DJ Vapour nevével minden valamire való drum&bass rajongónak találkoznia kellett már. Ő az a srác, aki némileg a menetiránnyal ellenkezve, töretlen lelkesedéssel kitart a kövér basszusok és sűrű amen-képletek mellett. Egy igazi junglist souljah, akinek kiadója, a 36 Hertz a megalkuvás halvány jele nélkül ontja magából a régi hangzásokat megidéző számokat, de újabban egyre többször visszakacsint egészen ’92-ig, az akkor tomboló UK hardcore / rave szcéna irányába is. Az IPC-nek készült mixe is az utóbbi korszakot idézi meg, sok őrült breakkel és fülbemászó zongorafutammal, rendkívül szórakoztató módon!
Jó pár éve aktív szereplője vagy a drum & bass szcénának, de biztosan akadnak még olyanok, akiknek a DJ Vapour név nem ismerős. Mutasd be magad ezeknek az embereknek és mesélj egy kicsit nekünk a zenei előmeneteledről!
DJ Vapour vagyok, az első lemezem 2005-ben jött ki a Basement Records-on, Top Buzz legendás, Living In Darkness című számát remixeltem. Ezután – mielőtt elindítottam volna 2008-ban a saját címkémet, a 36 Hertzet – többek közt olyan kiadóknál tűntem fel, mint a Metalheadz, Critical, 31 Records, Dread Recordings, Stepback Sessions, Philly Blunt és Mac II. A legtöbb zeném azóta a 36 Hertzen jelent meg, de néha még most is remixelek másoknak, illetve felbukkanok haverok kiadóinál.
Kiadód, a 36Hertz 2008 óta üzemel, hogyan értékelnéd az elmúlt bő öt évet a címke szemszögéből? Annak, aki nincs képben a 36Hertz kiadványaival, mit mondanál, hogy milyen hangzásokra és zenékre számíthat? Mondj nekünk néhány számot a kiadó katalógusából, amik szerinted kötelező darabok!
Nálunk minden csak a zenéről szól, tehetséges emberek minőségi munkáit adjuk ki, függetlenül attól, hogy ki a készítőjük! Túlnyomórészt a drum&bass és jungle műfajokkal foglalkozunk, de az utóbbi egy évben rengeteg old skool-os hangzású, 140-150 bpm-es track-et is adtunk ki. Az első 36 Hertz megjelenés nagyon belendítette a kiadót, a lemez mindkét oldala (DJ Vapour – Sting In The Tail / Hades – The Break) hatalmas támogatást kapott. A másik nagy durranás a Paper Cuts című számom volt, amit gyakorlatilag mindenki pörgetett és számos válogatáson helyet kapott. Néhány általunk kiadott számunkat pedig olyan nagy nevek játsszák, mint Skream vagy B Traits. Többen exkluzív szerződést írtak alá velünk, például SR & Digbee, Lutin és Jem One, valamint vendégeskedtek már nálunk olyan arcok is, mint Bladerunner és Callide.
A kiadód hangzása alapján jól érzem, hogy Dillinja munkássága nagy hatással volt rád? Mi az, ami ennyire megfogott benne? Mik a nagy kedvencek tőle?
Így van, a ’90-es évek Dillinja zenéi felülmúlhatatlanok voltak számomra, imádtam a súlyos basszusait. Kizárólag azért kezdtem el zenét írni, mert felidegesített, hogy két évet kell várni egy-egy új megjelenésére, szóval inkább készítettem hozzá hasonló számokat, hogy tudjak ilyesmit játszani a bulikban. Számomra mindennél fontosabbak a basszusok, azt a hangulatot, amit én szeretek, tökéletesen összefoglalja a Why, ami a Cybotron LP-n jött ki. A Cybotron-on hallható zenék, vagy a korai Metalheadz cuccok számomra elképesztően fontosak voltak azokban az időkben, a mai napig játszom ezeket a szetteimben.
2013 egyik szenzációja a zenében a jungle és hardcore visszatérése volt, ami például Machinedrum és Mark Pritchard mellett – egészen más módon – látszólag téged is inspirált. Honnan jött az ötlet, hogy visszanyúlj a ‘90-es évek elejéhez és lelassítsd a zenéid tempóját az akkori rave zenék 140 bpm körüli sebességére? Mik voltak a reakciók az új hangzásodra?
Két és fél éve kezdtem el rave-hatású zenéket írni, miután rohadtul elegem lett abból, hogy nem akadt számomra elegendő mennyiségű jó drum & bass többé. Nem tudatos döntés volt, hogy old skool cuccokat készítsek. Egy napon, pár óra leforgása alatt megírtam a 92 című track-emet, ami aztán hónapokig pihent a gépemen, nem is akartam kiadni. Aztán szükségem volt egy számra az éppen akkor készülő mini albumomhoz és úgy voltam vele, hogy „bassza meg – ezt beleteszem”. A zene körül csak a megjelenés után alakult ki a heves érdeklődés, a visszajelzések a hasonló hangulatú, 140-es tempójú dolgaimra azóta is nagyon pozitívak. Sokan, sokféle műfajból játsszák a zenéimet, ami elég jó érzés.
Egy friss Facebook-postod alapján – amiben arra utalsz, hogy a mostani drum & bass-ből pont a “lényeg” hiányzik – azt sejtem, hogy eléggé markáns véleményed van az aktuális zenei trendekről. Kifejtenéd ezeket?
Természetesen! (nevet) Számomra a drum & bass-ből elveszett minden, ami nagyszerűvé tette anno. A zenék 95%-a, amit kapok, ugyanazzal a hangzással rendelkezik. Nagyon kevesen mernek újítani, valamint mindenki nem létező pénzeket próbál kergetni, behajtani. A dnb a kísérletezésről szólt régen, manapság viszont mindenki csak a Beatport eladási lista első helyezettjének hangzását igyekszik lenyúlni. A dnb dobot és basszust jelent, nem lábdobot, pergőt és nyivákolást… A track-ekből pedig teljesen hiányzik a groove. Ha elmész most egy rave-re, egy nagy adag zajt kapsz, nincsenek szubok és nincsen hangulata a számoknak. Lehet, hogy a ’90-es évek fénykorában ragadtam, de őszintén szólva, nem érdekel. (nevet) Teszem, amit teszek, kiadom azt, ami tetszik, az emberek pedig eldöntik, hogy meg szeretnék-e hallgatni vagy sem.
Régebben lemezen adtad ki a 36Hertz-en megjelenő zenéket, de jó ideje átálltál a digitális formátumra. Mi a váltás oka? Mennyire tartod fontosnak az örökké felmerülő formátum-kérdést?
A disztribútorunk csődbe ment, tárgyalni más terjesztőkkel pedig egy rémálom volt, úgyhogy elkezdtünk kizárólag digitális megjelenésekkel foglalkozni, ami aztán teljesen jól sült el, így maradtunk ennél a módszernél. A Cygnus Music-nál vagyunk leszerződve, velük remekül működik a munka. Lewis, Dan és Stephan nagyon keményen dolgoznak a 36 Hertz-en, segítségükkel a plafonig lettek nyomva az eladások. Majdnem minden héten kérnek tőlem lemezes kiadványokat, de sajnos be kell látnunk, hogy a piac már nem elég nagy erre – már arra sem emlékszem, hogy mikor láttam valakit lemezről játszani egy klubban. (nevet)
Sok másik kiadóhoz hasonlóan nálad is producerek kisebb köre rotálódik a megjelenések szerzői közt. Pontosan kik tartoznak ebbe a körbe és mit érdemes róluk tudni?
Jem One már az idők kezdete előtt velem volt! (nevet) Egy remek producer, aki elképesztően jó dnb-ket készített, de most már inkább csak öregsulis dolgokra gerjed. SR és Digbee egy utcával fentebb laknak tőlem Oxford mellett, éppen az albumukon dolgoznak lázasan, hogy végre ki tudjanak szabadulni a velem kötött ördögi szerződésükből (nevet). Delphi Productions pedig egy fiatal srác Nottinghamből, aki nagyon ütős dolgokat készít. Általában mindenre ráteszem a kezem, amit csinál, remélhetőleg egy album is összejön tőle. DJ Hybrid nemrég tűnt fel a körben, ő és NC-17 is dolgoznak egy-egy EP-n. Próbáltam Callide-ot is rávenni egy EP készítésére, de ő már túl sokba kerül. (nevet)
Rajtuk kívül kik azok a jelenleg is aktív, illetve régi arcok, akiket nagyra tartasz?
A drum & bass terén azok a kedvenceim, akik a 36 Hertzen jelentettek meg zenét, ugyanis mostanában mást nem hallgatok azon kívül, amit küldenek nekem. A régi időkből Coolhand Flex, Foul Play, DJ Junk, Manix, Dillinja (a ’90-es évekből) és DJ Crystl a kedvencek, vagy bárki, aki igazán eredeti volt. Jelenleg Special Request-ért és a Disclosure-ért rajongok.
Mik a terveid kiadófőnökként és producerként a 2014-es évre? Tettél esetleg újévi fogadalmat?
Már két éve dolgozom egy old skool albumon, amivel hamarosan végzek, remek érzés lesz, ha egyszer lezárul ez a projekt. Egy maxim hamarosan kijön a 36 Hertzen, amin az Iceberg Slim és a Selassie Riddim lesznek, de ezen kívül már majdnem készen van egy másik DJ Vapour megjelenés is. Eközben egy masterelésre szakosodott céget is üzemeltetek, ami rendkívül lefoglal, szóval a zeneírásnak ehhez alkalmazkodnia kell. A DJ-zést szüneteltetem, amíg a fent említett LP-t nem fejezem be, viszont utána tervezem, hogy elmegyek turnézni, sőt, lehet, hogy összehozok egy élő show-t is az album kapcsán. A 36 Hertz következő EP-je a Back To 92, amin 140-es tempójú rave-es track-ek szerepelnek tőlem, ESP-től, SR & Digbee-től és Indigo Virus-tól. Ezt az EP-t már pörgeti amúgy Skream, B Traits és Slipmatt is. Utána jön az én fentebb említett maxim, majd egy drum&bass EP SR & Digbee, NC-17, Delphi Productions és Lutin számaival. Ezek után? Ki tudja, talán még több zene. (nevet)
Újévi fogadalmaim egyike, hogy méregtelenítés céljából szüneteltetem az ivást három hónapig. Tulajdonképpen ez az egyetlen bűnöm, és eléggé untat már az alkohol, szóval lehet, hogy örökre felhagyok vele – a szülinapokat és karácsonyt leszámítva. Másik fogadalmam, hogy befejezem végre az albumom (nevet).
Mesélj egy kicsit a nekünk készített IPC mixedről!
A rave-es cuccokra fókuszáltam a mixben, válogattam régit és újat is, olyanokat, amik már megjelentek a 36 Hertz-en illetve kiadás előtt álló darabokat is, valamint néhány klasszikust a hőskorból.
Letöltés / Download:
IPC Mix .66 – DJ Vapour – 140 Nu Skool Rave
Tracklist:
Impact Crew – Feels Good – U No Dat
DJ Vapour – Feel The Vibe – 36 Hertz
DJ Junk – Keep Climbing – Junk Records
Redlight – Get out my head (DJ Vapours 92 revisit remix) – Dub
SR & Digbee – On the run – 36 Hertz
Lennie De Ice – We I R IE – White
ESP – Spread Love (DJ Vapour Remix) – 36 Hertz
Orbital – Chime (DJ Vapour remix) – Dub
Special Request – Ride VIP – Houndstooth
Jem One – Massive – 36 Hertz
Coolhand Flex – Hey Ya – In Touch
Vinyl Junkie – Dreamers & Schemers (DJ Vapour Remix) – Dub
Darkman – Strings OF Happiness – Formation
DJ Vapour vs The Prodigy – 92 ways to Your Love – Dub
Ben Venom – Hold Tight
DJ Vapour – Driller Killer – Dub
Exodus and woody – Bones Break To The Max – Skeleton records
19 – Stylin – Internal Affairs – Reinforced