A zenei pálya önmagában is elég kemény, a tehetség és a szorgalom sokszor nem elég ahhoz, hogy érvényesüljön az ember, de ha a szokványos nehézségek mellett még nő is vagy, akkor a statisztikák alapján úgy tűnik, még kisebb az esély a sikerre.

Az elmúlt néhány évben több neves elektronikai magazin és dnb kiadó is felvetette a sokunk által – általam legalábbis biztosan – már eddig is vitatott témát. Miért olyan kevés a női szereplő a szcénában? A nők totálisan alul vannak szerepeltetve ebben a közegben, nyilván máshol is, de legyünk most egy kicsit specifikusak és próbáljunk meg erre a stílusra fókuszálni. Miért van itt kevesebb nőnemű, vagy olyan, aki nőnek vallja magát? És ha már sajnos ez a helyzet, ki fogja ezt helyrehozni? Egyáltalán lehet ezen változtatni? És ha igen, hogyan és mikor?

Ezekre a kérdésekre próbált meg választ adni a Hospital Records szeptember közepén Londonban, az első Women in Drum & Bass névre keresztelt workshopukon, amin fotósként én is részt vehettem.

A 250, az eseményre regisztrált nő közül nagyjából hetvenen el is jöttek a hangulatos bárba, ahol többek között Chriss Goss, a Hospital egyik alapítója, a szintén Hospital-hoz tartozó Megan Bean (Head of Legal, Business & Sync), Lady MC és Adam Woolf (Critical Music, label manager) mondták el véleményüket és látták el hasznos tanácsokkal azokat, akik valamilyen formában szeretnének a szcéna részesei lenni.

Megan Bean beszédében szó esett arról, hogy szerinte ma már tényleg nem elég, ha valaki tehetséges DJ, MC, énekes vagy producer; több dologra is érdemes figyelni, amikor egy-egy kiadóhoz próbál az ember lánya (vagy fia) jelentkezni. A zenéd elég, de ajánlott, hogy linkek helyett MP3-at, és azon belül a szerinted legjobb számaidat küldd. Ha DJ vagy, max. 30 perces mixre van szükség, MC-ként pedig csakis élő fellépésekről készült videó jöhet szóba. Az átlátható információk (előadó, számcím, elérhetőség, stb.) mellett kell az is, hogy kicsit jókor legyél jó helyen, vagyis, hogy akkor küldd az anyagokat, amikor épp csend van a kiadó háza táján. Amikor tele vannak közelgő megjelenésekkel és a nyári fesztiválokkal, sajnos kevés az esélye annak, hogy az üzeneted és a zenéd eljut azokhoz, akiknek szántad.

A következő tanács az volt, hogy ha nem kapsz választ, várj néhány hetet, majd küldj egy kedves emlékeztetőt, reflektálva az előző leveledre, de ha ezután sem érkezik semmi, akkor fogadd el, hogy ez most nem jött össze; de ne törj le, mert nem ők az egyetlen lehetőség. Próbálj megkeresni más kiadókat is, illetve mindenképpen legyél tisztában azzal, milyen hallgatóságnak is szánod a zenéd. Lehet, hogy lesz olyan label, aminek a profiljába jobban illik a stílusod. Személy szerint azt gondolom, hogy irtó hasznos volt minden, amit Megan mondott. Lehet, hogy ezek az információk picit nyersek és fájdalmasak, de nem árt tudni, hogy egy ilyen kemény szakma hogyan is működik valójában.

Chris Goss és Adam Woolf egyetértettek abban, hogy a kiadók 80%-ban férfiaktól kapnak demokat és mixeket. Az előadó neve nem mindig árulja el, milyen nemű egyén számait is hallgatják éppen, így van, hogy csak később derül ki, hogy aki mellett döntöttek, az ismét egy férfi. De nyilván nem az illető neme, hanem a tehetség és az egyediség a döntő. Kiemelték, hogy az idei Hospitality In The Park fesztiválon a tavalyi 3 helyett már 7 hölgy szerepel a fellépők között, ami nem hangzik túl soknak, de remélik, hogy 5-10 éven belül már 50-50% lesz az arány. Mi is reméljük.

Lady MC az egyik legnagyobb befolyású női szereplő a brit dnb színtéren; habár elmesélte, milyen nehézségekkel szembesült, és mi tartotta vissza sokáig attól, hogy ténylegesen belevágjon abba, amit szeret, most mégis büszke arra, amit elért, jogosan. Rengeteg fellépés, díjak (pl. Legjobb Női MC – National Drum & Bass Awards 2012), és sok-sok munka áll mögötte, azonban tiniként éveken át attól tartott, hogy kisegér hangon tudna csak megszólalni tömeg előtt. Az önbizalomhiánya másik oldalán az állt, hogy a ’90-es években, mikor elkezdett jungle bulikra járni, még ennyi nő sem volt a stílus közelében. Kilenc hónapnyi partizás után már nem csak a bulizó tömegben, hanem a színpadon is feltűnt és azóta igyekszik inspirálni a jövő generációit. Lady MC saját bevallása szerint is reméli, hogy a szcéna női szereplői nem érzik magukat egyedül, és sztorija motiváció és pozitív példa arra, hogy bármi sikerülhet.

Azt gondolom, még manapság is nehéz elindulni nőként, mikor tudod, hogy mindenki, akin a karriered múlik, férfi. A kiadók alapítói, a DJ-k, a szervezők, a fotósok, szinte mindenki, akitől a tovább haladásod függ ebben a körben, az ellentétes nemet képviseli. Így sokkal nagyobb a nyomás, talán úgy tűnik, hogy a lehetőségek is korlátozottabbak, és egy idő után az ember lánya elkezd azon gondolkodni, vajon érdemes-e egyáltalán próbálkoznia.

A mai napig is sokan küzdenek a nők egyenjogúságáért a világban, és bár jobb lenne, ha erre már nem lenne szükség, a drum&bass pici közösségében a tavaly indított EQ50 mozgalom és a Hospital Records előtt nem igazán próbálkozott senki még csak azzal sem, hogy a nyilvánosság előtt vitassa meg a témát. A Mantra alapította EQ50 egy olyan irányát képviseli ennek a zenei ágazatnak, amely igyekszik mindenkit nemtől, bőrszíntől vagy szexuális irányultságtól függetlenül észrevenni, mentorálni és támogatni. Az alapítás óta már ők is tartottak két workshopot, rádiós beszélgetéseket és több klubot is megtöltöttek dnb rajongókkal. Ezért egy óriási taps jár nekik és persze köszönet azért, hogy próbálnak mindenkit egyenrangúként kezelni.

Ha pedig már az egyenrangúságnál tartunk, a Hospital Records estje folyamán többször is elhangzott a kérdés, hogy mit vár el ez a kiadó egy női DJ-től, MC-től vagy producertől. Chris Goss válasza az volt, hogy semmivel sem várnak többet, vagy kevesebbet, mint a férfi előadóktól. Szóval, ha nő vagy és szereted ezt a stílust, úgy érzed, hogy a munkád és a tudásod már elért egy olyan szintet, hogy szeretnéd, ha mások is hallanának felőled, nyugodtan próbálkozz kiadóknál, promotereknél, vagy ahol szeretnél. A sikered remélhetőleg nem azon fog múlni, hogy mit rejt a nadrágod.

Egyébként egy elég menő, kifejezetten csajoknak szóló mentor programot is összedobott a kiadó, amire október 18-ig van lehetőség jelentkezni. Emellett érdemes csatlakozni a Women in Drum and Bass csoporthoz is Facebook-on, melyet a címke hölgy tagjai indítottak és tele van tök jó kis témákkal és ötletekkel. Hajrá csajok!

Share.

About Author

Leave A Reply