Egy szűk hete hirdettük ki a 2013-as évet értékelő közönségszavazásunk végeredményét. Többen is kiütéses győzelmet arattak, volt, aki új belépőként ért el fényes győzelmet. A hazai törtzenei élet négy meghatározó neve, Matt-U, a Bladerunnaz csapat, Chris.SU és az Eatbrain-főnök Jade vállalkozott arra, hogy értékelje a voksolást és a tavalyi évet.

montazs_ipc

  • Matt-U: az év hazai producere, az év hazai DJ-je (urban sounds)

“2013 termékeny volt” – kezdi. “Az év első felében jelent meg a Frequency EP-m a Black Boxon, amire nagyon jó visszajelzéseket kaptam, Skream és Benga hetente játszották a rajta levő trekkeket a BBC-n. Szintén még nyár előtt jött ki a Danger EP-m az angol Pressed Recordson, amin van egy közös zeném a Foreign Beggars-tag Orifice-szel, a lemez másik oldalából (a Hammerheadből) pedig egy videoklip is készült. Ez utóbbi nagyban hozzájárult ahhoz, hogy sok emberhez eljusson a zene – sok dubstepen kívüli producertől/DJ-től kaptam pozitív visszajelzéseket, mert látták/hallották a klipet különböző weboldalakon.” Kiemelkedő pillanatokban is bővelkedett 2013. “Elsőként az ausztráliai/új-zélandi turnémat említeném. Soha ilyen messze nem jutottam ezelőtt a zenéimnek köszönhetően, és eszméletlen nagy motivációt adott látni, ahogy az ottani közönség ugyanúgy ismeri a 4-5 éves zenéimet, mint az 1-2 héttel a turné előtt megjelenteket. Másodikként pedig egy félig hazai vonatkozású történést említenék, a Bladerunnaz hajót az Outlookon. Az első hajós bulik egyike volt a tavalyi feszten, DJ Maddel játszottam egy másfél órás epic dubstep-reggae-trap-dnb szettet, a buli végén pedig egy meglepetés fellépő is beugrott Goldie személyében.”

És hogy Matt-U szerint kikre kell figyelni a jövőben, kik lehetnek esetleg 2014 irányadói? “Commodo, Compa és Gantz már régi motorosok, de mindhármuknak a 2013-as év volt a nagy áttörés. Az ő zenéik szerintem nagyban meghatározzák majd a 2014-es trendeket is. Hazai fronton sajnos kevésbé vagyok képben, de DJ Maddet említeném, aki tavaly indította el kiadóját Roots & Future néven. A címke első megjelenését David Rodigan is pörgette a BBC-n.” Utolsó kérdésemben a jövőt firtattam, és egy sokakat érdeklő témát, a kiadóalapítást is felvetettem. “Sok, még kiadás előtt álló kollaborációm van, többek közt Compával és Genetixszel. Az egyik Genetixes zeném most jelent meg a srácok új kiadóján, a Deep Tunán. Tervezek egy újabb megjelenést a Pressed-en, az előzőhöz hasonlóan MC-kkel közösen. Amúgy a kérdésedben nagyon jól rátapintottál egy most még előkészületekben álló projektre, erről majd később…”

  • Bladerunnaz: kedvenc hazai drum & bass partiszervező, az év bulija, legjobb flyer

A Bladerunnaz hazánk első számú drum and bass/bass music promotercsapata, amely a szavazásokon is megmutatkozik minden évben. Idén is minden kategóriát megnyertek, amiben jelöltek voltak, adódik tehát a kérdés: hogyan értékelik az eredményt és a tavalyi évüket. “Először is, köszönjük mindenkinek, aki szavazatával támogatott minket és úgy gondolta, hogy a mi rendezvényeinken érezte a legjobban magát. Külön öröm, hogy idén még többen szavaztak ránk, mint az elmúlt évben, bár azt is meg kell jegyezni, hogy igazán komoly dnb szervezőcsapat nem is nagyon van más, talán csak az Eatbrain estek. Ami külön fájdalom, hogy vidéken szinte alig maradtak szervezők, néhány várost leszámítva alig van dnb élet. A saját évünket alapvetően jónak ítéljük. Ahogy mindig, tavaly is igyekeztünk a drum and bass és társstílusai széles spektrumát bemutatni, úgy gondoljuk, mindenki megtalálhatta a magának valót fellépő és helyszín tekintetében is.

Ilyen mennyiségű és minőségű partit szervezni óriási munka lehet. Csak hogy érzékeltessük az arányokat, rákérdeztem, hány bulijuk volt 2013-ban és hozzávetőleg hány külföldi fellépőt hívtak hazánkba. “Buliból 60 felett voltunk tavaly, azaz volt olyan hét, amikor többet is rendeztünk, ebben persze benne vannak az ingyenes hajós nyári teraszos Friday-ek is. A fellépők listája meglehetősen impozáns, 2013-ban 89 külföldi act lépett fel általunk Magyarországon, volt, aki többször is. A teljes lista itt látható.” Ennyi rendezvény után biztosan kismilló emlékezetes pillanat marad. Hogy számukra melyek voltak kiemelkedőek? “Minden olyan buli emlékezetes marad, amelyről jók a közönség visszajelzései, szerencsére azért az – előre – örök elégedetlenkedőknek legtöbbször nincs igazuk, és a partik után sok a pozitív visszajelzés. Ami számunkra biztosan kiemelkedő, az a májusi balszerencsés lemondás utáni, novemberi Goldie pótbuli, óriási hangulattal és maratoni szettel. Aztán az Outlook fesztiválon a Bladerunnaz hajó, amire potyautasként Goldie is felszállt és Lenzman liquid classics szettje után az ő pár zenéjével érkeztünk vissza a kikötőbe – a hangulat feledhetetlen volt. Tavaly először indítottunk buszt a Let It Rollra, és idén is fogunk. Megünnepeltük a 15 éves Virust, idén a Bladerunnaz 15. évét fogjuk ünnepelni. Örök emlék marad a Black Sun Empire – The Upbeats buli a márciusi hóviharral. Makoto és Conrad tíz év után együtt a színpadon, hallani a Golden Girlt élőben, DJ EZ garage legenda iskolaszettje, a Noisia és a Foreign Beggars megzúzza a Corvintetőt az I Am Legion projekttel, Matrix oldschool szettje, Calibre 4 órás nőnapi mixe, DRS + Jenna G + Chimpo bolondozása a Dürlinben… Mind jó emlék marad.”

Egy ilyen múltú és ekkora presztízsű promotercsapat véleménye irányadó. Kiket tartottak ők 2013 legjobbjainak? “Akik helyezettek lettek az IPC szavazáson. Viccet félretéve, nagyjából egyetértünk a voksolás eredményeivel. Külön gratulálunk az Eatbrain első helyéhez, végre van egy olyan magyar drum and bass label, amelynek nem csak a zenei felhozatala jó, de a hozzállása is profi.” Alig indult el az év, mégis több nagyszabású Bladerunnaz parti van a hátunk mögött. A 15. évet bulidömpinggel ünnepli a csapat. Hétvégén jön a “hivatalos” szülinap Calibre-rel, Die-jal és DRS-szel, de már beharangozták a márciusi Friction-Sigma-Phace rave-et is. Vajon ez a tendencia egész évben folytatódik?

“Igyeszünk a Bladerunnaz 15. évét emlékezetessé tenni, egyfelől olyan bulikkal, amelyeknek fellépői nagyban kötődnek a BLZ elmúlt éveihez (lásd Loxy & Ink) és olyan fellépőket elhozni, akik közel állnak a szívünkhöz (Calibre, DJ Die, Friction, DJ Zinc). A távolabbi tervekről még nem szólnánk, de azt talán elárulhatjuk, hogy április végén Friction után a másik mixmester, Andy C is Budapestre jön! Májusban tervben van egy erős Outlook launch party is, a többit majd meglátjátok.” A Bladerunnaz gyakorlatilag a világ összes hírességét vendégül látta már itthon. Megtöltik a Dürlint, rendszeresen forró hangulatot varázsolnak a Corvintetőre, hajójuk van az Outlookon, hazai fesztiválok line-upjába van beleszólásuk. Lehet még tovább is fejlődni? “Fejlődni mindig van hová, és igyekszünk is, amennyire lehet, még jobbá tenni a rendezvényeinket. Azonban a fejlődésnek vannak gátjai is, a jelenlegi magyar gazdasági helyzet nem túl kedvező, és az emberek szórakozásra fordítható pénze véges. Miközben a közönség sorra követeli a legnagyobb neveket és a monstre line upokat, a jegyek – nemzetközi összehasonlításban egyébként hihetetlenül alacsony – ára érzékenyen érinti a bulizókat. A népszerű, nagy fellépők gázsija pedig elhúzott a csillagos égbe, így nagyon nehéz teljesíteni itthon ezeket a kívánságokat. Ettől függetlenül továbbra is megpróbálunk a stíluson belül sokféle igénynek eleget tenni, valamint a kapcsolódó irányzatokból is bemutatni amit csak lehet.”

  • Chris.SU: legjobb hazai DJ, az év hazai producere, az év track-je (drum & bass)

Krisztián idén is aratott a közönségszavazáson, hiszen újfent megnyert minden olyan kategóriát, amelyben jelölt volt. A legjobb hazai producer, a legjobb hazai DJ és a legjobb zene versenyében sem talált legyőzőre. “Hihetetlen, hogy meg tudtam ismételni a tavalyi eredményt, nagyon köszönöm mindenkinek, aki rám szavazott! Mivel ez egy közönségszavazás, ezért különösen örülök, hogy az IPC olvasói így értékeltek. Természetesen Mirának is nagy érdeme van a sikerben, hiszen tavaly is ő adta a vokált a Higher-höz, idén pedig a Together in the Nighthoz. Remélem, hogy majd egyszer a ‘legjobb album’ kategóriában is tudok indulni végre.” 2013-as évének értékelését egy jó ideje tartó folyamat elemzésével kezdi: “Amit világosan lehet látni, hogy egyre kevesebb a vinil megjelenésem, amit egyébként nagyon sajnálok, de sajnos ebbe az irányba halad a szcéna, mert gazdaságilag legtöbbször már nem éri meg a kiadóknak ebben a formátumban megjelenni. Egyes nagy labelek is már vagy meg sem jelennek bakeliten, vagy csak limitált példányszámot nyomnak, vagy ha valami digitálisan jól fogy, akkor utólag úgy döntenek, hogy kiadják vinilen is. Ennek ellenére úgy gondolom, nem zártam rossz évet, különösen azért, mert elindult a saját kiadóm, a FATE is.”

Népszerű DJ-ként Krisztián tavaly is sokat utazott, lássuk, mely bulikra emlékszik vissza legszívesebben! “Kiemelném a februári Renegade Hardware 18. szülinapi bulit Londonban, ahol Sassal (Mindscape) B2B játszottunk a Cable nevű helyen (ami azóta sajnos bezárt), a VOLT fesztivált, ahol reggel 7-ig zenéltem, mert annyira lelkes volt a közönség, hogy nem akartak hazamenni, és a halloween partit a bécsi Flexben, ahol szintén hatalmas buli volt. Október amúgy is jó hónap volt, hiszen 21-én jelent meg a FATE001.” Hazánk drum and bass “exportcikkeként” sokat számít a véleménye, így az is, kit tartott 2013 legjobbjának. “Itthonról mindenképp Mindscape zenéi pörögtek a legtöbbet a szettjeimen, külföldről pedig Mefjust emelném ki, hihetetlen évet produkált. Az A38-on Eatbrain night keretében járt is nálunk tavaly, az is jól sikerült.” És hogy várhatjuk-e, hogy a következő szavazáson már a FATE Recordings is a jelöltek között lesz? Mit hoz a jövő? “Most dolgozom a FATE002-n, ami remélhetőleg hamarosan el is készül, ezen kívül pár remixet készítek jelenleg, illetve az Eatbrain-en lesz egy válogatásalbum, amin én is szerepelni fogok egy új saját zenével.”

Ha van szinonima a viszonylag gyors, mégsem elsietett és felületes sikerre, akkor az az Eatbrain. Jade hangmérnöki precizitása, tehetségeket felismerő képessége, a remek marketing és Sas (Mindscape) kvázi csendestársi támogatása mára igazi branddé tette hazánk vezető dnb-kiadóját. A profizmust a közönség is értékelte, így a Metalheadz és a RAM előtt az Eatbrain lett a legjobb magyar label. “Köszönjük, hogy minden évben összedobjátok ezt a kis szavazást” – kezdi Jade. “Jó látni, kis országunk közönsége mit is gondol rólunk. Elsősorban Krisznek szeretnék gratulálni, minden kétséget kizáróan ő a Don, a három első helyezés híven tükrözi megérdemelt és vitathatatlan elsőségét!” A nagyon sportszerű gesztus után nézzük, miben látja kiadója sikerét. “Az Eatbrain első helyezése talán inkább a lokálpatriotizmusunk produktuma, bár szívet melengető érzés a Metalheadz es a RAM felett aratott kiütéses győzelem.” Hová lehet innen fejlődni? – teszem fel a kérdést. “Bár az első helyről nincs felfelé vezető út, azért reálisan nézve még nagyon kemény munka vár az Eatbrainre, hogy ez a győzelem akár legitim lehessen egyszer a jövőben” – hangzik a szerény válasz.

Jade producerként is érintett volt a szavazás végeredményében, hiszen a remix kategóriában a BSE-vel közös Deadhouse Mefjus & InsideInfo-féle verziója diadalmaskodott. “A legjobb remix Mefjus es Insideinfo zsenijét dicséri, nem véletlen hogy a darab felkerült a soron következő Nightlife-ra, ennél jobb újraértelmezést nehéz lett volna elképzelni, a maximumot hozták ki a srácok.” Jade promoterként is maradandót alkotott, az A38-ra több ízben varázsolt neurokánaánt, ezt pedig a közönség is értékelte. “Azt kell hogy mondjam, ami a legnagyobb örömöt szerezte, az a második Eatbrain Night (Mefjus) dobogója az év bulija kategóriában. Új belépőként rögtön dobogóra állni hihetetlen eredmény. Idén még komolyabb bulik várhatóak, az első már nem is olyan soká, március végén.”

Gratulálunk a győzteseknek, és természetesen a helyezetteknek, illetve a dobogóról ezúttal lemaradóknak (és a végső szavazásba be nem került jelölteknek) is jár a taps és a köszönet, hogy folyamatosan mozgásban tartják a hazai tört-életet, a zene hírét viszik határainkon belül és a magyar virtust terjesztik szerte a világban.

Share.

About Author

Leave A Reply