MVRK interjú: “Anyázok egyet, aztán törlöm!”

0

MVRK, azaz Kövér Márk kapcsán többen és többször meséltünk már ezen a platformon. A 23 éves producer immáron 6 éve foglalkozik dnb-vel, és a belefektetett kitartó munkája busásan megtérülni látszik. Magától értetődik, hogy elképesztően büszkék vagyunk rá, és az egyik legnagyobb reménységünknek tartjuk. Ám hogy mi rejtőzik a kulisszák mögött, azt eddig maximum sejteni véltük. Itt az idő, hogy a függöny fölgördüljön, és közelebbi képet kapjunk erről a rendkívül érdekes emberről.

Kihagyhatatlan, hogy egy személyes élménnyel kezdjem a beszélgetésünket. Azt hiszem, rajtad kívül nincs is olyan DJ itthon, akinél hajszálpontosan tudnám, hogy mikor láttam először játszani.

Tényleg?

Bizony. A szép emlékű Corvintetőn találkoztunk, a Hive-féle Amoss bulin 2017 áprilisában. Kissé megfáradva épp távozni készültem, már kabátban álltam, amikor megláttalak a pultban. Mivel sokat hallottam rólad, de még nem csíptelek el élőben, gondoltam, pár percet még bólogatok… Az a pár perc 20 lett végül, és nem csak bólogatás. Azonnal megvettél!

(nevet) Köszi szépen, örülök neki, hogy tetszett a szettem.

Nagyon érdekes, ahogyan kiegészítitek egymást Zolival (Dub Personal). Mióta ismeritek egymást?

2016-ban történt, hogy hallottuk egymást különböző bulikban zenélni. Zoli keresett meg, mert tetszett neki, amit csináltam, és korábban itthon még nem találkozott olyan DJ-kkel és/vagy producerekkel, akik ilyen stílusban nyomták volna. Jóban lettünk, elkezdtünk együtt játszani, majd együtt számokat írni is. Emberileg is egy hullámhosszon vagyunk, jó haverok lettünk az idők folyamán.

Bizonyára most is történik valami a boszorkánykonyhátokban, min dolgoztok éppen?

Egy kétszámos EP-t készítünk, a tervek szerint nyár elején fog kijönni.

Bár Jade már elég sokat mesélt, de mit lehet tudni még a Fraktalról?

A megjelenéseket illetően öten, kupaktanácsszerűen döntünk: Jade, Gamma, Dub Personal, Katame és én. Az első EP megjelenésének a napján volt egy kiadós buli Hágában, ahogy erről már olvashattatok is. Prímán sikerült, másnap pedig stúdióztam a The Outsiders-zel. A következő megjelenés az enyém lesz, előreláthatólag áprilisban. Utána még elég képlékeny, de valószínűleg lesz egy Sinic-megjelenés, egy Wingz, ami nagyjából tíz perce derült ki, meg persze Gamma és Dub Personal is, ahogy Jade is említette.

Kik a példaképeid?

Alix Perez és Mefjus.

Zeneileg mindkettejük hangzása nagyon eredeti, és vérprofin tolják is. Alix esetében nagyon bejön az is, ahogyan fölépítette a kiadóját. Mefjusnak küldtem is régebben pár zenét, egy kisregényt küldött válaszként, pedig azok a számok tényleg nem voltak jók. (nevet) Leginkább technikai észrevételei voltak, segített abban, hogy miket javítsak, abszolút részletekbe menően. Jó arc volt nagyon.

Egyetértek, tényleg az. Ami nekem azért tanulságos vele kapcsolatban az az, hogy a tökéletesség utáni hajsza vajon mennyit ér…

Szerintem előbb-utóbb minden producer szembesül ezzel. Még jobb, még összetettebb, még hangosabb zenéket akarsz írni. Ebbe azért bele lehet bolondulni egy kicsit.

Ugyanakkor te magadnak vagy (vagy lehetsz) a legdurvább hajcsára, hiszen nem más fogja neked mondani, hogy Márk, írjál jobb zenéket!

Igen, de ha ez a belső késztetés nincs, akkor viszont semmi értelme csinálni.

Ami szintén igaz, “csak” azt a kényes egyensúlyt kell megtalálni, ami inspiráló, ugyanakkor nem zilálja szét az életedet. Tényleg, mit csinálsz, amikor nem zenélsz?

(nevet)

Tehát zenélsz és zenélsz?

Aha, leginkább. Olvasni és futni szeretek még, vagy barátokkal találkozom.

Visszakanyarodva a példaképekhez: kit mondanál a régebbi korosztályból?

Most eléggé rámentem a Kemal-zenékre.

Ó, jaj, hát igen, ezt megértem…

Még ennyi idő után is nagyon durván jól szólnak a zenéi… és valami ilyesmi lenne a cél nekem is. Ez a remix most a kedvencem, na és ezt is csípem.

Hogy találtad meg Kemalt egyébként?

Random keresgélés nyomán. Én egy viszonylag újabb arc vagyok, viszont érdekelnek a régi zenék, így kutakodtam. Szerintem rendkívül fontos megismerni azt is, ahonnan indult a dnb.

Lehet rólad tudni, hogy rockzenei háttérrel érkeztél ide. Gitározni tanultál, zenekart szerettél volna alapítani, de az meghiúsult.

A fő gond az volt, hogy nem találtam olyan embereket, akikkel ezt meg tudtam volna valósítani. 13-14 éves voltam, többek között Red Hot Chili Pepperst hallgattam. Apukám miatt a rock már egészen kicsi korom óta az életem szerves része volt. Gitározni felsős koromban kezdtem, négy évig tanultam zeneiskolában is.

Miért hagytad abba?

A középsuli miatt, mert akkor lettem bejárós Kőszegre. Nem tudtam volna megoldani, hogy eljárjak ahhoz a tanárhoz, döntenem kellett. Inkább otthon gyakoroltam, majd elkezdtem zenét írni, és ez egy kicsit háttérbe szorult. Látván, hogy ez a zenekarosdi nem jön össze, azt gondoltam, hogy akkor megcsinálom én ezt magamnak.

Milyen műfajokkal kísérleteztél?

Mindenfélével. Hiphop, rock, dubstep, mindenféle 4/4, de volt dnb is, bár azt inkább csak próbálkozásnak mondanám. Nekigyürkőztem a komolyzenének is, de sajnos az abbamaradt.

Ültél otthon, és arra gondoltál, hogy nézzük meg, hogy tudok dubstepet írni mondjuk?

(nevet) Aha.

Akkor tekinthetjük ezt egy stílusgyakorlat-sorozatnak?

Ebbe még nem gondoltam bele, de igen.

Mi maradt ki?

A rádióbarát dolgok nem vonzottak.

Végeredményben kerested a te műfajodat?

Tulajdonképpen igen, de egyáltalán nem stresszeltem rá. Tudtam, hogy érezni fogom, ha megtalálom, addig meg szerettem volna a lehető legtöbbet kísérletezni, tapasztalni.

Mi volt az a konstruktív kritika, a föntebb említett Mefjus-féle eset mellett, ami neked segített?

Most nyáron kinn voltam egy hétvégét Hybrisnál, és abból rengeteget profitáltam, sok mindent elmagyarázott. Az is fontos segítség, hogy a bulikban ki tudjuk próbálni a zenéket, látjuk a reakciókat, le tudjuk mérni, mennyire működik az elképzelésünk. A közönség “kritikája” a legfontosabb!

Tehát 17 évesen elköteleződtél a dnb mellett. Mondjuk nekem döbbenetes, hogy még most is csak 23 éves vagy. Három éve adsz ki zenéket MVRK néven. Ahogy látom és hallom, ez azért fejtörő, hogy hogy kell kimondani — fejtsük ezt meg!

Őszintén szólva még mindig nem döntöttem el, de valószínűleg maradni fog az “emvéerká”. Bár tudom, hogy sokféleképpen ejtik, meg poént is csinálnak belőle. A nevet magát egy haverommal való ötletelés során ötlöttük ki, igazából ő dobta be. A keresztnevem, vagyis a Márk ez valójában, annyi, hogy az A betű fejjel lefelé van fordítva.

Áááá, VISION–NOISIA, de oké, nálad csak egy betűvel!

Igen. De akkor tegyünk pontot a végére, tehát így ejtem a nevemet. (nevet)

2017-ben mondtad, hogy készül egy kollab Kronommal. Ezzel mi a helyzet?

Háááát… az készül… meg azóta még egy készül… Jó is, hogy mondtad, be kellene már fejezni őket!

Sok ilyen zene van, saját is, másokkal is, ami valahogy elakad. Van, hogy félreteszed, aztán hosszabb idő után elővéve érdemben hozzá tudsz nyúlni. De van, hogy teljesen kuka.

Mikor mondod azt, hogy reménytelen egy zene?

Ha már három hete próbálok javítgani egy mixdownt, és mindig nem jó, na akkor anyázok egyet, és törlöm.

A Come down to us esetében megemlítetted, hogy kétféle verzióban létezik: van egy vokálos és egy instrumentális, ám csak ez az utóbbi jött ki. Várható az előbbi is?

Nem, nem tervezzük. Ez valószínűleg már így marad.

Mi a baj a vokálossal?

A vokál populárisabb irányba vitte el a zenét, én viszont nem ilyennek terveztem, és így nem is tetszett. Szerintem a dnb már önmagában is van annyira összetett műfaj, hogy kevés esetben érzem azt, hogy a vokál hozzáadott értéket jelentene.

Bulikon kellenek-e az MC-k?

Kevés olyan van, aki szerintem valóban pluszt ad. DRS-t és SP:MC-t viszont nagyon szeretem.

Maximálisan egyetértek. Ha már bulik: jó párszor hallottam már veletek, fiatalabb DJ-kkel kapcsolatban, hogy nagyon gyorsan, túl gyorsan kevertek. Te mit gondolsz?

Ebben azért tényleg van valami. Az újabb lejátszókon már nem nagy cucc összekeverni két számot, ez az egyik ok. A másik talán az, hogy a közönség is ezt igényli. Én inkább azt vallom, hogy néha gyorsabban, néha lassabban jó keverni. Szerintem benne van a pakliban, hogy a lassabb keverés kiürítheti a táncteret.

Azért ez Kiril esetében sem történt meg. : ) Ha már keverés, hogy állsz a vinillel?

Sajnos nem tudok egyelőre, de nagyon szeretnék megtanulni, kimondottan érdekel. Haveroknál szoktam gyakorolni, teljesen más érzés azzal dolgozni. Abban pont az a jó, hogy nem lehet gyorsan keverni.

Ki az, akivel még nem készítettél közös zenét, de nagyon szeretnél?

Kemal! (nevet)

Jó, ezt a projektet nagyon támogatom. : ) Bár sajnos azért azt lehet tudni, hogy ennek nem sok esélye van…

Hát igen… De egyébként egyértelműen Alix Perez, Mefjus és Skeptical azok a producerek, akikkel szívesen együttműködnék.

El tudod-e képzelni, hogy likvidet írjál?

Persze, simán, ha olyan kedvem van. De csak magamnak, biztosan nem adnám ki. Az MVRK imidzsbe ez nem férne bele, dnb-t pedig nem adnék ki más néven. Ha más név alatt dolgoznék, az hiphop vagy valami 4/4 lenne, úgy hiszem.

Melyik kiadó van rajta a bakancslistádon megjelenésileg?

A Critical régi nagy álmom. De ha nem jön össze, és máshol jönnek ki jó zenéim, azt sem bánom.

Mi várható tőled a közeljövőben?

A Fraktal EP-m és az említett, Zolival közös zeném mellett kijön egy Pseudoscience VA, amin egy Hybrisszal és egy Exepttel közös számomat lehet majd hallani. Ezek tavasszal-nyáron fognak kijönni.

Köszi, Márk, a fejleményekről pedig mindenképpen be fogunk számolni!

Amennyiben további érdekességekre is kíváncsi vagy, többek közt például arra, hogy Márk miért lett kínai szakos egyetemista, mi az a három zene, amit biztosan magával visz minden buliba, vagy milyen meglepő nehézséggel kellett együtt élnie tavaly nyárig, plusz egy tűzforró friss mixet is meghallgatnál tőle, szétpakolva dubokkal, akkor kattints ide.

Élőben pedig legközelebb a The Hive: Arkaik/Submarine bulin csípheted el őt.

Share.

About Author

Leave A Reply

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..