Sam Binga nagyjából másfél évtizede zenél aktívan, Baobingaként ráadásul komoly sikereket ért el a 2000-es években. Talán nem túlzás azt mondani, hogy a breakbeat egyik legfontosabb alakja volt. Később belekóstolt a dubstepbe és a UK funkyba is, aztán némi csend és egy merész váltás után hirtelen az egyik legelőremutatóbb drum&bass producerként vették nyilvántartásba az emberek. A követhetetlennek és logikátlannak tűnő fordulatok ellenére nagyon is „real”, amit Sam művelt az utóbbi pár évben, elég csak az Ayo-ra, a Lef Dem-re vagy az OM Unittal közös Small Victories EP-re gondolni, ami az Exiten jelent meg. Wasted Days című albuma egyértelműen a szcéna 2015-ös történéseinek egyik legjobb momentuma, bár félő, hogy sokan elsiklanak majd az elsőre nehezen emészthető LP felett.

critlp008d-sambinga-wasteddays

Miért is emészthető nehezen a Wasted Days? Nos, pont azon tényezők miatt, amik izgalmassá teszik. Szokatlan, főleg felezett ritmusképletekre épülő alapokon jelennek meg olyan műfajokból ismerős elemek, mint például a reggae, dancehall, footwork, hip-hop és grime, ráadásul a zenék többségén MC-k is közreműködnek. Ennyi már pont elég ahhoz, hogy számos drum&bass rajongónál kicsapja a biztosítékot Sam Binga első egész estés anyaga. Kitartás azoknak, akik elsőre nem éreztek rá; második, vagy harmadik nekifutásra biztosan jobban fog esni a 22 track. Igen, a bónuszokkal, remixekkel és instrumentális verziókkal együtt 22 track-es (!) monstre-albummá duzzadt a Wasted Days. A teljes játékidő másfél órán belül marad, mivel Sam meglehetősen hip-hop-osra vette a figurát: a legtöbb track hossza mindössze 2-3 perc. Az összes zene egyenként történő boncolgatása helyett ismerkedjünk meg a Wasted Days-zel öt kiemelkedő számon keresztül.

Wasted Days feat. Warrior Queen

MC-k tekintetében (is) nagyon erős az album, több zenében feltűnik Sam Binga gyakori partnere, Redders, de szövegel még a drum&bass-körökben már jól ismert Chimpo, Fox és Rider Shafique is. TT The Artist és Slick Don vendégszereplését már nehezebb lett volna megjósolni, Warrior Queen jelenléte pedig egyenesen szenzációs. A Jamaikából származó MC hölgy eddig olyan legendás producerekkel dolgozott együtt, mint Mungo’s Hi Fi, The Bug és Sunship, javarészt dancehall és dubstep zenékhez tette hozzá egyedi hangját, drum&bass-ben eddig csak egyszer, egy 2008-as Zinc számban tűnt fel. Ennek fényében az album címadó dala már belehallgatás nélkül is izgalmas, de a gyakorlatban is ez az egyik legjobb felvétel. Sam itt mindent bevet a siker érdekében: grime-ból ismerős vészjósló vonósokat, jungle-ös dobmintákat és szőnyegeket, valamint footworkre jellemző, hipersebességre pörgetett effekteket. Mindezek tetejére érkezik Warrior Queen lendületes, erőteljes szövege… Az összhatás egyszerűen vérpezsdítő.

Dark Day feat. Hyroglifics

Sötét és szomorú hangulatot áraszt a Hyroglifics közreműködésével készült Dark Day, itt jócskán elmerülünk a dubtechno és a törzsi elemek világában. Tökéletesen van elhelyezve minden apró effekt és dallamfoszlány a bő négy perces, már-már filmzenei magasságokba emelkedő darabban. Mint az album legtöbb számában, úgy itt is bámulatba ejtően jól olvad eggyé a dub, a jungle, a footwork és a techno.

Greatest Distance feat. Romaine

Némileg kakukktojás ez a szám, hiszen az elektronikával vegyülő modern soul és r’n’b ritkán mutatkozik meg a Wasted Days-en. A Greatest Distance-en kívül még a Stormy Weather az, ahol a kemény MC-zést a lágy vokálok váltják fel. Jelen esetben az inspiráció egyértelmű, hogy Burial, Jamie Woon és James Blake irányából érkezett: szétesett, elmosott, koszos alapokat hallunk a háttérben, alig észrevehetően, miközben Romaine karakteres énekhangja megköveteli a 100%-os figyelmet. Gyönyörűség.

One6Nine

A digitális verzió extrái közt három olyan instrumentális darabbal találkozhatunk, melyre egyébként később MC szövege is került. Ezek közül kiemelkedik a One6Nine, amire egyébként Slick Don dobálta a rímeket, meglehetősen jól, de most koncentráljunk Sam Binga munkájára. Nyers és torz perkákkal, agresszíven lüktető basszusokkal operál a művész, eléggé hiteles megidézése ez a földalatti, kiforratlan, ám mindennél lelkesebb és lendületesebb grime-nak.

AYO feat. Redders (Ivy Lab rmx)

Remixekben is erős a Wasted Days, elég csak megtekinteni az újragondolók impozáns névsorát: Ivy Lab, Foreign Concept, Danny Scrilla és Moresounds. Ivy Lab-ék két számot is feldolgoztak, a fentebb már említett Greatest Distance-t és a lassan klasszikus AYO-t. Az AYO teljesen ki lett fordítva, eredetijéből gyakorlatilag csak Redders szövege maradt meg, viszont olyan csettintős minimalista amcsi hip-hop alapot húzott alá a Stray-ből, Sabre-ből és Halogenix-ből álló hármas, amit még Timbaland is megirigyelne.

Share.

About Author

Leave A Reply