A hazai drum&bass szcéna elmúlt húsz évét hitelesen és maradéktalanul összefoglalni még úgy is képtelenség lenne, hogy az első hat évről egyébként készült egy gyakran emlegetett, rendkívül korrekt áttekintő cikk az IPC-n. Az utána következő, 14 évet átölelő időszakban még több alműfaj született, és követhetetlenül sok DJ, producer, kiadó, szervező, rádióműsor és helyszín tett hozzá a magyar dnb-sztorihoz. A múltidézést inkább rábíztuk a pénteki esemény hazai fellépőire, akik egy körkérdés mentén vázolták, hogy miként csöppentek bele a magyarországi törtek világába és kik/mik határozták meg zenei életüket.
Aafro (ex-ParaRadio)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: ’95-ben vettem egy hangkártyát a PC-mbe, jött hozzá egy cd melléklet, amin nemzetközi demóbajnokságok zeneanyagai voltak. Ezeket böngészve akadtam rá az első Metalheadz hangzású jungle trekkre, amit életemben hallottam, és teljesen kikészültem. Sosem felejtem el azt az élményt, ahogy a szubbasszus berobbant apám hifijén… A következő hónapokban minden dnb/jungle cédét megvettem, ami a Trance lemezbolt kínálatában megjelent. Mire az első d’n’b bulik elindultak Budapesten, én már felesküdött dzsungelharcos voltam.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Szerencsére sok jó buliban zenélhettem, de a legnagyobb élmény talán a 2000 szilveszteri Bladerunnaz buli volt a Complexben. Párhuzamosan három helyszínen ment brutál zúzás, és mire hajnalban sorra kerültem, már tudtam, hogy a legnagyobbat pont a lazább, sztorizósabb zenékkel tudom majd ütni. Bevált a terv…
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: ’97 szerdái az Underground Caféban, Palotai és Cadik irányításával. Akik odajártak, azok voltak a magyar d’n’b közösség első tagjai. Büszke vagyok rá, hogy közöttük lehettem. ’97-ben Bassface Sasha, az első olyan buli, amin csak d’n’b szólt. ’98-ban DJ Lee a Park Caféban. Strobi, füstgép – mert amúgy szeletelésre volt optimalizálva a hely gengsztereknek – és vegytiszta techstep. ’98 nyarán a törökbálinti katlan kishelyszíne napfelkeltekor, ahol Palotai és Cadik lejátszották a teljes Dope Dragon LP-t, mondhatni vallásos élmény volt (“It’s a dictation and definition of how we living”). ’98: Ed Rush a PeCsában. Tele volt a nagyterem, a közönség fele inkább az akkoriban nagyon menő Tilos bulik híre miatt ment be, és egy elit közössébe való beavatásról jött ki : ). 99′-ben Loxy a Royalban. Talán a legnagyobb buli valaha. Olyan hangrendszeren szólalt meg, hogy a basszus térd alatt lobogtatta a nadrágom, a csontjaim pedig rezonáltak. És Loxy a következő másfél év összes nagy zenéjét lejátszotta dubplate-ről.
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Szerintem azok a dolgok, amik itt le vannak írva.
Axim (Szolfézs)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: ’99-ben kint éltem Németországban és ott ért utol Ed Rush & Optical Wormhole albuma, ami azóta is örökös kedvenc státusznak örvend és azóta is sokszor tű alá kerülnek a bulikon. Hazatérve Miskolcon beszűkült a tér, azonban 2001-ben Budapestre kerültem, és egy pillanat alatt megváltozott minden. Összeismerkedtem a 16. kerületben Psyon-nal, akinél a kezdetektől fogva igen sokszor lógtam és sokat tanultam, valamint rajta keresztül ismerkedtem meg Liquid-del is. Ezt követően minden igen gyorsan történt: bulik, rádióműsor, fellépések, a többi pedig már történelem. : )
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Egyet nem is tudnék kiemelni, sok meghatározó buli ugrik be, és egymást követik az emlékek. Igen hangulatos és őrületes estéket köszönhetek a Jailhouse-nak, hihetetlen élmény volt hajnali 5-kor teltháznak játszani a hajón a Noisia után, akik a Voodoo People remixével először robbantották fel a hazai táncteret. Óriási volt a megboldogult Mokkában Sziget fesztiválozni, a Citadellán pörgetni, de a mai napig élénken él bennem a Brick-ben a Clubroot utáni önfeledt dubstep megőrülés is. Topbulijaim egyike volt Reza után a Microforms estéje, óriási emlék, hogy volt lehetőségem a Pacha pultjában is állni, a Merlinben JazzNBass szettel zárni az estet Marka és Liquid oldalán, no meg mostanában a Helynekem és a miskolci közönségi is kitesz magáért. És hogy is felejthetném, amikor először d’n’b szettet pakolhattam Miskolcon Cadik meghívására az Avasi kilátóban egy Elektróger bulin!
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Túl kevés, hogy igazságos legyen, így azokat mondom, amelyek sorban eszembe jutnak. Grooverider a Home-ban, Andy C vagy a Progression Session a Complexben, amikor úgy szólt a rendszer, hogy remegett a tüdőm is. : ) Persze a citadellás DrumClub-os napfelkelték, az eső áztatta Fresh-szett a FOJ4-en, a szigetes Goldie/Dillinja megőrülés, amikor annyian voltak, hogy se ki, se be nem lehetett menni, de ide tartoznak a Mono-s, Jailhouse-os, Trafós klubestek is, vagy épp a Kopaszi-gát Rewind-os éjszakái, amikor Mátyásföldre kellett hazatúrázni reggelente. Breakage és Instra:Mental hajós szettje is beugrik, a nyolcadik FOJ Zinc és Ed Rush társaságában. Túl sok emlék, abba is hagyom, mert már jönnek a Nowsound-os rave-ek is minden mennyiségben, no meg egy masszív Gridlok szett az Olofban, a DBridge-es BC buli a hajón, vagy Marcus, vagy Calibre… : )
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: A teljesség igénye nélkül ahogy jönnek sorban: Tilos, Longman & Bratwa, Ed Rush & Optical, Andy C, Jailhouse, Bladerunnaz, ESTfm/Radiocafé/Szolfézs, Chris.SU & SKC, Midlow, Citadella, A38, Kopaszi-gát, CM, JazzNBass, Home, Complex, Palotai & Cadik, Olof Palme, Need You Tonight, Friday, AstroSine, Messiah, Solaris, SoulProof, Blackout, Chamber Remix, Got Lost, Kultiplex, Weekandbass, Merlin, SlipThru, Prophecy, Pulp Fiction bootleg, Dirty Beats, Detroit Blues, IPC, ICR, Spinline, Mindscape, Jade & Matt-U, The Code, Screamer, HushHush, Pendulum, BSE, FreshER, Take Me Away, Outpost, Twist Em Out, Up All Night, Nine, Nitrous, Total Science, Break & Silent Witness, Moving Shadow, FOJ, Szolfézs Crew (Liquid, Rob, Capaz, Leslie), Tactile, Tech Itch, E-Z Rollers, C4C, Loxy & Ink, Digital & Spirit, Matrix, Shy FX, Stamina, Roni Size, Commix, Hospital, Patife, Marky, John B, GLO, Makoto, Fridays, Alien Girl, Calling, Morning Light, Skynet, Mistical Dub, Warp1, Closer, Ska, Pacman + Remix, Photek, TeeBee, Subtitles, Ram, Aquasky, Friction, Lee, Bad Company, és úgy érzem, a végtelenségig tudnám folytatni ezt a listát, de akkor is kimaradna sok minden/sok mindenki…
Bal (Bladerunnaz)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Pontosan már nem emlékszem, de az Underground Recordsban Palotai Zsoltival és Cadikkal barátkoztam 15-16 évesen, rajtuk keresztül, bár akkor még nem volt szcéna. Aztán ott összeverődött egy baráti társaság, és abból lett a Bladerunnaz.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Oh, ezt lehetetlen megmondani. Nagyon sok van. Hirtelen nem tudnék kiemelni egyet sem, de a kezdeti Blade bulik nagyon nagy élmények voltak.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Az első DJ Trace buli az E-Play-ben mindenképp. Aztán az első jungle buli a Nagycirkuszban. Park café-s bulik, és Ed Rush a Pecsában.
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Az Underground Records brigádja (Palotai, Tommyboy, Pedro, Nan-D, Cadik, Solid, Leo) és azok az emberek, akik oda jártak d’n’b lemezeket venni.
Chris.SU (F.A.T.E. Recordings)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: The Prodigy és társain nőttem fel, ib.su-n keresztül ráéreztem a vinil ízére és a partyk hangulatára, és én is ilyen zenéket akartam írni onnantól kezdve.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Túl sok jó buli volt, hogy csak egy párat emeljek ki, de egyértelműen a tavalyi VOLT fesztivál nagyszínpados fellépése viszi a prímet. Régebbről pedig a citadellás bulik, Sziget Fesztivál, Balaton Sound Sub Focusszal (talán 2008?), JATE klub Szegeden, amikor State of Minddal voltunk ott, Klinika mozis idők Debrecenből, soproni Microforms party Concord Dawnnal és Kecskeméten a számolatlan jó hangulatú party.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: 1999 Bad Company a Royalban, 2001 Ed Rush Matrix a Complexben, 2002 Kemal Győrben, 2010-ben az esküvőm a Royalban.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: 60 Hz, Tilos rádió, magyar zenei részről Anorganik ft. Sena – Endlessly, Tactile, SKC, Mindscape, Jade-zenék, Subscope recordings, Palotai amikor először lejátszotta a Time Warp című zeném a PeCSában 2000-ben. Helyszín túl sok van, hogy felsoroljam, de a teljesség igénye nélkül: Royal, Vigadó/Pacha, PeCsa, Complex, Home, Jailhouse, Citadella, Corvintető, A38, Mokka Cuka.
Diziek (ex-ParaRadio)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: ParaRadio, Project Mayhem.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: X-Peripheria Festival, Bladerunnaz presents Fields Of Joy 3 @ Citadella, Etyeki Katlan 2003. Jungle szett Aafroval, MP3 presents: Nightmares on Wax (Warp Records) @ A38 Állóhajó, 2004. Old School hiphop warmup szett DJ Ease előtt Aafroval es Phicks-szel.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Ed Rush Live @ Pecsa ’98, DJ Krust & MC Dynamite @ Pecsa ’99, Palotai b2b Cadik @ törökbálinti katlan ’99, Dobszerdák az Underground Caféban, DJ Die & MC Dynamite @ Pecsa ’00, Russian Percussion Tour @ PeCsa ’00, Roni Size & MC Dynamite Live @ Pecsa ’01, DJ Marky, Patife & Stamina MC Jungle Jazz Weekend @ Citadella ’02.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Szép hosszú felsorolás jöhetne válaszul, rengeteg részlettel. A drum and bass magyarországi beindulásának történetét egy IPC-s cikkben Valdi tökéletesen összeszedte. Kb. minden fontos számomra, ami benne van, nem ismételném. A történet lényegi része volt még a lemezkultúra, a lemezboltok (Underground, Deep, Trance Wave, Afrofilia, I&I, Indigo) és a heti lemezvadászat olyan lemezekre, mint például Plug – Drum ‘n’ – Bass For Papa, LTJ Bukem – Earth Volume One, Roni Size / Reprazent – New Forms, Adam F – Colours, Various – V Classic, Various – Metalheadz Boxset 1, Photek – Form & Function, Jonny L – Magnetic, Breakbeat Era – Ultra-Obscene, E-Z Rollers – Weekend World, Amon Tobin – Supermodified, Big Bud – Infinity + Infinity, Calibre – Musique Concrete, Dillinja – Cybotron, és még ilyenek… Illetve az internet, a digitális korszak beindulása, a Pararadio, a Project Mayhem szerkesztése Aafroval! Amen.
Ian Autorun (Bladerunnaz)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Kecskeméten kezdtem dnb bulikba járni, az ottani legendás helyszínen, a Toronyban voltak havonta rendezvények, amiket 2003 környékén kezdtem látogatni. Egy Palotai b2b Cadik volt az első bulim. Utána ismerkedtem meg helyi DJ-kkel, szervezőkkel, akiknek a szárnyai alatt kezdtem el bontogatni a sajátjaimat. Végül 2010-ben volt az első Bladerunnaz fellépésem, azóta pedig folyamatosan játszom a bulijaikon.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: A 2012-es VOLT Fesztiválon volt lehetőségem először óriási tömeg előtt fellépni Markovval (kb. 3000 ember). Camo & Krooked után játszottunk, ráadásul nagyon jó időben. Ez a szett zárta az egész fesztivált, amit hosszabbítani is kellett, mert annyian maradtak, így közel 4 órát játszottunk. Azért is volt jó, mert egy ilyen hosszú szett alatt lehetett kísérletezni is, a közönség meg olyan hangulatban volt, hogy mindent vett. A mai napig rengetegen emlegetik ezt a fellépésünket, nagyon sokan itt találkoztak velünk először.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: 2008, Mokka Cuka, Friction – Olyan szettet rakott emberünk 3 lemezjátszóról, hogy nem hittem el. Tudtam, hogy nagyon jó lesz, de még azt is túlszárnyalta. 1,5 órát tomboltam az első sorokban.
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Az Autorun Crew mindenképp, hiszen az ő bulijaikon léphettem fel először, később itt rezidens is lettem, még később innen vettem fel a “családnevemet”. Havi vidéki bulisorozatként folyamatosan külföldiek léptek fel nálunk (Concord Dawn, State of Mind, Optiv…), és mindig telt ház volt. Nagyon jó időszaka volt ez a magyar dnb-nek. A Fúzió Rádió legendás, egymás színvonalára folyamatosan licitáló műsorai, az Amp_Air és a Flipside. Itt kóstoltam bele először a rádiózásba, mindig óriási hangulat volt. Ha zenét kellene mondanom, akkor Chris.SU – Solaris. Nagyon örültem, mikor végre megszereztem bakeliten, sőt a State of Minddal közös Deeper című számuk is, mert ez volt életem első fellépésén az első lemez amit felraktam. És természetesen a Balderunnaz, akikkel már közel 6 éve dolgozunk együtt. Nagyon sokat köszönhetek nekik, és felsorolni igen nehéz lenne, hogy mi mindent tettek a hazai dnb-ért.
Incident (Fokuz)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: 2003-2004 környékén még csak a szárnyaimat bontogattam győri klubesteken, ahol még újoncként kevergettem a számomra már akkor meghatározó zenéket, szigorúan bakelitről. Az áttörés egy budapesti buliszervező csapat által meghirdetett DJ tehetségkutatón ért el, ahol első helyezést értem el. Mindezek után felgyorsultak az események, kaptam egy külön lehetőséget az IPC-től egy vendégmix elkészítésére. Mai szemmel már nem vagyok rá túl büszke, de megpróbáltam a maximumot nyújtani, akkor még Omnitronic lemezjátszóimról. A győri klubesjeink is kezdtek nagyon jól alakulni, és egyre több vidéki fellépés következett. Sikerült egy pultba állni olyan, a mai napig meghatározó producerekkel és DJ-kkel, mint például SKC és Chris.SU. Talán ezt az időszakot követte 2006-ban az első megjelenésünk, ami a Phunkfiction kiadón látott napvilágot egy válogatáslemezen Neverland címmel. Innentől pedig nem volt megállás. : )
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: DJ-ként nagy álmom volt, hogy Calyx-szal és Teebee-vel egy színpadon állhassak. Ez össze is jött, 2012.04.13–án a Dürlinben. Sikerült a neves főhősökkel még pár szót is váltani, és természetesen az évek alatt begyűjtött lemezeket is aláírattam. : ) Remek szettet hallottunk tőlük.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: 2010. január 16-át soha nem felejtem el. A Bladerunnaz jóvoltából hazánkba látogatott Lenzman és Icicle. Az A38 klubot senkinek nem kell bemutatni, ami legkellemesebb buliélményem helyszíne lett. Rengeteg ismerős, barát és producertárs látogatott el, akikkel felejthetetlen estét töltöttünk el. Mindemellett Icicle olyan szettet gurított, amilyet azóta sem hallottam tőle. Természetesen a hazaiak is kitettek magukért.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Nem lenne ugyanaz a magyar drum and bass Chris.SU, Jade, Mindscape, Matt-U és Andor nélkül. A kezdetekben rengeteg tanáccsal és visszajelzéssel segítették a munkánkat, amelyeket ezúton is köszönök, és nem felejtek el. Nem tudok elmenni szó nélkül a híres Tactile és Soulproof zenék mellett sem, melyek a mai napig meghatározók számomra. Szerintem nem mondok újdonságot azzal, hogy a külföldi előadók közül Break-et emelem ki. Időtlen idők óta hozza a tőle megszokott flow-t, amit a mai napig szívesen megvásárolok bakeliten is. És idén ismét egy álom válik valóra, Február 19-én Break is lekerül a bakancslistáról. : )
Jade (Eatbrain)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Drum and bass-szel először véletlenül találkoztam, a Jailhouse-ban DJ Sil szettjére estünk be egy vihar elől. Azonnal magával ragadott, és azóta sem ereszt.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Az Eatbrain Night-okon általában én szoktam zárni az estet, minden egyes alkalom elképesztően felvillanyoz.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: 4 Hero @ Pecsa, Loxy & Ink @ Vigadó, Andy C először a Complexben, Teebee első Nowsoundos fellépése a Daróci utcában, ahol akkor sem akarta elengedeni a mixert, mikor már minden zenéjét másodszor is lejászotta, Palotaival B2B.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Ez egy olyan kérdés, amire sorolhatnám holnap reggelig, mert a lista szinte vég nélküli, ezért csak párat említek: Chris.SU & SKC – Crash / Blastah, Mindscape – Like A Rag. A legmeghatározóbb rádióműsor számomra egyértelműen a Szolfézs volt, élmény volt feljárni a súdióba, vagy csak alapozás közben hallgatni. A helyszínek közül pedig a Complexben, Jailhouse-ban és a Vigadóban keletkezett buliélményeim egy életre szólnak.
Klay (Animated)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Véletlen. : ) Már egy éve műkedvelő voltam, csak nem voltak ismerőseim a korosztályomból, akik ilyesmit hallgattak volna. Aztán egyik éjszaka álltam a 4-6-os megállóban, találkoztam egy lánnyal, akiről nem tudtam, hogy kedveli ezeket, és mondta, hogy menjek vele a Kultiplexbe, Weekendbass-re.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Talán a mostani Lärm-es bulik. Nagyon fejlődik az itthoni jumpup közönség. Úgy viselkednek, ahogy általában csak Belgiumban vagy Angliában szoktak. Nagyon pozitív dolog ez. Kezd megtérülni a többéves kemény munka. Reméljük, hogy egyre csak jobb lesz ez az egész! : )
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: FOJ 9. Shy FX először rakja Dillinjától a Shiners-t, ami rá egy-két évre jelenik meg. Káosz, rewind, boldog Klay, stb.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Szolfézs, Tilos, Kultiplex, Mokka Cuka, Tactile, Norm (tőle hallottam először jumpupot; ha nem hallom, lehet, már mást hallgatnék, vagy nem is lennék itt… ki tudja). SKC – Offguard VIP; Tactile – Super System; The Code (SKC rmx).
Lead (Debrec’n’Bass)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Tulajdonképp egy folyamat volt. Az első dnb bulimon dolgoztam, hangfalakra kellett vigyáznom, hogy ne tegyék rá a poharakat és hasonlók. Persze ez baromira nem jött össze mert annyira megteszett a buli, hogy hajnalban másokéval együtt pont az én poharam is a hangaflon landolt és persze le is buktam. Ennél a pontnál, 1999-ben egy Soundwave bulin kezdtem érdeklődni a dnb iránt komolyabban. Aztán egy gimnáziumi barátomon keresztül regisztráltam egy helyi fórumra 2003-ban, ahol az IPC-hez hasonlóan lehetett kommentelni a debreceni underground eseményeket. Az adminokkal (Waki és Nrmn) jóbarátok lettünk és hamarosan elkezdtünk együtt drum&bass bulikat szervezni, amiből később egyszerűen adódott a dj-zés.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Nem igazán tudok mit mondani, mert dátumokra nem nagyon emlékszem. : ) Talán a legemlékezetesebb az első külföldi DJ utáni fellépésem Store-ral, a State of Mind buli 2007-ben. Hatalmas érzés volt egy teltházas bulin letolni a hajnalt.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Nagyjából az Egész Klinika Mozis időszak Debrecenben a teljes magyar szcénát és jópár külföldi DJ-t beleértve. Itt tényleg megfordult mindenki, aki számított. Hazai vonatkozásban ezt bátran állíthatom, de talán a külföldiekre is igaz, mert sok ma híres DJ-t karrierjük elején láttak/láttunk vendégül annak idején. Nagyon jó emlékként maradt meg bennem Egerben Break fellépése, iszonyat jó buli volt.
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: A magyar djk közül leginkább Chris.SU, Longman & Bratwa, Safair és DJ Ren. A producerek közül elsősorban eleinte Kemal, Breakage, Calibre, Break, State of Mind trekkjei hatottak rám, de azért később jóval inkább kiszélesedett a paletta. Rádiók közül természetesen a Tilos és nagyon szerettem még a Töréspontot, manapság pedig a Bassdrive-ot. Ha nem lett volna a Klinika Mozi, Trafó, Mokkacuka vagy Citadella, nem lenne ugyanaz a világ számomra. Zenék közül Kemal – Let it Move you, SKC – Soul on Fire, Chris.SU – Solaris, Tactile – Aldabra, Changing Slowly, Super System, Banton, Break – Is this what you want, de még persze sorolhatnám…
Longman (Airbag)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Lelkesek voltunk Bratwa-val nagyon…
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Klute @ Naphall, Adam F & J Majik @ Sportsziget, Red Zone Vs Tactile @ Effenar, Airbag Night w/ Bal & Safair @ Jailhouse, Tactile @ The Source, C4C @ Nowsound, Daróczi u., Microforms @ Hangár, Refreshed @ Propaganda, Első Debreceni buli @ Klinika, Nowsound w/ Teebee @ Home, Minimalheadz @ Labirintus
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Bassface Sacha @ Park Café, Frankhegy, DJ Lee @ Park Café, Ed Rush @ Pecsa, Ed Rush & Matrix @ Complex, Airbag Night w/ Bal & Safair @ Jailhouse, Törökbálint – lovarda, LTJ Bukem @ Pecsa, Matrix @ FOJ, Nowsound w/ DJ Zinc @ Home, 2005 Szilveszter @ Citadella
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Underground Records, Fáklya Klub, Music House, Bratwa, SKC, Chris.SU, Safair, DJ Lee, Jailhouse, DollárDaddy, Nowsound, Pararadio, Tilos, Palotai, Cadik, Solid, Bal, 60HZ, IPC, Random Soundz, ib.su, I&I Records, GY.CS.,DisDavid, Hydro, JamesMathematics, Trace, Digital, DJ Pan, Gamma, Snatch, Mindscape, SNR57, Bassface Sascha, Park Café, Ozon, WB @ Kopaszi, Listen!, Negro @ Deep, Focus, Underground Café, Klinika Mozi @ Debrecen, Octo, Tözke, Sveda, EGAL @ Eger, JNC, Hard Rák Café @ Pécs, DarthPetya, RadioSUB, BLUNT001, Kashmir, Garancsi tó, Subscope, Skeam, Tégla, ISU, LAKing, Royal, Naphall, SüssFelNap, Stealth, Size9, Vida L, Soundhunter, Reza C, Exile Soundz, Víztorony @ Kecskemét, Subvibe, Jazz And Bass, Marka, Citrom úr, indieGo, Trancewave, TBGon & Marvin, Mokka Cuka, Gabbana, most hirtelen ennyi…
LQD (Bassdrive)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: 2000 elején hallottam egy C4C mixet az EstFM-en, amit a Szolfézs akkori stábja kipakolt a netre. Végül nem tudtam teljes egészében letölteni, így írtam a srácoknak, hogy segítsenek. Felajánlották, hogy következő szombaton egy cédére kiírják nekem a mixet, amit átvehetek a rádióban. Persze nem kellett kétszer mondani, már szinte ott is voltam. Mikor találkoztunk, megemlítettem nekik, hogy miképp lehetne a weboldalukon javítani. Azt mondták, hogy ha tudok, akkor csináljak jobbat. Hát csináltam, onnantól lettem webes szerkesztő, majd DJ és végül azon kaptam magam, hogy interjúkat készítek külföldi producerekkel. : ) Imádtam. Köszönöm Capaz, Leslie és persze Rob!
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: A Jailhouse-os Adrenalin Night-okat mindenképp meg kell említenem, fiatalkorom meghatározó élményei voltak. Imádtam, hogy mindenki egy karnyújtásnyira volt, hogy 200-an voltunk és mindenki legalább látásból ismerte a másikat. A mai napig hiányolok egy olyan helyet a jelenlegi budapesti szórakozóhelyek közül. (Midlow, Erká: ha ezt olvassátok, gondoljátok át még egyszer!)
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Palotai és Cadik Rewind-jai a Trafóban, Calibre a Citadellán (ahonnan a hajnali napsütésben másztunk le a Gellérthegyen), a Cause 4 Concern a Home Clubban (amiért képesek voltunk kimenni a Külső Bécsi útig). A lista szinte végtelen, de talán ezeket szerettem a legjobban.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Az EstFM, a Jailhouse, a Trafó, a Home Club és a Citadella. Longman és Bratwa rádióműsora a Tiloson. A Deep lemezbolt az Aradi utcában. Ha ezek nem lettek volna, akkor ma nagy valószínűséggel máshogy nézne ki a zenei paletta.
Marka (JazznBass)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: A ’90-es évek közepétől jártam elektronikus zenei bulikba, akkor főleg acid és trance partyk voltak. 1997-ben döntöttem el, hogy DJ szeretnék lenni. Egy jó barátom, a később Bratwa néven ismert Steve akkoriban utazott Londonba, és mivel teljesen megegyezett a zenei ízlésünk, – nem csak elektronikus zenében, hallgattunk grunge-ot, industrial-t, stb – megkértem, hogy kis félretett pénzemből vásároljon nekem lemezeket, hogy elindulhassak. Nagyon jó zenéket hozott nekem, több breakbeat válogatást, illetve néhány, az akkor még nagyon friss techstep darabot, amiről azt sem tudtam 33-on, vagy 45-ön kell játszani. Első fellépésem rögtön abban az évben volt a Szigeten, a Lovebarikád helyszínen volt, (az azóta elhunyt Bernáth/y szervezésében, R.I.P.) ahol nyolc órát játszottam arról a 15 kiadványról, ami a birtokomban volt. Még szerencse, hogy válogatásokkal is fel voltam szerelve, de így is ismételtem. 2000-ben nyitottam meg BeatGoZone néven saját lemezboltomat, és akkortól elég sokat játszottam drum and bass bulikban is, illetve abban az évben indult a JazznBass sorozatunk. A d’n’b mellett sokat játszottam breakbeat, garage, dubstep, hip-hop és akár house zenéket is, néhány egész éjszakás buliban akár mindezen stílusokat érintve.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Complex kisterem, High Contrast warmup, Jailhouse bulik, JazznBass bulik :)
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Ed Rush @ Petőfi Csarnok, Bassface Sascha @ Park Café
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Hatiras – Spaced Invader (J Majik remix), Kosheen – Hide U, Ed Rush, Good Looking Records, Jailhouse, Tilos Rádió, Bladerunnaz, Airbag, Palotai, Cadik, Sil.
Markov (Catch22)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: 2002-ben ismerkedtem meg a d’n’b-vel, 2004-től járok bulikba, 2006-tól lettem aktív IPC fórumozó, illetve ebben az évben kezdtem el a lemezeket is gyűjteni. Teljesen ráfüggtem a mixelésre, a Deepben frissen megvásárolt bakeliteket képes voltam órákon át egymásra pakolászni hazaérve. Longman Dani nagyon nagy szerepet játszott a zenei ízlésem formálásában azáltal, hogy a megfelelő lemezekre és előadókra irányította a figyelmemet. Ezen felül mindig volt egy biztató szava, valamint a későbbiekben a Tilos Rádió legendás Airbag c. műsorában is lehetőséget adott. Elkezdtem mixeket rögzíteni és megosztani, amihez remek platform volt akkoriban a drumandbass.hu, rengeteg visszajelzést kaptam, ami ösztönzőleg hatott rám. Nem sokkal később érkezett az első rádiós meghívás, a műsor házigazdájával (Blask) pedig rövidesen megszültük a Catch22-t. Az alkalmi rádiózgatás állandósult, betársultam a Fúzió Rádió Flipside c. műsorába, ahol majdnem minden szombat este játszhattam a kedvenc zenéimet. Néhány kezdetleges buli szervezése után, már a szolnoki Implanttal kibővülve, Vida Laca közbenjárásával bekerültünk az Instantba, ahol pörgethettük a ránk jellemző deep és minimál trekkeket. Egész szép karriert futott be a Catch22 névre keresztelt kis sorozatunk, ahol, a hazai szcéna jeles képviselői mellett, akkor még feltörekvő, kevésbé ismert külföldi előadókat hívtunk meg (Foreign Concept, LSB, Gerra & Stone, Mortem, Chris Octane). 2010-ben két mérföldkő is következett a DJ pályafutásomban: az első fesztivál fellépés a Volton Ian Autorun társaságában, valamint az első Bladerunnaz meghívás. Innentől kezdve indultak be igazán a dolgok és jutottam el oda, hogy állandó szereplője legyek a hazai d’n’b szcénának.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Első VOLT Fesztiválom 2010-ben, első Bladerunnaz bulim, első külföldis bulik az Instantban (LSB, Foreign Concept), 2012-ben VOLT MR2 színpad, majd nem sokkal utána a Szigeten A38 színpad, összes Friday, Outlook Festival fellépés, illetve minden olyan alkalom, mikor először játszhattam egy buliban olyan emberekkel, akikre felnézek.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Nehéz kiemelni konkrét eseményeket, de talán a Fields of Joy bulik jelentették a legnagyobb élményt. Akkor még nem jelentett gondot reggelig bulizni. : )
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Chris.SU – Solaris, Chris.SU & SKC – Crash, Dis – Foes, SKC & Bratwa – Prophecy, Spinline – Radioactive, Tactile – The Mist, dBridge & Vegas – True Romance, Cause 4 Concern & Fierce – Carrier, D Kay & Epsilon feat. Stamina – Barcelona, Ed Rush & Optical – Medicine (Matrix remix), Marky & XRS feat. Stamina – LK, Spectrasoul – Alibi, Guardian, Mimic, Organiser, az összes fent említett producer, Bal, Longman & Bratwa (Airbag), Andy C, Friction, DJ Lee, A38, Citadella, Mokka Cuka, Studio/Events Hall.
Mastif (Bladerunnaz)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: A Bladerunnaz megalakulásakor már mi is dj-ztünk (Size 9-nal), de egy évet kellett várnunk, hogy a csapat tagjai legyünk. A Bladerunnaz tagjai régi barátaink voltak, csak rendesen meg kellett tanulnunk mixelni, hogy mi is bekerüljünk.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Első Matrix buli a Vigadóban, 1999. Ekkor játszottunk először mint Bladerunnaz dj-k.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Jungle Wars, Palotai + Cadikkal. Ed Rush Tilos party Pecsa. 1998-as Zirci házibuli szilveszter Bal + Safair-rel.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Palotai + Cadik, Roni Size – New Forms album, Bal + Safair, Ozon, Mango, Bad Company – The Nine, Konflict – Roadblock (ez a kettő volt életünk első d’n’b bakelitje), Ed Rush + Optical – Wormhole, 60 Hz az Est FM-en.
Migu (Black Hoe)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Az első fizetésemmel a zsebemben bevettem az akkori lemezboltok egyikét, a Subvibe-ot. Lemezjátszóm ugyan még nem volt, de első lemezeimre csak sikerült szert tennem. A véráramba igazából a 2000-es évek elején a drumandbass.hu fórumán keresztül kerültem. Igazi mikrotársadalom volt ez, nagyon jó kis közösséggel.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Nagyon sok ilyen van. A 2006-os belga Dour Festival Black Hoe Showcase-e, az első komolyabb fellépésünk itt, Budapesten a Vigadóban Limewax-szel (az ő első fellépése is ez volt egyben), az első topolyás bulink Samulkow-val Szerbiában, Kozy-val a határon (“Térképet? Ez a fasz még útlevelet sem hozott.”), a kecskeméti víztoronyban az Exile Soundz, ahol Reza a harmadik felrakott lemezem után odasúgta, hogy az itteniek erre talán nincsenek felkészülve, de a vidéki bulik (Szegeden a Smokebreak, Debrecen, Székesfehérvár) a mai napig emlékezetesek. A sajátok közül örömmel gondolok vissza a Lucidum Intervallum szobabulikra, The Panacea a Kashmirban és Kryptic Minds a Kultiplexben partikra is. A közelmúlt eseményei közül a budapesti Therapy Sessions-öket kivétel nélkül imádom.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Ebből is sok adatott, igen nehéz lenne felsorolni mindet. Nagyon szép flyergyűjteményem van, úgyhogy elfelejteni biztos nem fogom egyiket sem: ’99 környékén Szigeten a partisátor melletti kis helyszín (egész estés Palotai + Cadik + Publo Palko), aztán ott volt a Bad Company a Vigadóban a hullazsákos ruhatárral. A complexes történetek Szentendrén, jó pár Kashmiros, Citadellás, Home-os, Pecsás, Düreres, Mokkacukás vagy éppen A38-as buli, Glu Glu fesztivál, szabadtéri rendezvények a Garancsi tónál, a Tököli reptéren, valahol Pilisvörösvár környékén valami elhagyatott mészkőbányában, amit elmosott az eső és a rendőrök hulláma (A-Sides volt az egyik külföldi meghívott).
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Palotai, Cadik, Pánczél Gábor, Kömlődi Ferenc, IPC, Bladerunnaz, utolsóként saját gyermekem: a Black Hoe. És persze a fent felsorolt helyszínek egytől egyig. És Shy FX & UK Apache: Original Nuttah.
Mindscape (Eatbrain)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Előtte leginkább hiphopot meg némi hardcore-t hallgattam, tört elektronikus zenét nagyjából a Prodigy jelentette abban az időben. Majd ’95-96 körül az egyik zenetévé éjjeli műsorán egészen véletlenül elkaptam Goldie és Diane Charlemagne (RIP) ‘Inner City Life‘ videóját. Abban a pillanatban éreztem, hogy valami itt most megváltozott: nekem mostantól ez kell! Úgyhogy lázasan keresni kezdtem hasonló zenéket, de internet nélkül elég nehéz volt, főleg, hogy eleinte azt sem tudtam, konkrétan mi az, amit keresek. Szerencsére találtam egy srácot a suliban, aki kicsit jobban képben volt jungle/drum and bass ügyben, ő ellátott némi zenével másolt kazettákon, amiket utána ki sem szedtem a walkmanemből. Persze idővel már hatékonyabban ment a zenekeresés, egyre több d’n’b-s haverom lett, találtunk egy fasza lemezboltot, ahol Palotai és Cadik mutogatták az új lemezeket, majd miután jobban is bele szerettünk volna mélyedni a stílusba haverjaimmal, megszületett a Random Soundz formáció, de ez már egy másik történet.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Jó pár emlékezetes bulin játszottam már szerencsére, fesztiválokon, kisebb-nagyobb klubokban, szinte mindenhol. Például a 2010-es Bladerunnaz & Major League buli a Stúdióban nagyon jó volt, Noisia és Black Sun Empire előtt játszottunk b2b set-et Chris.SU-val teltháznak, és imádtuk! Vagy az Eatbrain buli az A38-on ahol State of Mind volt a vendég. Előtte Jade stúdiójában kollaboztunk hárman, feltettünk egy néhány másodperces videót youtube-ra a készülő trekkből, amit este a buliban az emberek már fel is ismertek, volt megőrülés rendesen! De tényleg, sorolhatnám még az ilyeneket…
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Sok ilyen buli volt, de amit itt most kiemelnék, az a legendás Ed Rush buli a PeCsában 1998-ban. Kell ennél többet mondanom? Fantasztikus volt, óriási méretű hangfalak, nagyon sok bass, sok ember, sok haver. Ed Rush a narancssárga pulcsijában hihetetlen jó dubplate-eket és zsír új zenéket játszott, amik azóta már klasszikusok lettek, például itt és egy ilyen hangcuccon hallottam életemben először a ‘The Nine’-t!
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Említhetnék sok mindent és mindenkit, a régi Dzsungel Könyvét a Tiloson, amit csak úgy tudtam befogni, hogy egyik kezemmel a ghetto blaster antennáját fogtam, másikkal pedig a radiátort. Vagy a 60Hz azt Est FM-en, ahol ment az állatság éjszakánként, vagy a régi Impulsecreator, ahol a fórumon éltük a mindennapjainkat, vagy helyszínek, mint a Park Cafe, Complex, Jailhouse, Home, Mokka Cukka és hasonlók, akár sorolhatnám a producereket, vagy a régi nagy kiadókat, is, vagy az újabbakat, mint az Eatbrain, ami inkább a d’n’b közelmúltja, jelene és főleg a jövője szempontjából érdekes. De most inkább a Bladerunnazt említeném – hogy aktuális legyek – akik ’99 óta folyamatosan, töretlenül szervezik a bulikat hétről hétre, és szinte mindenkit elhoztak már hozzánk a szcénából, aki él és mozog.
Percy (Technoid Community)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Ahhoz, hogy erre átfogó választ tudjak adni, pár szót mesélnem kell arról, hogyan találkoztam Drum and Bass-szel. Egy Szegedtől nem messze fekvő 500 fős kis faluban nevelkedtem. A falu méretéből adódóan meglehetősen inger- és kultúraszegény környezet volt, konkrétan csak a szegedi rádió és TV csatornák zenei repertoárját ismertük. “Nagyon megváltozott a világ”, amikor középiskolásként megismerhettem más zenei stílusokat is. Szegeden, ekkor virágkorát érte a techno és voltak dnb megmozdulások is, bár ezek annyira nem mozgattak, egészen addig amíg nem találkoztam a Paul B Newborn mixekkel és a Black Sun Empire-el. Nagyon megfogott a modern, sci-fi hangzás, és ahogy ilyenkor írni szokás: nem volt visszaút. Pár év múlva, 2005-ben megnyertem az Omnitronic országos amatőr mixversenyt, ekkor alakult meg a Technoid Community. Beindultak a partiszervezések, aminek kapcsán megismertem Szeged valamennyi szórakozó helyének vezetőségét, majd pár év múlva már rendezvényszervezőként dolgoztam az IH Rendezvényközpontban. Bekerültem a SZIN szervezői közé, ahol a külföldi zenekarok, dj-k lekötése volt a feladatom. Ekkoriban figyeltem fel a többi magyar dnb promóterre, nagyjából ekkorra tehető az is, hogy felbukkantam a magyar dnb szcénában. Sajnos később összerúgtuk a port az IPC-n, aminek köszönhetően számkivetettként folytattam tovább az utam: beindultak a fesztivál bookingok és tovább erősítettük a helyi parti szervezést. Szerintem a magyar Drum & Bass szcénába azután kerültem/kerültünk bele, miután átvészeltük az underground zene válságát és mindenki számára bebizonyosodott a T.C. kitartása és szervezettsége.
Meghatározó hazai buli élményeim DJ-ként: Számomra a Hegyalja és a SZIN Fesztiválokon lévő Drum & Bass estek voltak a legmeghatározóbbak. Ezen belül is talán kiemelhető az a SZIN-es party, ahol még a Red Lounge nevű “full extrás” sátorban SPOR vendégeskedett. Ezenfelül jó érzéssel tölt el, hogy olyan fellépők mellett is zenélhettem, akik nálunk, vagy a mi közreműködésünkkel léptek fel először az országban (Implex, Billain, Neonlight, Rregula). Sajnos a budapesti megmozdulásokról sokat nem tudok írni, mert kb 2-3 rendezvényen voltam ott, de valami azt súgja a pénteki eseményt sokáig emlegetni fogom.
Meghatározó hazai buli élményeim bulizóként: Sajnos nem vagyok nagy parti arc, emiatt nagyon kevés rendezvényen voltam vendégként, de ha ki kellene egyet emelni, akkor a 2006-os Gridlok parti lenne az. Itt Reza és Soundhunter is játszott. Teljesen le voltam döbbenve Soundhunter Robi lemezlovas képességein. Itt találkoztam először Mindscape Greg-el is.
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Chris.Su, Jade és Mindscape mindenképpen, lemezlovasok közül Reza és Palotai. Promóterekből a Bladerunnaz, Circus Maximus, Based on Bass, Smokebreak és Technoid Community.
Puppetz (Biological Beats)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Egy-két éve hallgattam drum&bass-t, mikor egy kisebb baráti társasággal elmentünk az első bulira 2009 nyarán: Therapy Sessions w/ Audio, Counter Strike, Limewax @ Mokka Cuka.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: 2010-ben Dieselben volt egy Transwobblers buli, amin Hazard, Shrust és Lisa Mc voltak a vendégek, ez volt az első alkalom, amikor Dub Personallal egyórás b2b szettel zártunk. Korábban a Shift-sorozat is meghatározó volt számomra, ezek voltak az első bulik, ahol az addigi bulikhoz képest nagyobb közönségnek játszhattam. A 2014-es Annix + Eptic bulin pörgethettem először a zenéket a Bladerunnaz szervezésében, egy nagy vágyam teljesült, hiszen BLZ rendezvényeken kezdtem bulizni is. A 2015-ös nyári fesztiválok mindenképp meghatározók, hiszem ezek voltak az első (remélem, nem utolsó) fesztiválok amelyeken játszhattam itthon. A 2016 januári és 2015 decemberi Drum Clubok a Lärm-ben mindenképp. Végre alakul a jumpup közönség!
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: A fent említett Therapy Sessions, itt ismertem meg a mostani baráti köröm nagy részét. Emellett a 2009-es ShyFX parti a Mokka Cukában, 2010-es Noisia + Black Sun Empire a Studioban, FOJ11 és a Sub Zero buli a Corvintetőn, talán 2011-ben.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Chris.SU & SKC – Blastah, Benny page – Dub room, Noisia – Stigma, Concord Dawn – Man For All Seasons (Chris.SU & SKC Remix), Evol Intent – Flipside, DJ Marky & XRS – LK Feat. Stamina MC, Mindscape – Warp Zone, Break – Submerged (Calyx & Teebee Remix), Hazard – Mr. Happy, Norm – Space Jam, Taxman – Original Ninja, Sub Zero, Pleasure, Sub Focus, Original Sin, Recluse, Tilos Rádió, Mokka Cuka, Normafa, Diesel Club, Bladerunnaz.
Raise Spirit (Liquicity)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Pár Liquicity feltöltést követően kaptunk meghívást az első BLZ bulinkba, ami 2014. január 24-én volt. Számunkra ezt tartom az első igazán nagy mérföldkőnek a szcénában.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Úgy kompletten a tavalyi fesztiválszezont tudnánk kiemelni, ugyanis mint fellépő, most tapasztaltuk meg először, mennyivel különlegesebb ilyen helyszíneken zenélni.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: 2012.11.17-én volt a legelső komolyabb dnb buliélményem, amikor Camo & Krooked és Logistics volt Dürlinben, ekkor még nem is gondoltam volna, hogy 2-3 évre rá már velük léphetek fel egy színpadon.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar d’n’b történelem: Mivel csak pár éve foglalkozunk a stílussal, ezért csak ezen az időszakon belül megismert producereket tudom kiemelni, akik Jade, Chris.SU és Mindscape. Nem utolsó sorban Statik és Valdi munkájáról sem szeretnék megfeledkezni, ugyanis ezeket az élményeket nem tapasztalhattuk volna meg nélkülük.
DJ Ren (Budapest Jungle)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Jó sokszor elmeséltem már, hogy mikor és hogyan kezdtem dnb-t hallgatni, aztán pedig mixelni, de azt nem szokták kérdezni, hogyan kerültem a szcénába. Meglepő módon az egyik nem következett a másikból. Képtelen vagyok felidézni, hogy mikortól, de gondolom, valamikor ‘94 táján kezdtem el ilyen-olyan elektronikus zenei bulira eljárkálni (Maydayek – ma sem értem igazán, Almássy tér, FMK, Törökbálint, Frankhegy), aztán 1996-tól már dnb bulikra, barátokkal, barátnőkkel, vagy éppen a bátyámmal. A társaság folyamatosan cserélődött, csapódtak hozzám az emberek, és el is koptak. Hiába volt a bulikon akkoriban nagyon barátságos a légkör, nem igazán ismerkedtem, inkább hallgattam a zenét, néztem a DJ-ket. Az emlékezetem és az internet sem őrzi az adatot, de úgy 2002-től elkezdődött az IPC fórumozás, eleinte csak olvastam, aztán ahogy megszólaltam, jött az oltogatás (kösz, Sas és a többiek). <3 Ma már az egész nagyon viccesnek tűnik. Azt hiszem, a Jailhouse volt az első hely, ahol elkezdtem idegenekkel haverkodni, és az első fellépésem is egy Nowsound volt. A közönség soraiból tehát nem voltak igazán aktív barátságaim, a szervezők, lemezboltosok, rádiósok és a szcéna további résztvevői pedig elég sokáig nem vettek komolyan, úgyhogy a többségükkel csak jóval később ismerkedtem meg, barátkoztam össze. 2004 körül egy ideig egy nagyon kedves társasággal építgettük a Töréspont Rádiót (bigup Sol, Szasza és a többiek). Egészen későn hívott be a Dzsungel Könyvébe Cadik, idén – igazából mostanság – van ez az évforduló is, épp nemrég számoltam ki, nyolc kerek éve rádiózok a Tilosban. Sok szempontból úgy érzem, sosem voltam teljesen a drum and bass szcéna része, nem is annyira vagyok vaskalapos a zenét illetően, mint az átlag dárenbézes, szóval más színtereken ugyanúgy előfordulok, és a kapcsolataim nagy része sem a dnb szcénán belüli.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Jöhetne itt hideg is, meleg is, szóval mondom inkább a legjobbakat: Rohan – Rare Groves album launch party, Jailhouse, 2004; ImpulseCreator pres Equinox, 0=0, Panka, Trafó, 2005; Ladies Night – Alley Cat, Ludmilla, Debrecen, Klinika, talán 2006 (egyébként a korábbi East Radiance bulik Debrecenben is a legjobb emlékeim közé tartoznak); BLZ pres. Feline Ladies Night – Storm, Flight, Alley Cat, MC Ayah, Events Hall, 2007; Sziget, Mokka Cuka stage Fracture, ASC, Sziget, 2007; SYRUP – c0p, Mesterházy, Pipedome, Veszprém, 2010; Budapest Jungle pres Fracture, Corvintető, 2012; Budapest Jungle Women’s Day Spec. Calibre, Corvinteto 2013; és persze a legjobb mióta csak DJ-zek a Friday 2012-től!
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Nyilván bulizóként a legmeghatározóbb események a korai években voltak, sőt mondhatnám, hogy az 1996-2002 közötti időszak minden egyes bulija meghatározó volt. Kezdve a Trace bulitól, ahova azt sem tudom, hogyan kerültem, majd a Park Cafés Bassface Sasha, és DJ Lee bulik, ahol ugyan mindkét alkalommal kicsit bezavart a – nem dárenes – társaságom, de zeneileg nagyon élveztem. Aztán jött Goldie és Diane Charlemagne a szigeten olyan szívhez szóló élménnyel, amilyenben se előtte, se utána nem volt részem, meg is könnyeztem az első 15 percet. Időközben elkezdődtek a Csúcs-hegyi Jungle War bulik, aztán jött az első Bad Company a The End-ben, Dylan és Facs a Tátra moziban, Marcus Intalex a Labirintusban, Matrix a Vigadóban, Loxy a Royalban, FOJ a Garancsi tónál, lehet, hogy nem pont időrendben mondom. Sajnos DJ Storm Jungle War-os fellépése valami miatt kimaradt. Egyébként a szcéna meghatározó figuráival ellentétben nekem nem az Ed Rush a legemlékezetesebb pecsás bulim, sokkal jobban élveztem a DJ Krust bulit, ami zenei szempontból persze számomra is érthetetlen, szóval erről nyilván inkább a társaság tehet. És akkor muszáj még megemlítenem a jóval későbbi, 2003-as Photek bulit, ahol megszületett az első és azt hiszem egyetlen rajongó fotóm, rákvörösen és iszonyú zavarban pózolok az örök ikonnal. Ugyanebben az évben, nem is sokkal később a Bomb The Jazz pont a szülinapomra szervezte le a kopaszi West Balkánba az első hazai Paradox live-ot. Hétfői nap volt, és még az eső is zuhogott, szóval tök egyedül mentem a bulira, ahol amúgy is csak lézengtek az emberek, és úgy éreztem, hogy ennél jobb szülinapom már sosem lehet. Na, ilyenek. Aztán újabb mérföldkő volt a Breakage & Equinox IPC buli a Trafóban, akkoriban már azért jobban beépültem a közösségbe (Misszi UBI!), innentől pedig a legtöbb jó bulin már játszottam is.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Fú, külföldi zenéket nem állok neki felsorolni. Az biztos, hogy Photek, Source Direct, Paradox, Jonny L, Adam F, Dillinja, Digital és Spirit, aztán később Calibre, Marcus Intalex munkássága és a Metalheadz a legfontosabb. De minden időszakban elég nyitott voltam az újító dolgokra is, és ha igazán bele akarnék menni, hosszú oldalakon át irhatnám csak a legfontosabbakat. Külföldi DJ-k közül a mai napig nagy hatású Marcus Intalex, DJ Lee, Equinox, Storm és Flight, de itt is állhatna egy 50-es lista, ha nagyon kimerítő választ akarnék adni. DJ-k akiktől itthon “lestem”, mielőtt DJ-zni kezdtem TB Gon, Bal (Sundance Kid), Safair, Ozon, Acryl, Quest, és Size9, a legtöbbet Statik és Cadik segített, és Mentalien a szcénából a legközelebbi ember. Magyar zenékből sajnos nem született igazán sok, ami közel áll hozzám, de két producer mindenképpen fontos zeneileg és emberileg egyaránt: ICR és Ghostwarrior. Ők képviselik itthon azt a vonalat, ami engem izgat, rajtuk kívül pedig a Tactile és Spinline zenéit játszottam a legtöbbet.
Reza (Ninjabreakz)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: A 90-es évek végén Haze, Shiipman és C-vel közösen csináltuk az egyik első online gépzenei magazint, a Chesnov-ot. Elég sokat jártunk bulikba Budapestre, hogy írjunk party-beszámolókat. 1999-ben a DJ Junior által vezetett HOT MIX-ben lement az első teljesen drum’n’bass mix, melyet Pánczél Gábor csinált. Nagyon megfogott a hangzása és lendülete az egész műfajnak. Rá pár hónapra megismerkedtem RadioEdit-el, aki a Budapest Parádén játszott a “kamionunkon” és tőle plusz az I&I Records-ban elkezdtem vásárolni dnb lemezeket. 2001-ben Kecskemétre kerültem, ahol megismertem Henát, Borist és Shattert. Velük és Dj C-vel közösen kezdtük el szervezni a víztornyos bulikat. Majd pár évre rá Palotai Zsolti megkért minket, hogy csináljuk a péntek estéket a Tilos Rádión.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Sok volt, de talán a legemlékezetesebb mind közül amikor VOLT fesztiválon a nagyszínpad melletti helyszínen raktunk Prodigy koncert előtt.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Mindenkinek gondolom az első külföldis bulija az egyik legmeghatározóbb. Nekem ez a Fresh & Vegas party volt! Plusz a Bad Company és J Majik buli Fields of Joy-on Dunakeszin! És természetesen az összes Rewind a kopaszi gáton!
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Palotai Zsoltot emelném ki. Ő mindig előremutató volt zeneileg, és meg tudott lepni minden alkalommal. Mindig élmény volt back2back-ezni vele, mert egyáltalán nem volt kiszámítható, hogy mi lesz a következő amit felrak! Sokat tanultam Tőle arról, hogy az, hogy jó és friss számaid vannak még önmagában semmit nem jelent. Mai napig látok djket kurvajó zenéket úgy lejátszani, hogy rettentő unalmas a szett. A jó időzítés, hogy mikor/hogyan rakod őket és milyen sorrendben sokkal fontosabb. A mai napig emlékszem a mondatára: “Nincs rossz zene, csak rossz helyen és rossz időben játszott van”.
Savage (Savage Tales)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Valamikor 2007 tavaszán, az addig gyűjtögetett bakelitekből kijött egy jókora szett neuro-technoid vonal, amit alkalmam nyílt egy bulin bemutatni Békéscsabán. Részemről ott kezdődött el az őrület. A magyarországi dnb életbe kerülésemet én a vidéki buliktól kezdeném el számolni, hiszen anno nagy élet volt a fővároson kívül is. Felénk is több meghatározó hiphop, dnb és akár breakbeat csomópontot tudnék felsorolni. Békéscsabán a break és a drumandbass elég népszerű volt akkoriban és ahogyan bekapcsolódtam, még évekig jól működő partysorozatban tudtam részt venni. Eközben Mezőtúron is megkedvelték a stílust, drumandbass bulikat kezdtünk el csinálni ott is dögivel, ami, bár ritkábban jóval, de a mai napig tart és nagy öröm mindig visszatérni a pajtikhoz. Mondjuk ez az agresszív görkoris társaságnak is köszönhető, hogy ilyen szépen egyben maradt ott a közösség tizen évek után is. Szülővárosomban Szarvason is aktív underground élet volt a korábbi években, de sajnos mára már teljesen kihalóban van. Megemlíteném még Orosházát, ahol a hiphop nagyon népszerű volt, de mellette akadt egy-két drumandbass és dubstep est is, ahol nem egyszer játszottunk és együtt szerveztük össze a hozzávalókat a srácokkal. Nekem a vidék nagyon nagy tapasztalatot és rutint adott és ezután kerültem csak Budapestre, ahol szintén szerteágazó stílusú és közönségű partykon kezdtem el játszani. Akkoriban jelent meg az első Vakondok filmünk, így a vidéki-budapesti fúziós baráti körrel a Cökiben kezdtünk el bulikat csinálni, ott indult a Subculture Revolution Fantommal. De emellett persze a sátándiszkós Savage ügy is itt virágzott ki az akkor még aktív Need 4 Speed, később pedig a Therapy Sessions partykon.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Számomra a legmeghatározóbb avagy a legjobb élmény nem feltétlen arról szól, hogy mekkora volt a közönség, milyen jó volt a hangcucc vagy éppen milyen külföldi fellépővel kerültem egy lineupba. Persze, fontos szempontok ezek is, de például játszottam olyan buliban, ahol 80-an voltak összesen, a dj pult eszközei sem voltak profik, de a helyszín és az emberek akkora energiát adtak, hogy mindent vitt. Kiemelném a sárvári Nádasdy vár pincéjében tartott bulikat, ahol még maga Báthory Erzsébet szelleme is velünk volt szerintem, sőt, headbangelt is tuti. Valamint szintén nem nagy létszámmal működő, de már legalább 5-6 éve tartó partysorozatunk az Instantban, ahol minden hónapban tartogat a sors valami meglepetést, mindig öröm ott játszani. Bármikor kipróbálhatok valami merészet zeneileg. Persze, emellett volt rengeteg sok nagyobb rendezvény és fesztivál is, ahol olyan élvezet volt játszani, hogy a fülemen folyt az adrenalin, az egyik legemlékezetesebb számomra a Csepel Művek-ben tartott Therapy Sessions volt, különleges helyszín, különleges hangulat vagy éppen a reggel 7-8-ig tartó Hegyalja Fesztivál Savage Fantom afterpartyk.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Valamikor 2004-2005-ben Szarvason, amikor még a Zebrában nagyon ment az ilyen vonal is, ott fertőzött meg ez a fajta zene. Egyszer Cadik jött el játszani Zeek-kel. Nagyon bejött az egész zeneileg és a légkör is nagyon más volt számomra, hiszen addig csak alterdiszkókba vagy koncertekre jártam maximum, ami nem populárisnak mondható. Budapesten pedig a drumandbass életem korai szakaszán a szarvasi és a Fuzio rádiós brigáddal végigbulizott esték felejthetetlenek, K2-s Dieselboy, Süss fel napos Vicious Circle, EBK… Tűzrakteres Noisia, huhh…!
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Rádióműsor szempontjából szinte biztos vagyok, hogy az emberek többsége a Tilost fogja megemlíteni, ahogyan én is. Fiatalabb koromban még otthon rengeteg Tilos rádió- és partymixet hallgattam, ebből ismertem meg ezeket a stílusokat, nélküle nehéz lett volna rálelni a tutira. Zeneileg eleinte egyébként nem feltétlen a darabolás dnbt imádtam, de a korai években kialakult egy kemény társaság békéscsabai, gyulai és szarvasi arcokból, akik nagyon komálták ezeket a zenéket és összecimbiztünk. Ezután én voltam a szócsövük a party-kon, amikor én játszottam, akkor elszabadult a pokol, hiszen ők már akkor ezeknek a zenéknek voltak a szerelmesei és mindent beleadtak a buliban! Respekt a kis csapatnak mindörökké, akik ezután évekig követtek a budapesti zenéléseimre is! Így ha konkrét előadókat kellene említenem, mindenképpen a korai The Sect, Raiden, Proket, tehát az Offkey Recs vonalat mondanám, ami megvette a lelkem. Itthon akkoriban és most is sajnos csak kevés olyan dj és producer volt, aki a keményet vitte, Mystification Norbit emelném ki, de vele sajnos már csak később ismerkedtünk meg. Magyarok közül szerintem az első producer, akinek a zenéjét megismertem, SKC volt. Más világ, mint amit addig ismertem és játszottam, de abban az időben számomra új volt, csíptem ezt az ő zenéjét is, gyakran ment bulikban. Meg persze a Mindscape – No escape, rongyosra játszottam! Róluk például, vidékiként főleg, messze a főváros magjától, sokáig nem is tudtam, hogy magyarok…vicces nosztalgia. Lavjaman!
Sim (Weekandbass)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: 1995 nyarán mentem el az első jungle bulimba, amiről azt sem tudtam, hogy jungle. Palotai játszott az FMK-ban az Andrássy úton, egy Korai Öröm ütősök koncert után. A bulit követő hétfőn már mentem is a Black Marketbe a Hegedű utcába, és az első Emotif, Moving Shadow lemezeimet meg is vettem. Az első DJ szett azonban 2000-ig váratott magára, ha jól emlékszem egy Complexes bulin történt, Skeam elaludt a pult mögött, és én meg felraktam kb. három lemezt. : ) Komolyabbra fordítva a szót, 2004-ben kerültem a Kultiplexbe, akkor született meg a Weekandbass ötlete, Norm & Vityoo és Sickboy részvételével.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: A Kultiplexes Weekandbass Special korszak az elég komoly volt, mikor 900-1000 vendégünk volt úgy, hogy hazai DJ-k voltak a headlinerek! Illetve mindig nagy élmény volt angol DJ-k előtt vagy után játszani. Egy Weekandbasst azonban kiemelnék, ami egy 2007-es Bladerunnaz vs. Weekandbass buli volt (Stealth b2b Sickboy, Sizenine b2b Norm, Vityoo b2b Danny Darko, Bal b2b Sim), ez örök emlék marad számomra!
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Azt hiszem, a már említett jungle buli az FMK-ban, illetve az első Dobszerdák még az Undergroundban, illetve Nowsound és Blade bulik később.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: A teljesség igénye nélkül: Cadik, Palotai, Solid, Bal (Sundance kid), Dzsungel könyve /Tilos, Subscope rec. (Random Soundz, Pete, Anorganik, Mango (Modul)) a Kádár utcai I&I studió – későb az Eastend studió, Németh Marci, Chris.SU, Ozon, K.A.D., 60 Hz, Skeam, Est FM, Jailhouse, Nowsound, Bladerunnaz, Complex, The Club, FOJ, Matt-U, Jade, SKC, Kultiplex, Weekandbass, Norm, Vityoo, Sickboy, Merlin, Old Skool Jungle Ball, Rol&, SSUGAME, Sziget, Meduza.
SKC (Commercial Suicide)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: Megtaláltam az Impulsecreatort, és feltöltöttem pár saját zenét.
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Életemben először a Jailhouse-ban raktam fel pár zenét sutyiban (még lemezről), ki sem voltam írva fellépőként. Erre természetesen nagyon emlékszem, izgalmas volt. Az a 12 ember is velem együtt izgult, aki véletlenül ott volt aznap éjjel.
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: Elsőként muszáj az 1998-as Ed Rush bulit említenem, bármennyire közhely. De ilyen az a legendás buli is a Pachában, ahol Matrix a Resurrectionnel kezdett, meg a Loxy szett a Royalban, ahol felkerült az összes nagy Bad Company zene – még dubról. Volt még egy Palotai/Cadik buli egyszer a Széchenyi-hegyen, ott hallottam először a Watching Windows Ed Rush & Optical remixét.
Ami(k)/Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: Impulsecreator, Airbag, Bladerunnaz, Nowsound, Jailhouse, Random Soundz, My House is Your House (Chris.su – Astrosine), DJ Trace, Tilos, Pararadio, Royal, Complex, Home, Fields of Joy, Citadella, Magas utca @ Solymár
Statik (Bladerunnaz)
Így kerültem bele a magyar drum&bass szcénába: 1997 – Németország – Budapest, Undeground Records, Lovebarikád, Laca, Sundance Kid, Cadik, Solid, Palotai, Safair
Meghatározó hazai buliélményeim DJ-ként: Bladerunnaz pres. Renegade Hardware: DJ Ink & MC AD @ Royal (1999. december), Nowsound pres. RAM: Moving Fusion & Shimon @ Home (2001. november), Bladerunnaz pres. Sub Focus (b2b) @ Mokka Cuka (2005. augusztus), Bladerunnaz pres. Bad Company, Friction, SP:MC @ Studio (2007. február), Sziget Fesztivál pres. S.P.Y. MC Lowqui, Sena, Kemon, Columbo @ Hajógyári Sziget (2012. augusztus), Bladerunnaz pres. Calibre, MC DRS, DJ Die (b2b) @ Corvintető (2014. február), Volt Fesztivál pres. Sigma, Chris.SU, Kemon @ Sopron (2015. július)
Meghatározó hazai buliélményeim bulizóként: DJ Lee @ Park Cafe (1998. április), Tilos Radio pres. Ed Rush @ Pecsa (1998. november), Bladerunnaz pres. Konflict @ Royal (1999. július), Matrix @ Vigadó (2000. február), Bladerunnaz pres. Marcus Intalex @ Budavári Labirintus (2000. március), Bladerunnaz pres. Usual Suspects @ Vigadó (2000. április), Tilos Radio pres. Adam F & J Majik @ Pecsa (2000. szeptember), Tilos Radio pres. DJ Die @ Pecsa (2000. április), Nowsound pres. RAM: Moving Fusion & Shimon @ Home (2001. november), Jungle Jazz pres. Marky, Patife, Stamina MC @ Citadella (2002. augusztus), Bladerunnaz pres. DJ Die, Baron, MC Dynamite @ Complex (2004. február)
Ami(k) / Aki(k) nélkül számomra nem lenne ugyanaz a magyar dnb történelem: A, Size 9, Palotai, Vályi Gábor, Tilos Radió, BBC Radio 1 / 1Xtra, Underground Records, Impulsecreator / Ph0rum, MIST, Bounce, Smashface, Wormhole, Magnetic, Sleepwalk, Shogun Audio, Metalheadz, Hospital, Dillinja, Kemal, Calibre, SP:MC, DRS, Jenna G