A zenetörténelemben kevés kiadónak adatik meg, hogy korszakalkotóként, az adott stílust alapjaiban befolyásoló tényezőként tartsák számon. Pláne kevés az olyan címke, amely a korát jóval meghaladva, másfél évtizeddel később is kiindulási pontként szerepel a producerek körében. Az idén tizenöt éves Virus pontosan ilyen label, hiszen a kilencvenes évek második felében az Ed Rush & Optical tulajdonos/producerpáros által létrehozott hangzás – a korai neurofunk – mindmáig hódít, stílusjegyeit napjainkban is számos producer használja fel.
Ed Rush és Optical a Virus-korszak előtt is aktív részese volt a zenei életnek, kezdetben rajongóként, majd a kilencvenes évek elejétől – a brit rave korszak hatására – producerként is. Nyugat-Londonban nőttek fel, közös társaságba jártak és a zene – különösen a techno – szeretete is összekötötte őket. Ráadásul dubplate-jeiket is ugyanott vágatták, a közös munka tehát kódolva volt az életükben. Évekig zenéltek külön-külön, majd 1997-ben a polcokra került a V Recordings címkéjével elkészült Funktion / Naked Lunch single, onnantól pedig nem volt megállás. Rájöttek azonban, hogy zenéiket nem szeretnék mások kiadóinál megjelentetni. Egyrészt úgy érezték, hogy a drum and bass egy kissé megtorpant, egyhangúvá vált, a címkék kevésbé akartak új hangzásokkal próbálkozni. A duó így húzott egy merészet és létrehozta a Virust, hogy stílusát és ötleteit kompromisszumoktól mentesen tárhassa a közönség elé.
1998-ban aztán el is érkeztek karrierjük kiemelkedő pontjához. Ekkor született meg a legendás Wormhole album, amely egyediségével, sötét, mégis koncepciózus hangzásával azonnal elnyerte a hallgatóság és a kritikusok elismerését (és a budapesti közönségét is, hiszen 1998 novemberében – a modern magyar d&b-élet kezdeteként – Ed Rush a PeCsában lépett fel). A páros az album sikerét újdonságában látja: nem akartak senkit másolni, nem vettek senkitől ötleteket, csak kiadták magukból a bennük lévő elképzeléseket.
Az albumot több kiemelkedő single követte (ezek közül Optical a Satellites-ra a legbüszkébb az egyedisége miatt), 2000-ben pedig érkezett a második Virus LP (a Sleepwalk), melyért Optical testvére, Matrix felelt. Nem sokkal később megjelent az Ed Rush & Optical duó következő albuma, a The Creeps, melyen ugyancsak sorakoztak a klasszikusok, mint a Pacman, a Resurrection vagy a Flightpath. Ez az album már tudatosan képviselte a Wormhole-lal elindított sötét, kemény hangzást. Optical ugyanakkor egy korabeli interjúban megjegyezte, hogy a keménység mellett koncepcióra, hangulatváltásokra törekedtek, a „zúzás” másodlagos szempont volt. Ahogy fogalmazott: „Eleget zúztunk már, különben is: soha nem írnék jobb számot, mint az Alien Girl”.
A The Creeps után feltűntek a címkén fiatal producerek, mint Baron vagy a Sonic & Silver duó, majd 2003-ban, vagyis mindössze öt évvel a címke születése után jött a harmadik Ed Rush & Optical album, a The Original Doctor Shade. Ezt még kettő követte, 2006-ban a Chameleon, 2009-ben pedig a Travel The Galaxy. Közben szép számmal adtak lehetőséget producereknek – pl. a Noisiának és a The Upbeats-nek – , hogy a Virus logójával jelenhessenek meg. Audio két szólóalbumát is ők gondozták és tavaly ugyancsak náluk látott napvilágot a népszerű Optiv & BTK LP-je is.
Sokak szerint a kiadó titka az, hogy bátran mert újítani akkor, amikor a ’90-es évek második felében egy kicsit megtorpant a műfaj fejlődése. Olyan ötletek jelentek meg a Virus zenékben, amelyeket addig senki nem mert (vagy nem akart) vállalni. Progresszivitásukat mutatja, hogy napjainkban is sok producer merít hangzásukból (elég, ha csak az Ulterior Motive-ra gondolunk). Mindkét alapító tag a Virust tartja munkássága csúcsának, és hozzáteszik, a kiadó rengeteg élménnyel gazdagította őket: lehetőségük volt körbeutazni a világot, hogy a legjobb bulikban lépjenek fel, számtalan emberrel ismerkedhettek meg és megtehették, hogy kiadják a szívüknek kedves barátok, tehetséges producerek zenéit. A páros nem pihen: hamarosan következik a hatodik szerzői album, Ed Rush pedig egy új kiadóval, a Piranha Poollal rukkol elő nemsokára.
Aki a tizenöt éves kiadó jeles képviselőit élőben hallaná, vésse be naptárába az október 19-ei dátumot: a Bladerunnaz szervezésében Ed Rush, Optical, MC Rymetyme, Optiv és BTK enged betekintést a címke múltjába, jelenébe és jövőjébe.
(Az eredeti cikk a Magyar DJ Magazin októberi számában jelent meg.)