A ’90-es évek eleje óta jelen van a drum&bass és közel három évtizede tartja jó formáját. Nem titok, hogy Anglia volt a zászlóvivője a zenének, mindig is; a rendszeresen futó buli sorozatokkal és fesztiválokkal, illetve a rengeteg kiadón keresztül egy arzenálnyi művésznek van lehetősége megmutatni magát. A nagy címkék, mint a Hospital, RAM vagy Shogun mindig szem előtt vannak, de van rengeteg kisebb kiadó, amik egyediségükkel és remek művészeikkel szintén képesek magukra vonni a figyelmet – ilyen többek közt a Terra Firma is. A label egyik alapítója, Matt Horton most beavat minket a furcsa szemű fickó titkaiba.

(Click here to read the English version)

Be tudnád nekünk mutatni egy kicsit a Terra Firma-t? Hogyan jött létre a kiadótok?

A Drum&Bass iránti szenvedélyem 11 éves koromban kezdődött, amikor először rátaláltam a műfajra. Miközben Xboxon játszottam, folyton Pendulum, Sub Focus és High Contrast számokat hallgattam, ahogy pedig idősebb lettem már kerestem az új előadókat, így pedig nem volt nehéz észrevenni, mekkora szerepük van a lemezkiadóknak. Körülbelül ugyanabban az időben kezdtem el YouTube videókból tanulni, mit is csinál egy DJ és egy producer, én is egy akartam lenni közülük. Egészen az egyetemi éveimig egyedül voltam a műfaj iránti imádatommal, amíg az egyik kurzuson találkoztam Warren-nel, akivel hasonló nézeteket osztottunk. Rengeteget szórakoztunk, miközben a heti Drum&Bass rádióműsorunkat vezettük, és zenét írtunk otthon. Hamar rájöttünk, hogy a produkciós készségeink fel sem érnek azokhoz az előadókhoz, akiknek a munkáját követjük, és hogy a barátaink között is sok a nálunk tehetségesebb, viszont egy lemezkiadó futtatása talán több sikert hozhat számunkra. A fejünkben már régóta úszkált egy címke gondolata, így ezzel a lelkesedéssel és egy kiváló, de alig ismert előadók listájával nekivágtunk a Terra Firma-nak. Ez volt 2017. január 15-én.

Mi a célja, filozófiája a kiadónak?

A kiadóval az volt a célunk, hogy támogassuk és ösztönözzük a fiatal művészeket, illetve, hogy egyfajta ugródeszka lehessen számukra ez a platform. Túl sok olyan lemezkiadó van már, amelyik teljesen megváltoztatja a szemléletmódját, amint nagyobb hírnévre tesznek szert, mi pedig egyáltalán nem akartunk közéjük tartozni. Mindketten egyet értettünk abban, hogy a tizenéves korunk euforikus, szintetikus, táncparkettes himnuszainak imádatát, miután a stílus már egyébként is egyfajta kereskedelmi-populáris irányba úszott, ideje felváltania a letisztult, mélyebb jelentéstartalmú dallamoknak, amik egy kicsit mást is beengednek a dobok és basszusok közé. Szeretjük az organikus hangzást, az olyan hangszerek, mint a zongora, a hegedű, a szaxofon vagy a cselló, szebben hangzik számunkra, mint némely szintetikus dallam.

Sokszor hivatkoznak rátok úgy, mint a kiadóra a furcsa szemű sráccal a képen, ezért (is) muszáj megkérdeznem, mi a háttér sztorija a grafikának? Ki a srác a furcsa szemekkel?

A dnb zeneileg meglehetősen változatos műfaj, azonban grafika és logó szempontjából teljesen más a helyzet. A Beatporton egy szempillantás alatt észrevenni, hogy szinte minden megjelenés mellett egyetlen szín vagy logó van. A kiadók esetében általában ugyanez a szituáció, egy-egy szín és az Abc betűi különféle formában vagy néhány egyszerű minta. A Terra Firma-val olyasmit kerestünk, ami talán nem feltétlenül magyarázza a nevet, de mégis letisztult, és ami a legfontosabb, kitűnik a többi közül. A figurát egyébként Terry-nek hívják.

Terry tényleg feltűnő jelenség, de mi tesz egy előadót a többitől különbözővé? Mi az, amit egy DJ-ben vagy producerben kerestek?

Ezt a kérdést nehéz megválaszolni. Az igazság az, hogy a művészek helyett a munkájuk beszél, ez esetben a zenéjük. Mi nem igazán törődünk a közösségi média követők számával vagy a róluk készült press fotók minőségével, mert nem ez számít. Sőt, sok esetben minél kevesebb a követő, annál jobb.

Mit értékeltek többre egy előadónál? A kreativitást vagy a technikai-produkciós készségeket?

Az elmúlt években a Drum&Bass produkciós szintje már magasan a tető fokára hágott, így sajnos vagy nem sajnos, ezt kell elsőként figyelembe vennünk. Lehet egy dal akármennyire gyönyörű, dallamos, tele meglepő váltásokkal, ha nem jó a dob vagy nincs egy ütős basszus, sajnos nem vonzza a figyelmet.

Milyen stratégiát alkalmaztok a zene hirdetésére?

Teljesen organikusan történik a dolog. Mármint, ugyanúgy a közösségi médiát használjuk, mint akárki más, de tőlünk mégsem látni szinte egyetlen hirdetést sem. A szóbeszéd a promóció legjobb formája, és ami még jobb, hogy teljesen ingyenes. Több YouTube és Soundcloud csatornával, blogokkal dolgozunk együtt, de ha időnként esetleg valaki lemarad egy-egy megjelenésről az többnyire azért van, mert a nagy többség nem feltétlenül ezeket az oldalakat kedveli. Összefoglalva a dolgot, nem szeretnénk összeragadni egyetlen platformmal sem.

Mik a legújabb fejlesztéseitek az általatok futtatott művészek számára, hogyan támogatjátok őket?

Minden hónapban frissítjük a Spotify lejátszási listánkat, amit a saját előadóink raknak össze. Van, aki a saját számait választja, de van olyan is, aki az aktuális kedvenceit dobja a listára, ebbe nem szólunk bele. Minden új megjelenéskor hagyjuk, hogy az adott DJ vegye át a listát a saját számaival, így a hallgatók is közelebb kerülhetnek a kedvenc Terra Firma zenészükhöz.

Térjünk át egy kicsit más témára. Ki az, aki szerinted nagy befolyással van manapság erre a műfajra?

Számomra Break egy nagyon fontos alakja a stílusnak manapság, mert hagyja, hogy teljes mértékben a zenéje beszéljen helyette. Nincs egyetlen közösségi média fiókja sem, mégis minden évben ott van a legjobb producerek között. Nagyon jó lemezkiadót működtet, mások számain dolgozik hangmérnökként és közben körbe turnézza a világot.

Vannak közelgő megjelenések, események, amiért érdemes figyelni a kiadó háza-táját?

Mindenképp! Az újév új projekteket tartogat.

Share.

About Author

Leave A Reply