Az elmúlt időszakban néhány fiatalabb kiadó is megjelent, amelyekre itt az ideje nagyobb figyelmet fordítani. Az immáron harmadik évében járó, prágai székhelyű Authentic Music alapítójával, Panoramával Liquid beszélgetett a kiadó múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Mi vezetett a label elindításához, és mi a célod vele?
Egy nem zenei vonatkozású projekt befejezésekor az volt az érzésem, mintha valami űr tátongott volna bennem, ezért belevágtam valami másba. Ha teljesen őszinte lehetek, akkoriban a céljaim teljesen mások voltak: a cseh szcénát szerettem volna erősíteni helyi művészek összefogásával, egyfajta helyi brandet létrehozni.
Az idő előrehaladtával viszont úgy éreztem, hogy nemzetközi szintre kéne lépni, egy kissé a leftfield drum and bass határait lehetne feszegetni. Manapság csak a legjobb minőségű zenékre koncentrálunk, függetlenül attól, hogy azok honnan származnak. Eddig ismeretlen tehetségeket szeretnénk promotálni, akik adott esetben nem feltétlenül kapnának lehetőséget a nagyobb labelekél az ezzel járó kereskedelmi kockázatok miatt.
Kik azok, akikre felnézel, kik azok, akik inspirálnak?
Ami azt illeti, nem igazán keresek inspirációt a drum & bass-en belül üzleti vonatkozásban, vagy, hogy éppen hogyan vezessem a labelt. Volt régebben egy-két ötletem arra vonatkozólag, hogy miképpen lehetne kísérletezni új üzleti modellekkel, de ezeket végül elvetettem. Az idő és a pénz, ami egy saját bolt elindításához szükséges, sajnos túlmutat a label jelenlegi financiális lehetőségein.
Ami a zenét illeti, utánanéztem azoknak az időknek, amikor a labeleknek megvolt a sajátos hangzása. Az Authentic Musicnak is egy ilyet szerettem volna létrehozni, ahhoz hasonlót, ami anno a Metalheadznek vagy a Virusnak volt, vagy amihez a Metalheadz ismét kezd visszatérni. Ez az ötletem még a ‘Headz visszatérése előtt megvolt, de az gondolom, hogy nekünk jelenleg még nincs sajátos, kiforrott hangzásunk, még dolgozunk rajta.
A labelt 2012-ben indítottad, jelenleg a 12. release-nél tart. Hogyan foglalnád össze az elmúlt három évet?
Rengeteg kemény munkán, izgalmas pillanatokon és ezzel együtt persze egy pár csalódáson is túl vagyunk. Rendkívül nehéz egy sikeres brandet létrehozni, amennyiben nem vagy egy ismert producer aki a saját zenéinek kiadásával tudja elősegíteni egy label elindítását. Egy pillanatig sem bántam meg az ezzel járó munkát, de valószínűleg nem fognék ismét bele, most, hogy már tudom, mi áll előttem.
Ez mind remek vezetői tapasztalat, amely sok lehetőséget nyitott számomra, de a zeneipar jelenleg nagyon bonyolult helyzetben van. Az emberek manapság ritkán vásárolnak zenét, ezért a kiadók rákényszerülnek arra, hogy más, indirekt forrásokból jussanak bevételhez, különben bezárhatnak. A mi esetünkben ez a helyzet nem igazán segít a label fenntartásában.
Mi az, amivel az Authentic Music kitűnik a többi kiadó közül?
Manapság rendkívül nehéz zeneileg egyedülállót alkotni. A sors fintora talán, hogy a tényleg előremutató zenét csak nagyon kis létszámban követik (gondolok itt pl. az Autonomic srácokra, akik a Facebookon valahogy a 4000 lájkot sem érik el). Nagyon szeretném a kiadó saját hangzását létrehozni, de ez egy hosszú folyamat és idáig nem éreztem azt, hogy erre készen állunk. Az egyetlen különleges dolog talán a töretlen igényem a minőségre, ami egy bizonyos kísérlet a divat elkerülésére.
A legutóbbi megjelenést Definate neve fémjelzi. Hogy találtál rá a fiatal észt tehetségre?
Egy pár producertársamtól kértem javaslatokat, és Bone említette Definate SoundCloudját. Amit ott találtam, nagyon izgalmas volt, ezért felvettem a sráccal kapcsolatot és egy éven keresztül együtt dolgoztunk, amíg eljutottunk a megjelenésig. Három trekkje már majdnem kész volt, de ezután még hónapokig pofozgatta őket. Végül nagyon örülök, hogy így történt, az eredményt elnézve abszolút megérte.
Hogyan vadászol új tehetségekre és mi alapján döntöd el hogy leszerződtetted-e őket, vagy sem?
Minden a minőségen múlik. Nem félünk teljesen ismeretlen neveket kiadni vagy akár ismertebb producerek zenéjét visszautasítani, amennyiben nem illeszkednek az elképzeléseinkbe. Hangzás tekintetében van egy elképzelésem, amelyet meg tudnék határozni, de általában inkább egyből tudom mi az, ami belefér, és mi az, ami nem.
Pusztán digitális kiadó vagytok. Gondolom, erre a platformra másképpen is mastereltek…
Ezzel kapcsolatban inkább a hangmérnökünket kellene megkérdezni, de valóban másképpen javasolt masterelni CD-re vagy vinylre, mivel a hanghordozóknak mások a fizikai korlátaik.
Az elmúlt időszakban egyre többet lehet hallani a vinyl-eladások növekedéséről, a 2014-re jelzett adatok 38%-kal nőnek. Terveztek lemezen kiadni?
Azt gondolom, hogy ezek valami amerikai számok, és nem igazán érintik a drum & basst. Talán ismét elszaporodnak a vinilgyűjtök, de ők főként a rock és a jazz műfajokra koncentrálnak. De lehet, hogy tévedek… Gondolkozunk vinileladásban, de nem ígérhetek semmit.
Mesélj egy kicsit a cseh szcénáról! A Let It Roll-ról már sokan hallhattak, hiszen Európa legnagyobb dnb-fesztiválja. Mit lehet még tudni a környékről?
Attól függ, a spektrum melyik része érdekel. Csehországban elég erős a mainstream drum and bass, és elég egészséges a szcéna. Talán néha egy picit túlságosan is: Prágában egy este alatt akár négy nagyobb név is megfordulhat különböző bulikon. Ami viszont az intelligensebb és mélyebb zenéket illeti, sajnos a helyzet már nem fest ilyen pozitív képet. Vagy az ismert nevekre alapozol, vagy megkockáztatod a teljes bukást.
Úgy gondolom, egy olyan átmeneti időszakban vagyunk, ahol a cseh drum & basst hallgatók átlagéletkora 18 év, és egy pár évig eltarthat, amíg a leftfield drum & basst elkezdik értékelni. Ezzel együtt persze tisztelem azokat a fiatalokat, akik már korábban igénylik a mély zenéket.
Mit tartogattok számunkra 2015-ben és mit gondolsz, hol tart majd a kiadó három év múlva?
Jövőre a harmadik születésnapunkat egy nagyon különleges EP-vel fogjuk ünnepelni. Lesznek nagyon komoly remixek, valamint VIP változatok, az egyik óriási remix elkövetőjének nevét is hamarosan bejelentjük. (Ahogy nézem, a név az Invisible Recordings-hoz kötődik… – a szerk.) Amennyiben követsz minket a Facebookon, biztosan nem maradsz le róla. És hogy mi lesz három év múlva? Azt még ki kell várnunk.
1 hozzászólás
Iszonyat jók, látszik a számokon, hogy rengeteget dolgoztak az összerakásukon és a finomhangoláson.
És hogy van-e arculata a kiadónak? Szerintem egyértelműen.