Sokszor annyira koncentrálunk a világ zenei történéseire, hogy észre sem vesszünk, hogy érdemes a saját házunk táján is körülnézni. Legújabb sorozatunk arra törekszik, hogy a hazai elektronikus zenei szcéna ismert, vagy még kevésbé ismert, esetleg elfelejtett alakjait mutassa be, adjon hírt róluk. Elsőként Ambrózy Kristóf és Nadházi Lajos sok éve futó, többféle zenei irányt megjárt Headshotboyz projektjét járjuk körül.
Az anno a fidget house-t, tech house-t is alaposan megjárt duó az utóbbi pár évben szépen felívelő karriert futott be az újvonalas, wonky, esetleg futurebeat-nek, vagy csak szimplán beat-nek címkézett elektronikus hip hop körökben. Technikás, precíz, vaskos basszusokkal, játékos, funkkal teli szintikkel botladozó, de mégis dallamos, jellemzően ‘hallgatós-bólogatós’ zenéik és remixeik többek közt a hazai Chi Recordings-nál, a Mad Hop válogatásain, a King Deluxe-nál, de még az Európában egyeduralkodó Project Mooncircle-nél is nyitott fülekre találtak.
Interjúnknak egy nagyon friss hír ad aktualitást, ami miatt gondolom ti is nagyon izgatottak vagytok. Az utóbb említett, tíz éve működő német kiadónál fog hamarosan megjelenni egy közös zenétek a kiadó központi alakjával Robot Koch-al. Hogyan jött ez a lehetőség? Mit kell tudni a közös számról, illetve a megjelenésről?
Már akkor nagyon megtisztelve éreztük magunkat, amikor a kiadó felkért minket, hogy a tíz éves ünnepi válogatásukra csináljunk egy számot nekik, de ezt a kollaborációt, ha lehet, még nagyobb örömmel fogadtuk. Robot Koch-al régebb óta tartjuk a kapcsolatot, sokat játszogatja a zenéinket. Múlt hónapban jött az email tőle, hogy benne lennénk-e egy ilyen dologban, mert szeretné, ha lenne egy közös számunk a készülő kiadványán (amin öt kollab és három saját trekk van, hófehér bakeliten). Hát benne lettünk. A ‘közös munka’ online folyt, a végeredmény pedig egyszerre lágy és szigorú.
“A budapesti bulin találkoztam a srácokkal, nagyon tetszett, amit játszottak és azt gondoltam jó arcok. Játszottam is pár zenéjüket a Ninja Tune Solid Steel-es mixemben és a Boiler Room-os szettemben. Azért kértem fel őket a collabo EP-mre, mert szerintem több figyelmet érdemelnek, nagy lehetőségeket látok bennük. A kiadvány alapötlete, hogy nem az ismert, bejáratott nevekkel közösködjek, hanem inkább kevésbé ismert, feltörekvő tehetségeket mutassak be, így a Headshotboyz-t is. A végeredménnyel pedig nagyon elégedett vagyok!” ~ Robot Koch
Nemrég saját magatok kiadtatok egy EP-t. Milyenek voltak a visszajelzések? Érdemes volt kiadói hátszél nélkül zenét propagálni? Egyáltalán mit gondoltok, mennyire nehezíti, vagy könnyíti meg az érvényesülést, hogy ma már a csapból is zene folyik, keresni sem kell, zúdul ránk, ráadásul egyre több esetben ingyen?
Mindenképp megérte nekünk. Rengeteg munkánk volt a promócióval, de meg is lett az eredménye. Lassan ezer etöltésnél járunk, ennyire gondolni se mertünk volna. Nagyjából azt csináltuk, amit egy kiadó csinált volna a kiadvánnyal, viszont azzal, hogy ingyenesen is elérhető, sokkal ’virálisabbá’ vált. Nem fogunk rendszert csinálni ebből, de magában élmény volt az egész folyamat.
Érvényesülni pedig minden esetben nehéz, a ránk zúduló zenéből nehezebb kitűnni, viszont mindenki maga dönti el, hogy mi tetszik neki, nem korlátozzák a kiadók, hogy mit érdemes hallani és mit nem (persze ezzel nem a kiadók ellen beszélünk).
Tavaly előtt és tavaly nagyon pörgött budapesti éjszakai életben ez a zene. A Real Your Nature, a Space Is Called, a Decknology, a Selected Sounds, és a Bounce is sorra hozta a közép- és lassab tempós, wonky, post-dubstep és bass music fellépőket. Aztán lassan minden abbamaradt. Véleményetek szerint mi történt, minek tudható be a teljes visszaesés? Esetleg a közönség is átalakult?
Ez egy nagyon jó kérdés. Elég sok minden közrejátszhatott a dologban. Maga a közönség nem hinnénk, hogy átalakult volna, egyre több ember ismeri, szereti meg ezeket a zenéket. Tény, hogy visszajöttek tavaly a dallamosabb 4/4 felé húzó zenék a köztudatba, de erre az előadói szcéna is reagált (elvégre ők hozták vissza). Talán szervezői részről rizikósabb egy-egy nevet elhozni, mivel nehéz elérni a célközönséget. Adott esetben van, aki nem szeret “hallgatósabb” zenére bulizni… Sok idő, energia, pénz kell a szervezéshez, és ezekből mindig kevés van. De ez mind-mind feltevés részünkről, nem látunk igazán bele a helyzetbe. Reméljük, az idei őszi-téli szezon majd jól ránk cáfol.
A múlt után pedig a jelenlegi helyzetről. A hazai producerek közül kikre érdemes még figyelni? Bulik, bulisorozatok terén hova érdemes menni, ha titeket vagy hasonló zenét akar hallani a közönség?
Polyklinik, Yvein Monq, Ykzn mindenképp, de rajtuk kívül is még sok tehetséges beatmakerünk van itthon. Buli téren a Bounce sorozat áll legközelebb a stílushoz, de Monday Session-ön is dívik a beat.
Mi várható tőletek a jövőben? Esetleg komolyabb együttműködés a Project Mooncircle kiadónál? Esetleg újabb remixek, albumterv?
Jelenleg a következő EP-nken dolgozunk, ami lehet kicsit erős lesz a PMC-nek, de ennek ellenére tervben van a komolyabb együttműködés mindkét részről. Az elmúlt két hónapban négy remixet fejeztünk be, szép lassan azok is publikussá válnak.
Headshotboyz top 5
Arca – DOEP
M. Constant – Chew-Z
Vanilla – By
Clark – Secret
AshTreJinkins – Whydafuqmyshirtsobig?