Dobos, stúdióördög, oktató. A sokáig álarc mögött ténykedő iamyank az egyik legsokszínűbb zenész a mai magyar elektronikus zenei palettán. Kísérletező stílusa lassan beérik, új, Cold Summer című EP-je elmondása szerint már definiálja hangzását, amelyet hosszú ideig keresett. Itt az ideje, hogy az Impulsecreator hasábjain is bemutassuk az izgalmas producert, aki egy nekünk készített vendégmixszel bizonyítja sokszínűségét.
Tudom rólad, hogy az AMB-féle imPróba jártál. Mi volt előtte? Korábban is zenéltél és a suli csak a tudásod “keretbe foglalásához” kellett, vagy éppen az imPro volt az, ami igazán elindította a karrieredet?
Zenekaros, hangszeres vonalon kezdtem dobbal, 16 évesen (ez azóta is aktív szál). Ha az ember sokáig, rendszeresen jár próbákra, előbb-utóbb egy cigiszünetben kipróbálja a többi hangszert is, ha már ott van, aztán szép lassan vesz sajátot, gyakorolgat. Igy lett a zeneszerzéshez elégséges gitár-, basszusgitár- és billentyűrutinom is. Aztán elkezdett érdekelni, hogy virtuális hangszerekkel mire lennék képes. Ekkor jött az imPro. Iamyank gyakorlatilag a képzést záró projektemmel született meg, szóval egyértelműen itt indult el az egész.
Nagy metálos hírében állsz, több zenekarban dobolsz. Hogyan jött az elektronikus zenei pálya?
A “nagy metálos” kicsit túlzás azért, de szeretem a nehezen emészthető zenéket, az igaz (pl. At the Drive-in, Dillinger Escape Plan). Az önálló pályára nagyon egyszerű a válasz: mindig van egy csomó olyan ötletem, ami nem fér egyik zenekarba sem / nincs türelmem kiharcolni a többiekkel / nem akarok kompromisszumot kötni, így értelemszerűen ezeket egyedül csinálom meg. Eleinte nagyon élőhangszeres dolgok voltak, de ahogy megismertem egyre több eszközt és lehetőséget, rákaptam az ízére annak, hogy például egy dob szólhat úgy is, ahogy a való életben soha nem szólna.
Jó darabig csak a téged ismerők tudták, hogy te rejtőzöl az iamyank név mögött, arcodat ugyanis maszkkal takartad el. Hogyhogy ledobtad az álarcot és mi szükség volt rá előtte?
Az első benyomás fontos, nagyot akartam hatni mindenkire, aki életében először lát. A titokzatosság mögött valójában az állt, hogy nem volt annyira kialakult képem arról, hogy mit szeretnék csinálni. Egy ideig csak jó bulikellék volt, aztán elkezdtem egyre jobban erre az imidzsre építeni. Végül a bemutatkozó, Cold Summer EP-nél éreztem azt, hogy na, ezt kerestem, ez vagyok én. Innentől indokolatlan lett volna továbbvinni a titkolózós vonalat.
Mesélj pár szóban a Cold Summer EP-ről!
Visszafogott, lassú, merengő, őszinte. Két instrumentális és két énekes számot tartalmaz (és utóbbiak vokál nélküli verzióit is). MC Fedora és Hegyi Dóri hangját hallhatjátok a World War II és az Aurora című számokban. Privát üzenetben kaptam jó pár élménybeszámolót, amelyek alapján úgy gondolom, ha bárki ad egy kis figyelmet és időt ezeknek a számoknak, meg tudja bennük találni a saját emlékeit, hangulatait.
Hogyan definiálnád az igazi iamyank hangzást? Hogyan fejlődött a zenei világod, milyen stílusokban próbáltad ki magad?
Egy dolog volt állandó: kicsit komorabb, melankolikusabb volt mindig minden, amit csináltam. A hangzásvilág és a műfajok folyamatosan változnak, jönnek-mennek. A melankólián kivül a ritmusközpontúság a legjellemzőbb szerintem. Dobosként a ritmusokat szeretem a legjobban csinálni, így értelemszerűen kiemelt figyelmet szentelek nekik zeneszerzéskor, és nagyobb hangsúlyt kapnak a teljes zenékben is. Műfajok, amikbe belekóstolgattam néhány szám erejéig: chillwave, wonky, glitch-hop, trap, future garage, experimental… Szemezek egy ideje a drum & bass-szel is, bár ennek hallgatható eredménye (még) nincs. Most abban a szakaszban vagyok, amikor úgy érzem, hogy mindegyik műfajnak a számomra kedves részét csipegetem ki és építem össze saját ízlésem szerint.
Kik motiválnak, kinek a munkásságára tekintesz példaként? Mit hallgatsz, amikor pihentető zenére vágysz?
Mount Kimbie zenéje az, amit ha hallgatok, azonnal rám tör az alkotáskényszer. Ha arra vágyom hogy kikapcsoljak, akkor The Book of Eli soundtrack. Teljesen leköt és elvisz valahova nagyon messze.
Milyenek a külföldi visszajelzések a zenéidre? Számíthatunk esetleg egy nagyobb kiadónál landoló rilízre?
Egy évvel ezelőtt az érdeklődés aránya még külföld felé billent a hazaival szemben, az ausztrál Adapted Recordsnál megjelent zenéim lecsengése miatt, gondolom. A Soundcloudon maradt meg egyedül az a trend, hogy 90%-ban külföldiek az új followerek. A visszajelzések fanoktól természetesen pozitívak. Amitől féltem, végül egyátalán nem okozott problémát: nem akadnak fenn a műfajok közti hirtelen ugrálásokon, úgy néz ki, megszokták, hogy iamyank így működik. Nagy kiadó nincs tervben. A jövő évet a Cold Summer útján viszem tovább, szerzői megjelenések a saját Bandcamp-en, és továbbra is én tervezem az artwork-öket. Szeretném, ha a lehető legszemélyesebb lenne a kapcsolat köztem és a hallgatók között, ez az, amit hiányolok a jelenkorból.
Több zenéd is ingyenesen letölthető. Mit gondolsz, mekkora szerepe van ennek a híred terjedésében? Egy kezdő / kevésbé ismert producer indulásához javasolnád-e ezt a módszert?
Nehéz kérdés, valójában Facebook like-ért, e-mail címért adom ezeket a zenéket, amelyek azonban mindig remixek. Az utóbbi egy évben készült originalok közül nem adtam ingyen semmit. Artist page-like kierőszakolására jó ez a módszer. Viszont azt jó észben tartani, hogy ettől elég hamar lehet nagyobb, de felhígult a közeg, amely statisztikailag közönségnek tűnik, de valójában azután, hogy azt az ingyen számot letöltötte, soha nem lesz aktiv fan. Ezért azt tanácsolnám, hogy kampányszerűen, időnként egy-két ingyen zenét érdemes kidobni, de fontos megtartani a saját szerzemények értékét, és azokat megbecsülni, kidolgozni minden szempontból.
Új projekted az ILLEGAL6T. Mi ez pontosan?
Mivel jelenleg az iamyank zenék nem (illetve nagyon nehezen) vihetők szinpadra live actként, arra gondoltam, hogy egy igazi “just for fun” mellékszálon elkezdek mintázgatni a kedvenc eszközömmel, az Akai MPC5000-rel, és igyekszem érdekes, izgalmas verziókat gyártani az emberek által feldobott zenékből, ezt kigyakorlom, eljátszom, készül róla egy videó is. Ez egy sorozat lesz. Egy rész készült el eddig, a következő épp folyamatban van. Amikor van egy kis szabadidőm, de nincs kedvem komolyabb zeneírásba temetkezni, ezzel szórakoztatom magam, és remélhetőleg másokat is. Aztán mikor összejön annyi belőle, hogy egy órát tudjak játszani folyamatosan, akkor ezzel a névvel el fogom vinni bulira is.
Nemcsak tanultál az imPróban, hanem ott is oktatsz. “Tanárként” mi az ars poeticád?
Ködeloszlatás. Az elektronikus zeneszerzéssel kapcsolatban rengeteg téves infóval találkozhat, aki a témában keres, és sokszor fanatikus mérnökök várják a fórumokba betévedő kezdőket. Én minden diákunkra potenciális zászlóvivőként tekintek, aki változást hozhat a magyar zenébe, az idő meg eldönti, hogy ki járja ezt az utat.
Bár a hazai elektronikus zene elég forró manapság, biztosan látsz olyan dolgokat, amelyekben még lehet fejlődnivalónk. Melyek ezek?
Iszonyat jó producerek és zenék vannak, hihetetlen naprakészen. Én azt gondolom, produceroldalról a marketingre úgy kéne tekintenünk, mint a világon mindenhol, az érvényesülés egyik eszközére, ami mellesleg marha jó is lehet (agyalni, kitalálni a lépéseket), nem pedig valami csúnya mumusként kezelni, amit csak a nagy cégek meg a mainstream sztárok csinálnak.
Ennél sajnos nagyobb probléma a haldokló klubélet, szóval ha egyet kívánhatnék, kérnék egy olyan közeget, amely szereti hallgatható minőségben élvezni a zenéket, azt sem bánja, ha egész este egy számot sem ismert, és kíváncsian megy le heti egyszer, hogy halljon valami olyat, amit soha korábban. És nem retten meg attól, ha van belépő.
Nagyon látványos videóanyagok érhetők el rólad a neten, ezekben szinte kivétel nélkül számos kütyü között élvezkedsz. Mondhatni, hogy hardverpárti vagy?
Talán a dobolás miatt alakult ki ez a nyomkodás-ütögetés-csavargatás fixáció, bírom a kütyüket, ezt nem tagadom, viszont a szó klasszikus értelmében nem mondanám, hogy hardverpárti vagyok. Ezt inkább azokra mondják, akik a szoftveres megoldásokkal szemben a vasakat részesitik előnyben. Engem nem foglalkoztat a kérdés, ha jó a végeredmény és tetszik, akkor mindegy, hogyan csináltad, az eszköz csak eszköz és nem cél.
Live-fellépéseid mellett DJ-zel is. Mit kell tudnunk a nekünk készített mixedről?
Eleinte kényszerből (nem volt elég saját számom), később megszokásból mixeltem, mostanra viszont nagyon nagy öröm mindig a DJ-szett. Rengeteg időt töltök a Bandcamp-en, igazi gyöngyszemeket lehet találni! A nektek készitett mix egy igazi eklektikus darab, megpróbáltam megmutatni minden oldalról azt, ami a fejemben van mostanság.
Letöltés: IPC Mix .065 – iamyank – Endless Winter
Tracklist:
Om Unit – The Road (feat. Charlie Dark)
Kahn – Badman City feat. Flowdan
Flying Lotus – Between Villains
Om Unit – Wall of light
Free The Robots – Lost In Smoke
Dnte – For Mal I Ty
Astro Zu – Ma Body Sayin’
Liston – Yan See
iamyank – Black X (unreleased)
Digital Mystikz – Haunted (Corporal F Bootmix)
FREnchfire – CONTESTant
Submerse – Always, Like This
Sorrow – Shadowed Doubt
NonXero – Midnight Marauder
TMSV – Haze
Isolate, Zekk Tekk – Hohle Fels
Hectic – Fly
Starkey – Command (Pedro123 Remix)
Luchan – The Game
Az IPC mixek korábbi részeit megtalálod a mixcloud.com/ipcmixarchive oldalon!