Tapes Sublimating névvel új hazai elektronikus zenei kiadót köszönthetünk, melynek hamarosan megjelenő első válogatása a szokásos digitális terjesztés mellett magnókazis formában kézbe is vehető. Az albumon kilenc, változatos stílusú trekk kapott helyett – ismerkedjünk meg a Tones Of Budapesttel!
A kiadó gondolata már több éve érlelődött Marjánovity Milánban, végül leküzdve a “hogyan, miből” és a “miért pont a mi kiadványunk érdekelne bárkit” kételyeket, tavaly kora ősszel újra előkerült az ötlet, és másik három tag támogatásával (Pozsgai Tamás, Marjánovity Martin és Kiss Gábor) bele is fogtak a kiadóalapításba és az első megjelenés szervezésébe.
Elsősorban magyar előadókra fogunk koncentrálni. Elektronikus zene lesz a középpontban, azon belül szeretnénk egyre sokszínűbb felhozatalt. Ami biztos, hogy megszokott hangzás és összhatás sosem lesz, mindig izgalmas dolgokat fogunk kihozni. Ennek az izgalmasságnak a fenntartása jelenti a kiadó létjogosultságát. Mint zenegyűjtők, rajongók és bulikba járó közönség, részesei vagyunk a szcénának, és a kiadón keresztül szeretnénk mi is hozzájárulni, belevinni saját gondolatokat, ötleteket. Bár magyar előadók lesznek jellemzően, a kiadványokat mindenkinek szánjuk, szeretnénk minél több emberhez eljuttatni. Rétegzenék lesznek, de keresni fogjuk a lehetőségeket, hogy nemzetközi fórumokon is meg tudjunk jelenni velük. Minden zenét kiadunk fizikai formában is a digitális mellett, mert nagyon szeretjük megérinteni a zenét és az analóg formátumok meleg hangzását. Egyelőre kazetta, aztán később meglátjuk.
A tervek szerint az idei évben három kiadvány fog megjelenni, a válogatáson kívül két 6-6 számos EP, melyeken négy eredeti felvétel mellett két remix kap majd helyet, köztük külföldi átiratok is. A jövő évvel kapcsolatban is formálódnak a kiadó elképzelései, a Tones Of Budapestet mindenképp szeretnék folytatni. Addig is halljuk az első rész ízelítőit a producerek, előadók kommentárjaival.
01. Slow – Footrock
A szintetikus pophangzás valamikor a tavalyi év folyamán az én füleimet is elérte, Cindy Crawford es Pamela billegtek előttem egyrészes rikító fürdődresszben a patternek editálása közben. Az aerobik hiánya az életemben biztos motivált, de elsősorban a VHS-vibe után mentem.
02. ICR – 109/P Swift-Tuttle
Novemberben készült a trekk – ekkor volt két éve már, hogy utoljára zenét írtam, ráadásul ez az első 2013 óta, ami saját szám, így különösképp örülök a lehetőségnek, hogy rögtön egy hazai megjelenéssel térhetek vissza. A melodikus technoütemeket, a lágyan köröző arpeggio-kat a Perseidák meteorraj ihlette. Idén nem csak a rég nem látott hullócsillagokat kell bepótolnom, de a tervezett űr-tematikájú, technoközeli albumra is sort kell kerítenem – a 109P/Swift-Tuttle tekinthető a projekt prológusának.
03. Bernáthy – Age Of Love
Az Age of Love-ba amellett, hogy felvállaltan egy évtizeddel ezelőtti retro-elektro hangzásvilág sejlik fel, próbáltam belerakni azt a progreszív lüktetést is, ami a jelen kort jobban kifejezi. A bassline – amely a Moog Miniatur próbálgatása közben született – nem is gördül, inkább folyik benne. Tartalmilag a szám egy sötét világból való keresési helyzetet jelenít meg: azt sugallja, hogy külön-külön is küzdenünk kell ezért, hogy aztán együtt élvezhessük a napsütést. Ennek a patetikus történetnek a formai ellenpontozására lett a koszos, torz, koptatott vokál. A szám végén a dallamtéma visszatér az elejéhez, amely így egy keretes breakszerkezetben áll össze.
04. Polyklinik – Spacegarden
A zeneírásnál nálam sosem volt koncepció, mindig az aktuális pillanat hatását próbáltam meg zenévé alakítani. Akkoriban talán nem érdekelt a jövő, nem aggódtam, nem terveztem előre, minden ment a maga útján, ráértünk, még egy szerda esti Bounce is belefért. Gépparkom havonta változott, ebbe a trekkbe talán MFB analog család valamelyik tagját tettem bele (Synth-lite2 vagy Nanozwerg) pár samplingelt ambientszőnyeggel.
05. Miller Fate – Patka
Képzőművészként, videósként elsősorban az internetes videókultúra inspirált leginkább a remixek készítésére, sample-vadászatra. Egyébként dallamos, paranoid, house-os kompozíciókat készítek, néha barokkosabb túlburjánzásokkal. Egy szétdarabolt drumandbass-dob volt a kiindulópont, erre egy Reason analóg szintit építettem rá, ami a végén átmegy egy grandiózus himnuszba, amit picit Koudlam is inspirált.
06. VR-314 – MD Dump 04
Gyerekkorom óta gyűjtök lemezeket, időnként DJ-zem is Vinyluser név alatt. 2009-ben vettem az első hangszeremet, azóta élőben rögzítek mindent. A szám 2015-ben készült és a következőket használtam benne: Roland Alpha Juno, Roland TR-8/707, MFB-522 és Korg Volca Bass.
07. Alley Catss – Sense Of Liberation
Igazából nem sok hasonló vénájú szigorúan 4/4-es trekket csinálok, az egészet legfőképpen a végig hallható eltorzított vokálra és a középtájon beúszó acid-es basszusra, plusz a sok 909-szerű dobra építettem rá. Próbáltam az elemek számát annyira minimálison tartani, amennyire csak tudtam, de igyekeztem emellett megtartani valami követhető és természetes ütemben felépülő flow-t.
08. Diamond Sublimating – That Special Feeling
Gábor igazi zenész, főleg gitáron és basszusgitáron játszik, de valamennyire zongorán is otthon érzi magát. Milán a lemezgyűjtés és hálószoba DJ-zés irányából indult és kezdett el kísérletezni. 2015 tavaszán volt egy együtt jammelés Gáborék zenekari stúdiójában/próbatermében, aztán pár hónapig szünetelt a dolog. Később felmerült, hogy csak kéne még valamit együtt csinálni, így aztán elkezdtük rendszeresen jammelni és ebből lett a Diamond Sublimating. Az alap az Ableton, a hangok pedig a következő dolgokból jönnek: basszusgitár, egy Boss GT10B multieffekt pedál, MIDI kontrollerek, egy régi mikrofon, rengeteg dob minta és sok-sok virtuális szinti meg effekt.
Ez a zene az első közös jammelés eredménye volt. Mint általában, indult az egész a dobokkal, majd a többi nyersanyagot (gitár, szintik) felvettük a próbateremben, majd jött nagyon sok kísérletezés, effektezés, formálgatás, mire kialakult a végleges formája. Koszos, nyers, kicsit kísérleti, de van egy íve, összeáll egy egésszé.
09: Balint Barath – Trol-I
A zene három részből áll: A; A troli megidézése, egy vocoder, melynek lejátszási ablak függvényét egy LFO modulálja (“x” gyorsaság, “y” az ablak helyzete az adott mintán), egy másik LFO pedig ez utóbbi függvénynek a hangmagasságát modulálja. Erre jön a csengő és; B; a Troli (és a képzelő) felébred. Elindul és fokozatosan átalakul egy, tulajdonképpen 4/4-es metrumban (de a súlyviszonyai sokkal törtebbek), 87.52-es BPM számú ritmikai résszé. Ez a képzelő egyszemélyes válasza, mintha mennél a trolin és a hallott zajok-zörejek egyszer csak átalakulnának egy fokozássá. Ez a fokozás ott ér véget, ahol az egész hangzó tömbből egy rezonáns test bújna elő, ami hamar egy elnyújtott, hosszú; C (vagy Av); alvássá alakul. Apoteózis ez, emlékezet az Ikarus trolira. Az anyaakkord a végén az anyagtalan megsemmisülés, lezárás.
A Tones Of Budapest válogatásalbum június 24-én jelenik meg digitális formában, kazettán pedig már most megvásárolható a kiadótól!