A Binary után most a Critical másik kiadványsorozata, a Systems ad teret a Klax e-zenei játszadozásának. Az ötzenés EP bőven kilép a drum & bass keretei közül, a legtöbb esetben a sebességen kívül semmi nem emlékeztet a dnb-re. A kísérletezőbb zenékkel foglalkozó Systems első két EP-jén összességében többségben volt a 2-step, de az arány ezúttal átfordult: ezen van mindenféle step, és ettől nagyon izgalmas lett a rilíz.
A Ritalinnal indulunk. Kicsit furcsa, kicsit táncos, kicsit őrült, energikus darab. Valóban olyan, mint a figyelemzavaros hiperaktivitás (amelynek kezelésére a címadó Ritalin nevű gyógyszert használják): csapongó, izgatott, szinte végig pörgő.
A Hotline jóval nyugodtabb hangulatban folytatja az EP-t: egy kicsit visszavesz a tempóból, a hip-hop és a trap határvidékén lavírozik.
MC ID segített be a C oldalon zakatoló The Level-be. Ez megint egy fokkal zaklatottabb hangulatba vezeti át a hallgatót, rengeteg váratlan, furcsa effektussal. Engem őszintén szólva felidegesített, de nem tudom eldönteni, hogy jó, vagy rossz-e – kell még pár meghallgatás a végső ítélethez.
Foreign Concept rendesen átszabta az előző Klax-EP zászlóshajóját. A Blackball átértelmezésének koncepciója hasonlít a producer When You’re Alone című zenéjéhez: a folyamatos, zenén végiggördülő basszus és gördülékeny dobalap egy egészen folyékony tánczenét eredményez.
Végezetül a Wait For Me következik. Elég menő, izgalmas szám, jó vastag lábdobbal, pofozgató snare-rel, fel- és lepiccselt vokálmintákkal, keleties dallammal, amen-töredékekkel, király szintikkel: mintha egy jóféle The Glitch Mob-zenét hallgatna az ember.
Sok modernkori Critical-megjelenéssel együtt ez az EP is megosztó lehet, hiszen a dnb-fanok hiányolni fogják a 2-stepet, azok viszont, akik kerülik a 170 BPM monotonitását, bátran tegyenek vele egy próbát. A Systems 003 bizonyítja, hogy a drum & bass keretei a végletekig feszíthetők, és a végeredmény nagyon izgalmas is lehet.