá. Csak néhány barátom ismerte a számaimat és végül az ő bátorításukra kezdtem el zenéket küldözgetni. Klasszikus zenei tapasztalataim végesek, öt évig doboltam, később zongorára és gitárra is írtam dolgokat.
Kipróbáltad magad más műfajokban is?
Igen, sokkal fiatalabb koromban csináltam például house-t. Nagyon szerettem a régi funky-house szcénát a diszkós mintáival.
Többször utaltál a korodra az elmúlt percekben, most már muszáj megkérdeznem, mennyi idős vagy.
25 éves vagyok.
Vagyis 13 éves korod óta pörgeted a drum & bass munkáidat. Szerinted mi változott azóta?
Nos, szcénaszinten nem igazán tudom ezt kommentálni, de nekem személyesen nagyon sok minden változott. Új producerek bukkantak fel, akik a liquid hangzás megmentésén dolgoznak. Nagy rajongója vagyok például Command Strange munkájának, rengeteg erőfeszítés van benne.
Kik motiválnak még?
A kedvencem Random Movement, Dave Owen, Marky, S.P.Y, Flaco és még sokan mások. Nagyon sok új producer van, aki remek zenéket csinál – emiatt nehéz is a köztudatba kerülni és ott maradni, ami egy újabb motiváció lehet.
Igen, valóban sok tehetség tűnik fel, de egyáltalán hogyan lehet kitűnni a sokaságból?
Nos, én ebben nem vagyok profi, de szerintem az embernek kell egy stílus, amely aztán ráragad. Ki kell zárni mások kritikáját és pörgetni a hangzást előre és előre. Véleményem szerint mindenki együtt mozdítja előre a drum &bass-t, és ez az, ami az én fejlődésemet is segíti.
Soundcloud oldaladon úgy 50 zene hallgatható meg, eddig mégis csak tucatnyi megjelenésed látott napvilágot. Ez azt jelenti, hogy több release is várható tőled a közeljövőben?
Igen, remélem. Amúgy sajnos a zenék befejezésével gondjaim vannak. Amint eszembe jut egy ötlet, amit megvalósítanék, rögtön másfelé kezdek kalandozni. Elég nehéznek érzem a stúdiózás ezen fázisát, melyen még sokat kell dolgoznom. Az is probléma, hogy most vagyok életem legrosszabb periódusában, sok zenémet kénytelen voltam félbehagyni, pont akkor, amikor be kellett volna fejeznem őket.
Mit hallgatsz, amikor nem dnb szól a hangfalaidból?
Hm, nem is tudom. Manapság kizárólag d’n’b-t hallgatok, mert rengeteg minőségi producer van.
A PennyGiles-zal közös zenéid elég jól szólnak. Terveztek valamit a jövőre is?
Igen, remélem, a jövőben még többet tudunk majd zenélni együtt. PennyGiles egyébként egy bámulatos művész, munkája megérdemli a figyelmet.
Ha választhatnál egy híres művészt, akivel együtt zenélhetnél, ki lenne az?
Hát, mindenképpen Frank Sinatra (és zenekara), Nat King Cole és Miles Davis közül választanék. Mindegyikük hatással volt az életemre.
Magyarországon nem igazán ismert a wales-i drum & bass élet. Mi van arrafelé? Sok fellépésed van?
Ahol én élek, ott nem igazán van drum & bass szcéna, hiszen vidéken lakom.
Miért nem költözöl el?
Igen, végül is nem rossz ötlet, de tekintve egyes közelmúltbéli történéseket, örülök, hogy élek. Talán majd egyszer… (nevet)
Korábban két társaddal együtt igazgattál egy kiadót, az Instinct Audiót. Mi a helyzet most?
Egy ideje kiléptem a kiadóból, mert nem tudtam neki elég figyelmet szentelni. A közeljövőben megjelenő saját zenéimet a tavaly indult Inform Records és a Rubik gondozza majd.