Hazánk dubstep-hírnevének egyik nemzetközi zászlóvivője, Matt-U saját kiadót indított, melynek első megjelenése január 19-én érkezik. A Bad Seed Audio megszületése apropóján készült interjúban fejlődésről és a stílus helyzetéről is szó esett.
2009-ben a Bokán debütáltál dubstep producerként. Hogyan értékeled az azóta eltelt időt? Miben sikerült fejlődnöd zeneileg és szakmailag?
Az utóbbi öt évben nagyon sok emberrel találkoztam, sok helyen voltam, és nemcsak DJ-ként/producerként, de emberként is fejlődtem ennek köszönhetően. Sok általam nagyra becsült DJ és producer támogatta a karrierem, ugyanakkor ez sokszor nem elég. Egy olyan változó környezetre, mint ami a dubstepet jellemezte az utóbbi évben, akár egy kiadó vagy terjesztő megszűnése miatt egyik pillanatban a másikra légüres térben találja magát az ember, ahonnan fel kell állnia. Ha a kitartást és a mindig előre tekintést szakmai fejlődésnek vesszük, akkor ezeket mindenképp ide sorolnám. (Nevet) Ami a zenei fejlődést illeti, itt elsősorban a sok behatást emelném ki: zeneileg számomra eléggé kinyílt a világ az utóbbi években, ugyanis rengeteg helyen játszottam, különböző kontinenseken és fesztiválokon, ahonnan mind ötleteket tudtam meríteni a zenéimhez. A 140 bpm-es tempó sok mindenre lehetőséget ad, könnyen lehet átemelni más stílusokból elemeket, ezen a téren mindenképpen sokat tanultam.
Több mint fél évtizedes 140 bpm körüli tapasztalattal a hátad mögött bizonyára van egyértelmű meglátásod: miben különbözik egymásól a dnb és dubstep szcéna?
Mostanra eléggé nagy az átjárás a két stílus között, úgyhogy szerintem nem sokban. Klasszik dubstep DJ-k játszanak már a fele szettjükben dnb-t (pl. Youngsta), vagy neves dnb producerek adnak ki dubstep megjelenéseket, albumokat (Amit, Icicle, Skeptical, Digital, sorolhatnám). A hangzás is nagyon közel került egymáshoz, a DJ-k a partikban együtt lépnek fel, aztán együtt is buliznak. A közönséget illetően szintén ez a helyzet. Szerintem mindkét stílus megélt egy baromi nagy szárnyalást, majd zuhanást, ami után megmaradt a hallgatóságban egy keménymag, akik nem a stílus trendisége miatt járnak el a bulikba, hanem mert tényleg évek óta szeretik a dnb-t és/vagy dubstepet.
Neves kiadókon jelentél meg. Melyik rilízre vagy a legbüszkébb?
Ha egy release-t kéne kiemelnem, az a 2011-es Watchin’ U EP-m a Subway-en. Mégpedig azért, mert a régi zenéim közül még mindig ezt szokták a legtöbbet kérni a bulikban, és szerintem is elég időtálló darab. Skream abban az időben még a dubstep királyának számított, és több hónapon keresztül ez volt a szettjeinek a kezdőzenéje, erre különösen büszke voltam.
Miért döntöttél saját kiadó alapítása mellett? Miért a Bad Seed név?
Említettem, hogy a környezet gyorsan változik. A Chemical Records bezárásával megszűnt a Black Box nevű kiadó is, ahol addig elég kényelmesen be voltam rendezkedve, és a label vezetőivel való jó kapcsolatom révén kívánság szerint tudtam megjelentetni zenéimet. Pár hónapig kerestem a helyem, de frusztrált, hogy alkalmazkodni kell a kiadókhoz, a megjelenési időpontjaikhoz, az ő elképzelésükhöz, ami a kiadványok promotálását illeti. Mivel én a hétköznapokban a marketing területén dolgozom (egy gyógyszergyárban vagyok brand manager), elég közel áll hozzám ez a terület, emellett szeretném azt gondolni, hogy kialakítottam az évek során egy olyan rajongói tábort, akik támogatni fogják egy kezdetben nem ismert kiadón való megjelenéseimet is. Szerettem volna valami dirty nevet, mert főleg a sötétebb zenéimnek szentelem a kiadót. A Bad Seed elnevezést egy póló ihlette, amit az ausztrál turném során vettem egy graffitis boltban.
Említetted, hogy vinilen is kijönnek majd a label zenéi. Úgy érzed, múlóban van a “lemezválság”? Bár amennyire tudom, a dubstep szcénában az általános hanyatlás közepette is megmaradt a fekete korongok dominanciája.
Fontos, különösen egy induló kiadónál, hogy vinyl formátumban is kijöjjenek az első megjelenései – ez valamelyest komolyságot is ad a dolognak. De amióta elindult a Facebook page, nagyon sok üzenetet kapok, és sok közülük kifejezetten rákérdez, hogy ugye lesz lemezes megjelenés is.
Milyen kiadványokat tervezel? A saját zenéiden kívül számíthatunk mások munkáira is?
Az első két-három megjelenésen csak az én zenéim lesznek, aztán szeretnék majd kollabokat is kiadni, akár más producerekkel, akár MC-kkel. Van néhány producer, akit nagyon szívesen látnék a Bad Seed Audio címkén, néhányukkal beszéltem is, és szerencsére kivétel nélkül nyitottak az együttműködésre, de erről majd később. (Nevet)
Sokan temetik a dubstepet (ezt könnyen meg lehet szokni, a drum and bass-t egy évtizede halottnak vizionálják). Én laikusként csak a mélyebb vonalat kedvelem, szóval kifejezetten kerülöm a visítós darabokat, de mostanában mintha ritkábban futnék bele a stadiondubstep trekkekbe. Valóban visszaszorulóban van ez a hangzás?
Nincs, csak baromira elkülönül a “deep dubsteptől”. Az online lemezboltoknál azt “dirty dubstepnek” hívják. Nagyon durva lejátszási számokkal szembesülsz, ha rákeresel például egy Never Say Die kiadványra, pedig sokszor tök ismeretlen producerektől jelentetnek meg zenéket. Elég nagy piaca van annak a stílusnak is, de teljesen más fórumokon, mint ahol én mozgok: más közönségnek más klubokban, EDM-fesztiválokon, akár itthon a Music FM-en stb.
Tervezed, hogy valaha visszatérsz a dnb színterére (akár csak pár szám erejéig)?
Írtam néhányat, de különösebben nem foglalkoztam ezekkel kiadást tekintve. Amúgy szívesen játszom mind a mai napig dnb-t, szinte minden szettemben szoktam. Nem csak a dnb érdekel amúgy, most voltam néhány techno buliban is, néhány zene erejéig abban is kipróbálnám magam.
A zenészek körében nagy a jövés-menés, sokan költöznek Nyugat-Európa országaiba. Megfordult a te fejedben is, hogy rövidebb vagy hosszabb ideig külföldön próbálj szerencsét?
Én összességében szeretek Budapesten élni, és nem hiszem, hogy bármi előnyöm származna abból, ha 1000 km-rel odébb laknék. Itthon is nagyon változatos a bulifelhozatal, fellépni pedig nem a 30k-s repjegy miatt nem fognak hívni. De ennél azért több minden is itthon tart: már 5 éve büszke családapa vagyok, és így több faktort is figyelembe kell venni az élet szinte minden területén. Bár pont egy éve az utolsó interjúkérdésed pont egy saját kiadó elindítására vonatkozott, ami azóta valóban megvalósult, úgyhogy erre térjünk vissza egy év múlva. (Nevet)