Low:r az egyik legérdekesebb feltörekvő tehetsége a brit drum and bass szcénának, határozottan olyan, akire érdemes odafigyelni. Érdeklődése a zene iránt gyerekkorából fakad, hegedülni, majd basszusgitározni tanult, utóbbit néhány bandán is keresztülvitte, majd eljutott a drum&bass-hez, és nagy szerencsénkre itt is maradt. Low:r, azaz Ben Downton alig két éve lépett színre, de máris olyan nevekkel együtt játszik a hétvégi bulikon, mint Pola & Bryson, Spectrasoul vagy Halogenix. Számai olyan kiadókon keresztül futnak, mint a Fokuz, a Soulvent és a Terra Firma, de úgy tűnik, hamarosan nagyobb címkéknél is feltűnnek a zenéi. A legújabb, Chop Shop című kislemeze jó ok volt arra, hogy felkérjük egy lendületes, többféle al-műfajt érintő mix készítésére, és feltegyünk neki néhány kérdést.
Letöltés / Download: IPC Mix .83 – Low:r
A Locked Away című számod nemrég kapott egy 7.5-ös értékelést a DJMag-től. Hogyan érzel ezzel kapcsolatban?
Valóban. (Nevet) Teljesen váratlanul ért a dolog. Feldobta a hétvégém, amikor eljutott hozzám a hír és őrült jó volt látni a nevem Hybrid Minds és Delta Heavy mellett.
Milyennek látod a régi számaid mostani szemmel?
Még mindig elég büszke vagyok rájuk, ugyanakkor azt gondolom, hogy a zenei produkcióm rengeteget fejlődött az óta, éppen ezért néha elég nehéz egy-egy mixben használni a régi trackeket. Persze akad néhány kivétel, mint a Blind Tide, a legelső EP-mről.
Muszáj megkérdeznem, honnan jött a Low:r név? Van mögötte valami sztori?
Igazából elég sok jó ötletem volt ezelőtt, de nehéz volt egyedi névvel előállni. Rengeteg művész van és hamar rájöttem, hogy szinte minden név foglalt már, szóval nem volt egyszerű egyedülállót találni. De a sok nehézség után teljesen véletlenül jött az ötlet. Egyik nap épp munkában voltam, egy dél-kelet angliai gyárban dolgozom, és az egyik gép futtatott egy tesztet, ami lowr névre volt keresztelve, és arra gondoltam, hogy ezt igazából elég jól tudnám használni. Már csak egyedivé kellett tenni, így az e betűt kettőspontra cseréltem. Azóta pedig rám ragadt a név és ezzel dolgozom. Ilyen egyszerű.
Mit jelent számodra a drum and bass?
Számomra ez a stílus a közösségről és a jó hangzásról szól, összehozza az embereket, akik éppen ezért jól érzik magukat. Ha pedig én írhatom ezt a zenét, az szuper. Ez így elég jó?
Igen, abszolút. Az embereknek élvezniük kell, amit csinálnak, sőt, azt csinálni, ami boldoggá teszi őket, ha ez pedig drum and bass akkor még jobb. Szóval, hogyan kötöttél ki ennél a stílusnál?
Régebben is készítettem már elektronikus zenét, bár ezalatt ilyen-olyan elektronikusra gondolok, mint a dubstep, hip-hop és elektronika. Találkoztam egy sráccal, az ő neve is Ben, bár ő jelenleg már a Klax tagja, annó vele készítettünk egy EP-t Locustlang & Morah néven a Rabbeat Recordsnak, ami szépen felfutott Drum and Bass Arena eladási listáján is. Alapvetően ez volt az, ami ehhez a stílushoz vezetett, de Locustlang és én azóta sajnos már más utakon járunk.
Ez mikor volt?
2011-ben, elég régen már. Aztán jött egy jó nagy szünet, nagyjából úgy 2 évvel ezelőttig, amikor Low:r-ként újra magamra találtam.
A szünet alatt haladt valamerre a zenei munkásságod?
Nem sok történt velem ez idő alatt, eltekintve attól, hogy rengeteget fejlődtem zeneírás terén.
Tanultál valakitől akkoriban?
Volt egy Rueben nevű lakótársam, aki nagyon jó dalszerző és sok mindent tanított nekem. Szóval ezúton is szeretném neki megköszönni.
Ha bárkit választhatnál egy közös számhoz, ki lenne az?
Ha a dnb világból kellene választanom, Dynamite MC lenne az, a vibrálása eszméletlen, vagy Logistics, az is remek kollab lenne. Dnb-n kívül? Imádom a Submotion Orchestra-t, velük szuper lenne, de egyelőre ez még messze van a valóságtól.
Mit szólnál Lady Gaga-hoz?
Lady Gaga? Umm, lehet, hogy nem. Talán egy másik életben. Akkor már inkább Dolly Parton, az egy elég király country dnb szám lenne.
Arra hogyan táncolnál?
Nem igazán vagyok nagy táncos.
Mire fókuszálsz, amikor a számokat írod? Egy érzést próbálsz átadni a hallgatóknak, vagy valami mást?
A dallamosabb számoknál hajlamos vagyok egyfajta felemelő hangulatot kreálni az akkordokkal, néha persze a sötétebb számokra megyek rá, de általában ez a boldog, felemelő érzés motiválja a dalokat. És persze egy jó erős bassline, főként az utóbbi időkben. A stílus legfontosabb része a basszus, ha te is a része akarsz lenni, akkor ez mindenképp ott kell, hogy legyen.
Honnan jönnek a témák, az ötletek egy-egy számhoz?
Leggyakrabban egyáltalán nincs ötletem, csak leülök és elkezdek írni. Minden ötlet az utolsó dologtól függ, amit csinálok. Soha nincs tervem. Rengeteg producernek kész terve van minden számhoz, hogy mit csinálnak, merre mennek vele, de az igazat megvallva ez sosem ment így nekem.
Gondolod, hogy az érzelmeid kontrollálják a tracket, amin épp dolgozol?
Igen, mindenképpen óriási szerepet játszanak az érzelmeim. Ez számomra egy levezető csatorna, egyfajta terápia. Csak leülök és írok valamit és ettől elszáll minden rossz gondolatom. Mint egy gyógykezelés. Nagyon szeretem a zenét, ez az első számú szenvedélyem. Mindegy milyen, maga a folyamat az, ami kielégít. Egy kicsit furcsa, de rengeteget hallgatom a saját zenéim. Nem tudom, ez mennyire szokatlan, vagy, hogy más is csinálja-e, de én csinálom. Lehet, hogy én vagyok a legnagyobb rajongóm? (Nevet)
Akkor minden rossz gondolatod beleírod a zenébe?
Nem, nem, az borzasztóan hangzana, nem igaz? Úgy értettem, hogy a zeneírás segít megszabadulni a rossz gondolatoktól és érzésektől.
Ki inspirál leginkább?
Nehéz megnevezni csak egyet, de ha választanom kell, akkor a Camo & Krooked duó. A zenei munkásságuk valami őrületes, és ahogyan folyton a határokat feszegetik. Az ő munkájuk inspirál leginkább, mert egyszerűen gyilkos, amit csinálnak, minden alkalommal.
Drum&bass-szen kívül?
Submotion Orchestra. Ők egyszerűen lenyűgözőek. Leírhatatlan a légkör és a hangulat, amit teremtenek.
Mik a terveid, a céljaid a zenével? Híressé válni?
Nem akarok híres lenni. Jobb lenne elismertnek lenni ebben az ágazatban, és ebben a stílusban, és persze az fenomenális lenne, ha teljes állásban ezzel foglalkozhatnék. Csak reménykedhetünk, igaz?
Mit várhat tőled a közönség idén?
Továbbra is írom a saját stílusjegyeimmel felturbózott zenéket, és néhány nagy kiadóval is folyamatban van a közös munka, szóval az eddigieknél sokkal izgalmasabb és nagyobb dolgok jönnek idén. És persze sokkal több fellépés, ki tudja, még az is lehet, hogy Magyarországon is.
The English version can be read here.
Tracklist:
Hiraeth & Ben Ayla – Like This
Satl – Let Me Be The One (Alibi Remix)
Impish – Hive
Revaux – Accelerate
Saikon – Badman Can’t Dance
Revaux – Accelerate
Bou x Unglued – Ascendant Man
Data 3 – Stalker
Apache, Humanature, Wavefields – Propa feat. Apache
Technimatic – The Evening Loop [Was A Be Remix]
DLR, Octane – Back In The Grind (Cern & Dabs Remix)
#### – Doc001
Lowr & Surreal – Back and Forth
Anile – Allergens (Bop Remix)
Leniz – Gimme That Style (Petroll Remix)
Low:r & Horton – Skewed
Invadhertz – Intoxicated (Koherent Remix)
Objectiv – Bad Karma (feat. Haribo)
Dexcell – Without You (Anile Remix)
Low:r & Hiraeth – Take Your Soul Away (Macca Remix)
MRSA – Nail Out
Low:r – Toast
Krakota – Reload
Melinki & Low:r – Whats Real
Telomic – Onism (Aperio Remix)
Imba – Haze (Monrroe Remix)
Aperio & Critical Event – So Hot
LQ – Keep Hiding (Pola & Bryson)
SiLi – Deep Pressure (Edlan Remix)
Naibu – Red Hand
Mystic State – Circles
?? – Interlace
Pola & Bryson – Talk To Me ft. Tayah Ettienne (Dilemma Remix)